بجنورد_ ایرنا_ استاندار خراسان شمالی گفت: طرح جامع و اولیه توسعه امامزاده سیدعباس (ع) بجنورد تدوین شد و بزودی اجرایی می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمدعلی شجاعی روز شنبه در جلسه هماهنگی اجرای طرح توسعه امامزاده سید عباس (ع) بجنورد اظهار داشت: بر اساس نقشه اولیه این طرح در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار در دست اجرا قرار گرفت که ۹ هکتار از این اراضی از املاک موقوفه امامزاده، ۱۳ هکتار مربوط به شهرداری و ۱۰ هکتار نیز املاک و اراضی خصوصی تامین شده است.

وی تصریح کرد: در این طرح ۱.۳ هکتار برای فضای مذهبی، ۳.۵ هکتار فضای فرهنگی و آموزشی شامل حوزه علمیه و فضای فرهنگی گلزار صالحین، صحن چندمنظوره و نمایشگاه، ۱۰۷ هزار متر مربع فضای خدماتی شامل زائرسرا، پل توریستی، آلاچیق، هفت هکتار پارکینگ، هشت و نیم هکتار تجاری شامل بازارچه، هایپرمارکت، رستوران و راسته هنرمندان و ۲ برج مسکونی در ۱۳ طبقه ایجاد می‌شود.

استاندار خراسان شمالی عنوان کرد: اوقاف به‌عنوان متولی اجرای این طرح عظیم باید با سایر دستگاه های شهرداری بجنورد، بنیاد شهید، میراث فرهنگی و راه و شهرسازی همکاری کنند.

وی افزود: هر چند که نقشه اولیه این طرح مشخص شده است ولی باید زمانبندی و برآوردهای ریالی طرح فازبندی شود و بودجه طرح شفاف و مشخص شود.

شجاعی ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه بودجه استان ۱۰ میلیارد ریال را در آغاز اجرای این طرح تخصیص داده و فعالیت اجرایی آن بزودی اجرا می شود.

کلنگ اجرایی بزرگترین طرح گردشگری زیارتی، تجارتی و تفریحی در قالب توسعه امامزاده عباس ابن موسی بن جعفر (ع) در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی با سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد ریالی اوقاف و امور خیریه کشور در ۲۴ خردادماه به زمین زده شد.

جنوب شهر بجنورد آرامگاه امامزاده سیدعباس معصوم زاده فرزند امام موسی کاظم(ع) است که در دورۀ حکومت عباسی از مدینه وارد خراسان شده و در اواخر سدۀ دوم هجری وفات یافته است، قرار گرفته است .

هسته مرکزی آن بنای چهارگوشی میباشد که در وسط هر ضلع آن یک ورودی قرار دارد . این بنا دارای ۲ ایوان نوساز و ۲شبستان است.

 کهن ترین تاریخ موجود در بنا، ۱۲۲۳ هـ.ق مربوط به زمان مرمت آن است و در کنار بقعه ، ضریحی وجود دارد این امام‌زاده را برادر امام رضا (ع) می‌دانند و در محل، به نام «معصوم‌زاده» معروف است. این بنا، در سال ۱۳۴۵ هـ.ش به طور کامل بازسازی شده است.