مراغه- ایرنا- مساجد در فرهنگ اسلامی علاوه بر آنکه مرکزی برای عبادت و تعلیم و تربیت به شمار می‌روند، مکان مقدسی برای یکپارچگی و تمسک به ریسمان الهی بوده و تقویت این جایگاه، محور برنامه‌های گرامیداشت هفته بسیج مراغه در سال جاری محسوب می‌شود. 

به گزارش ایرنا، در هفته بسیج امسال اجرای بیش از ۵۰۰ عنوان برنامه در سطح شهرستان مراغه و همچنین رده‌های مقاومت برنامه‌ریزی شده که بخش قابل توجهی از آنها در مساجد برگزار می‌شود و فروکش کردن کرونا در مقایسه با گذشته نیز شرایطی را برای جمع شدن بسیجیان در این مکان‌های مقدس بییش از پیش فراهم کرده است.

محافلی که همچنان با رعایت فاصله اجتماعی و تاکید بر استفاده از ماسک تشکیل، و به نمازهای جماعت و مناجات دسته‌جمعی ختم می‌شود تا نور الهی چراغ راه بسیجیان این شهرستان باشد.

جایگاه مساجد در تعلیم و تربیت اسلامی روز گذشته، شنبه و همزمان با نخستین روز از این هفته با برگزاری نشست‌های متعدد روشنگری و بصیرتی در مساجد مختلف شهری و روستایی مراغه بار دیگر تجلی یافت و امروز نیز با برپایی میز خدمت در مسجد علی ابن ابی طالب(ع) و توزیع بسته‌های لوازم‌التحریر توسط گروه‌های جهادی، به نقش مساجد در تقویت اتحاد و کمک به نیازمندان تاکید می‌شود.

برنامه‌های هفته بسیج مراغه طی سال جاری به همین منوال تا پنج آذرماه و سالروز تشکیل بسیج مستضعفان با محوریت مساجد برگزار، و تعالی فرهنگ اسلامی در این مکان‌های مقدس دنبال می‌شود؛ موضوعی که نه فقط طی هفته بسیج بلکه در طول سال مورد توجه قرار می‌گیرد تا مساجد همچنان خانه آگاهی و عبادت، عشق و محبت، صفا و صمیمیت، ایثار و رحمت، تجلی‌گاه بهشت در زمین و تفریح‌گاه موحّدان باشد. 

فرمانده سپاه مراغه نیز با اذعان به مسجدمحور بودن برنامه‌های گرامیداشت هفته بسیج امسال، می‌گوید: بر همین اساس پایگاه‌های مقاومتی که در خارج از مساجد قرار دارد، به این مکان‌های مقدس منتقل، و مساجد مستعد برای ایجاد پایگاه مقاومت نیز شناسایی می‌شود.

به گفته «سرهنگ سعید رشیدی» تلاش می‌شود تا در همه مساجد سطح شهرستان، هم پایگاه مقاومت خواهران و هم پایگاه مقاومت برادران فعال باشد تا زمینه برای تقویت جایگاه مساجد در طول سال فراهم شود.

به گفته وی حتی حل و فصل مشکلات احتمالی با هیئت امنای مساجد نیز پیگیری می‌شود تا بسیجیان فعال در پایگاه‌های مقاومت سطح شهرستان، نیروهای محرکه‌ای برای تقویت جایگاه مساجد در زمینه‌های عقیدتی، تعلیم و تربیت و اتحاد و یکپارچگی مردم در محله‌های مختلف شهری و روستایی باشند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی مراغه نیز با بیان اینکه ۳۲۷ مسجد شهری و روستایی در این شهرستان وجود دارد، تاثیر این مساجد در فرهنگ عمومی را بی‌بدیلی خواند و اظهار داشت: این تاثیرگذاری در برخی مناسبت‌ها و ویژه برنامه‌ها بیشتر می‌شود و بر همین اساس نیز حضرت امام خمینی (ره) فرموده بودند که مساجد سنگر است و باید این سنگر را حفظ کنیم. 

حجت‌الاسلام علی امیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به وجود سه محرک فرهنگی در مساجد شامل هیئت امنا، روحانی مسجد و پایگاه مقاومت اشاره و تاکید کرد: در مساجدی که این سه محرک به صورت دغدغه‌مند و با همدلی پیش می‌روند، تاثیرگذاری بیشتری را شاهد هستیم. 

وی توزیع بسته‌های معیشتی و سلامت طی دوره شیوع کرونا با محوریت مساجد را نیز یادآوری کرد و اظهار داشت: جایگاه مساجد در این دوران به نحو احسن نشان داده شد و اهل مسجد نیز با تکیه بر فرهنگ اسلامی، در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دریافت واکسن همواره پیشقدم شدند.

به گزارش ایرنا مساجد در فرهنگ اسلامی تا حدی دارای اهمیت است که پیامبر اکرم(ص) نیز در نخستین گام برای تشکیل حکومت اسلامی، مسجد النبی را در مدینه پایه‌گذاری کرد که نخستین پایگاه علمی، سیاسی، اجتماعی و حکومتی اسلام بود و به عنوان مرکز آموزش معارف اسلامی و انسان‌سازی و مرکز حکومت و سیاست‌گذاری شناخته شد.

مسجد بر اساس فرهنگ اسلامی خانه‌ای برای پرهیزکاران است و فردی که خانه‌اش مسجد باشد، خداوند برای وی مسیر آسایش، آرامش و عبور از صراط را هموار می‌سازد.

امام خمینی(ره) نیز در رساله توضیح المسائل خود سفارش کرده است که مومنان نماز را در مسجد بخوانند و بهتر از همه مسجدها، مسجد الحرام است و بعد از آن مسجد پیامبر اسلام(ص)، بعد مسجد کوفه، بعد از آن مسجد بیت‌المقدس، بعد از آن مسجد جامع هر شهر و سپس مسجد محله و بعد از مسجد محله، مسجد بازار است».