قزوین - ایرنا - راه آهن در قزوین عمری بیش از ۷۰ سال دارد که این سابقه باعث شده تا با پیشروی ساخت و سازها در شمال شهر، ایستگاه قطار آن در جنوبی‌ترین و در یکی از محروم‌ترین نقاط شهری قرار گیرد که همین مساله بهسازی و نوسازی بنای قدیمی آن را با چالش روبه رو ساخته است.

به گزارش ایرنا، سابقه راه آهن در کشور ما به سال ۱۳۰۶ و تاریخ بهره برداری از آن به سال ۱۳۱۴ باز می گردد و انجام این پروژه، کشور ما را در آن دوران از طریق خطوط ریلی از جنوب به شمال و از مرکز به غرب متصل ساخت و این خطوط در ادامه نیز نقش بسیار موثری در جا به جایی مسافر و سپس بار ایفا کرد.

با احداث خطوط ریلی از تهران به تبریز، ایستگاه قطار قزوین در سال ۱۳۱۷ تاسیس شد و به همین جهت این شهر در حوزه خطوط ریلی و ایستگاهی یکی از قدیمی ترین شهرهای کشور محسوب می شود.

با گذر زمان و توسعه خطوط ریلی، شاهد ایجاد ادارات کل راه آهن در بسیاری از استان ها و همچنین توسعه ایستگاه های قطار در آنها بودیم که متاسفانه از زمان تاسیس ایستگاه راه آهن، قزوین در هر دو زمینه توسعه ایستگاه و ایجاد اداره کل تا این زمان محروم مانده است.

ساختمان ایستگاه قطار در قزوین یکی از قدیمی ترین ایستگاه های کشور است که به دلیل قدیمی بودن در مجموعه میراث فرهنگی نیز ثبت شده و از این جهت، ایستگاه موجود فاقد هرگونه امکانات رفاهی و خدماتی بوده و از تشکیلات بسیار فرسوده ای برخوردار است.

با احداث قطار قزوین - رشت و بهره برداری از آن طی سال گذشته، پیش بینی می شد که این ایستگاه به عنوان اداره کل راه آهن شمال غرب کشور درآید که در کمال ناباوری، این عنوان به شهر رشت اختصاص داده شد.

معضلات و مشکلات موجود در این ایستگاه باعث شد تا خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین به سراغ پیمان پیرمرادی، مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین رفته و در این رابطه گفت و گویی را به عمل آورده که متن آن به شرح ذیل است.

ایرنا. با توجه به اینکه قزوین در حوزه ریلی از قدیمی ترین شهرهای کشور محسوب می شود اما متاسفانه فاقد یک ایستگاه مناسب است، در این زمینه توضیح دهید؟

متاسفانه بسیاری از ایستگاه های موجود راه آهن در کشور، از جمله قزوین قدیمی بوده که از ۲ منظر می توان به این مساله نگاه کرد، یکی اینکه با توجه به سابقه دیرین ایستگاه ها، بسیاری از آنها به ثبت میراث فرهنگی درآمده و توسعه و گسترش آنها نیازمند ضوابط و مقررات شهرسازی می باشد و دوم آنکه برای برخی از آنها از جمله ایستگاه قزوین، طرح TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی) دیده شده است.

بر همین اساس، در توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD)، انتقال خدمات از ساختمان های قدیم به جدید دیده شده است.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته، ایستگاه های قطار به عنوان یکی از مهمترین وسایل حمل و نقل عمومی در قلب شهرها واقع شده و مورد اقبال عموم نیز هستند و مردم قطار را به عنوان خدمات لاینفک زندگی خود می پندارند حال آنکه خطوط ریلی در بیشتر شهرهای کشور ما از جمله قزوین از مناطق حاشیه ای عبور می کند و همین مساله فاصله عمیقی را بین انسان و قطار ایجاد کرده است.

در پروژه توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، اتصال ریل به شهر مورد توجه جدی قرار گرفته تا جایی که به عنوان مثال در شهری مانند قزوین که برخی مراکز مهم از جمله دانشگاه های آن در شمال و ریل قطار در جنوب شهر واقع شده با یک راه حل منطقی تمامی ناوگان حمل و نقل را به صورت زنجیروار به هم پیوند داده و با تکمیل این رینگ، دسترسی ها برای مردم و مسافران به راحتی و سهولت ایجاد خواهد شد.

متاسفانه اجرای این پروژه به دلایل مختلف پیشرفت چشمگیری نداشته اما امیدواریم با تحولات صورت گرفته در حوزه مدیریتی کشور، به خصوص در حوزه راه و شهرسازی و همچنین مدیریت شهر قزوین در آینده نزدیک شاهد حرکت رو به جلو این طرح باشیم.

ایرنا. یکی از چالش های موجود در ایستگاه راه آهن قزوین، تردد سخت شهروندان به خصوص افراد سالمند به سکوی شماره ۲ است تا جایی که آنان برای رفتن به این سکو مجبورند ۶۴ پله را طی کنند، برای رفع این مشکل چه اقداماتی در این زمینه اندیشیده شده است؟

هرچند با ۲ خطه شدن مسیر ریلی قزوین - تهران و راه اندازی قطارهای حومه ای، تسهیلات سفر در این بخش چشمگیر بوده و مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته اما در این راه مشکلاتی از جمله تردد شهروندان از محل زیرگذر این ایستگاه وجود دارد که باید ورود جدی به این مساله داشته باشیم.

