به گزارش روز شنبه ایرنا از مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه(مافا)، محمد کاظمی فرد در مراسم رونمایی از فاز دوم سامانه خدمات الکترونیک قضایی دیوان عدالت اداری (سخا) افزود: مرکز آمار و فناوری اطلاعات از ابتدای شروع مسیر هوشمند سازی قوه قضاییه اقدامات متعددی را انجام داده که یکی از اهداف آن دسترسی آسان مردم به خدمات قضایی و عدالت است.
وی ادامه داد: خدمتی را که امروز افتتاح می کنیم خدمت تجدید نظر خواهی است که قبلا فقط در دفاتر مرکزی دیوان عدالت اداری در استانها قابل انجام بود اما اکنون با همکاری دیوان عدالت اداری و مرکز آمار و فناوری اطلاعات در همه دفاتر خدمات قضایی سراسر کشور فعال شده و به زودی این خدمت در خودکاربری وکلا و نمایندگان حقوقی دستگاهها همچنین عموم مردم به صورت خودکاربری نیز قابل استفاده خواهد بود.
کاظمی فرد اظهار داشت: تقریبا میتوان گفت که وکلا و نمایندگان حقوقی دستگاههای دولتی برای امورات قضایی خود نیاز به مراجعه حضوری ندارند و همه کارها به صورت غیر حضوری و برخط انجام میشود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به سامانههای متعددی مانند (عدالت همراه، درگاه ملی، سها و محکومیتهای مالی) که برای تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی ایجاد شده، گفت: مردم میتوانند قبل از مراجعه به محاکم قضایی، به صورت الکترونیکی نوبت دریافت کنند که از این طریق، مراجعه بیش از هشت میلیون نفر را سامان دادهایم و از خدماتی مانند دریافت ثنا به صورت برخط و دریافت گواهی عدم سو پیشینه طی دو روز کاری بهره ببرند.
کاظمی فرد افزود: دیوان عدالت اداری با توجه به ماهیت رسیدگیها که غیرحضوری است و نیز نوع قوانین و آییننامههای موجود، ظرفیت بالایی برای الکترونیکی شدن و ایجاد سامانههای متعدد دارد که با همت ریاست محترم دیوان عدالت اداری و حمایت مرکز آمار و فناوری اطلاعات در آینده خبرهای متعددی مبنی بر الکترونیکی و غیرحضوری شدن خدمات را خواهید شنید.
وی ابراز امیدواری کرد با همراهی همه بخشهای قضایی، مردم و نخبگان علمی بتوانیم در آیندهای نزدیک گامهای تکمیلی هوشمندسازی دستگاه قضایی برداشته شود و شاهد تحقق قوه قضاییه هوشمند در تراز انقلاب اسلامی باشیم.