تهران- ایرنا- متخصصان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید داروی تزریقی نانوامولسیون A+D۳+E محلول در آب برای پیشگیری و هم درمان بیماری‌های دامی شدند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، مهدی ناصری مسوول فنی و مدیر تحقیق و توسعه این شرکت داروسازی دانش بنیان گفت: یکی از محصولات این شرکت نانوداروی تزریقی حاوی نانوامولسیون A+D۳+E است که دارای سه ویتامین مختلف بوده و با استفاده از فناوری ویژه‌ای توسعه یافته است.

وی خاطرنشان کرد: ذرات موجود در این داروی تزریقی به محدوده نانومتری رسیده و زمان اثرگذاری آن نیز به شدت افزایش یافته است به طوری که با یک بار تزریق زمان طولانی‌تری اثر دارو باقی می‌ماند.

مدیر تحقیق وتوسعه این شرکت داروسازی یادآور شد: این ویتامین‌ها محلول در چربی هستند و ما توانستیم با فرمولاسیون نانویی این ویتامین‌ها را به صورت محلول در آب تولید کنیم که با کاهش دما مشکل انعقاد پیش نمی‌آید، با استفاده از نوعی پلیمر، این فرمولاسیون به گونه‌ای طراحی شده که پس از تزریق به سرعت تاثیر روی دام آغاز می‌شود و دوام طولانی‌تری نیز خواهد داشت،  از این ویتامین‌ها هم برای پیشگیری و هم درمان می‌توان استفاده کرد.

ناصری با بیان این که این شرکت داروسازی دانش بنیانیکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان داروهای تزریقی دامی کشور است، گفت: این شرکت در سال ۱۳۶۷ تاسیس شد و در حال حاضر متخصصان حوزه‌های مختلف نظیر داروسازی، شیمی، مهندسی صنایع و دامپزشکی در آن مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: در بخش داروهای تزریقی با تولید بیش از ۸۰ محصول، تقریبا ۵۰ درصد سهم بازار را در اختیار داریم، از میان این محصول ها، ۲۰ محصول به صورت منحصر به فرد تنها در این شرکت تولید می‌شود، انواع آنتی‌بیوتیک‌های پودر و مایع، ویتامین‌ها، مواد معدنی، هورمون‌ها، داروهای ضدحساسیت و ضد التهاب، داروهای ضدانگل، بی‌حس کننده و آب مقطرتولید می‌کنیم، هشت محصول ازجمله همین داروی نانوامولسیون به‌عنوان محصولات دانش‌بنیان پذیرفته شده است.

این دانش‌آموخته دکتری رشته دامپزشکی گفت: با تدابیر مدیریتی اتخاذ شده وابستگی فرمولاسیونی به خارج از کشور را برطرف کردیم به طوری که تمامی فرمولاسیون‌ها در واحد تحقیق و توسعه این شرکت داخلی انجام می‌شود.

ناصری از برنامه های آینده این شرکت داروسازی دانش بنیان را تولید و افزودن ۲۱ محصول جدید به سبد محصولات تولیدی خود بیان کرد.