هرچند با اجرای طرح TOD، دیگر به هیچ عنوان شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود اما با توجه به طولانی شدن این روند، اقدامات ضربتی برای رفع مشکلات ایستگاه قزوین باید در دستور کار قرار گیرد.

موضوع مناسب سازی اماکن عمومی جهت تردد افراد ناتوان و کم توان (که می تواند شامل حال سالمندان نیز باشد) در ستادی به همین نام در استانداری تشکیل می شود که با توجه به افزایش حجم سفرهای ریلی در قزوین، موضوع به روزرسانی فضای معماری و مبلمان ایستگاه قزوین در این ستاد مورد پیگیری جدی قرار خواهد گرفت.

البته این مشکل از ۲ دیدگاه باید مورد توجه قرار گیرد، در گام نخست ستاد مناسب سازی اماکن عمومی استان بایستی برخی خدمات از جمله آسانسور، سرویس های بهداشتی، آبخوری و سالن های انتظار و رستوران ایستگاه را مورد رسیدگی قرار دهد و در گام دوم نیز تلاش شود تا مناسب سازی های لازم در طرح TOD از جمله محوطه سازی ها، انتقال بیمارستان روان درمانی موجود در حاشیه ایستگاه و سایر موارد در اولویت کارها قرار گیرد.

ایرنا. به بیمارستای روان درمانی ۲۲ بهمن قزوین در حاشیه ایستگاه شهر قزوین اشاره کردید، از آخرین اقدامات و تصمیم گیری های به عمل آمده در خصوص جا به جایی این مرکز درمانی توضیح دهید؟

متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و همچنین محدودیت های اعتباری، انتقال این مرکز درمانی که به لحاظ بهداشتی و همچنین منظر شهری در جای بسیار نامناسبی واقع شده، به تاخیر افتاده است.

دانشگاه علوم پزشکی قزوین به عنوان متولی با همکاری استانداری قزوین برای جا به جایی این بیمارستان به دنبال ساختمان مناسبی برای جا به جایی آن هستند تا عزیزانی که در این مرکز تحت درمان قرار دارند به محل مناسبی منتقل شوند.

ایرنا. در حاشیه ایستگاه راه آهن قزوین منازل سازمانی بسیار قدیمی و فرسوده ای قرار دارد که سیما و منظر ایستگاه را نیز تحت شعاع خود قرار داده، آیا برای بهسازی و نوسازی این ساختمان ها برنامه ریزی صورت گرفته است؟

منازل یاد شده که از سابقه کهن و دیرینه ای نیز برخوردار هستند برای اسکان و آرامش کارکنان زحمتکش راه آهن قرار داده شده که به طور حتم نیازمند تعمیر و نگهداری هم هستند.

به طور قطع با ایجاد طرح مناسب سازی ایستگاه در قالب پروژه TOD، برنامه ریزی لازم در این رابطه نیز صورت گرفته اما به روزرسانی بناهای یاد شده باید توسط راه آهن جمهوری اسلامی صورت بگیرد .

ایرنا. سال گذشته شاهد بهره برداری از قطار قزوین - رشت بودیم، با توجه به سابقه و قرابت دیرینه مردم استان های قزوین و گیلان و نیز تلفات جاده ای سالانه، لزوم بهره برداری از قطارهای حومه ای در این خط را دوچندان کرده، آیا برای راه اندازی این قطارها از سوی استان های یاد شده تصمیمی صورت گرفته است؟

به طور حتم هر قدر بتوانیم تردد مردم را از جاده به سمت ریل بکشانیم می توان اذعان کرد که در برنامه های خود در این زمینه، یعنی انتقال سفر از جاده به ریل موفق عمل کرده ایم.

به عنوان مثال، با ۲ خطه شدن خطوط ریلی و افزایش رام قطار از قزوین به تهران، به علت استقبال شهروندان از قطارهای حومه ای و برنامه ریزی های به عمل آمده، از سال گذشته علاوه به چهار رام قطار روزانه به صورت رفت و برگشت از قزوین به تهران، یک رام قطار نیز به صورت روزانه از تاکستان به تهران و بالعکس در نظر گرفتیم که هم اکنون این خط از پرترافیک ترین قطارهای ما محسوب می شود.

با توجه به نزدیکی قزوین به شمال کشور (استان گیلان) و ترددهای بی شمار سالانه صورت گرفته بین مردم این استان ها، وجود استفاده از قطارهای بین شهری را الزامی ساخته و به همین منظور تصمیم داریم مکاتباتی را با مسوولان شهر رشت و راه آهن جمهوری اسلامی جهت برقراری قطارهای بین شهری به انجام برسانیم.

بدون شک، بهره برداری و راه اندازی قطارهای حومه ای در این مسیر، علاوه بر تسهیل در امر خدمات رسانی به مسافران و گردشگران، آمار تلفات و سوانح جاده ای را نیز در این محدوده به شدت کاهش خواهد داد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین برای بررسی مشکلات موجود ایستگاه راه آهن این شهر طی ۲ هفته گذشته بارها مکاتبات تلفنی و کتبی را با مدیرکل راه آهن شمالغرب کشور و روابط عمومی این مرکز داشته که متاسفانه هیچ یک از آنها حاضر به پاسخگویی به خبرنگار ایرنا نشدند.