تهران- ایرنا- معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: به‌منظور سوخت‌رسانی مستمر زمستانی، اکنون ۷۰ درصد از مخازن ذخیره‌سازی سوخت مایع نیروگاه‌ها پُر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «جلیل سالاری» امروز (یکشنبه) در نشستی خبری با اشاره به اینکه ابلاغیه‌های دولت گذشته امکان کارهای توسعه‌ای را سلب کرده بود، افزود: بر این اساس هیچ ظرفیت‌سازی جدیدی ایجاد نشد و این در حالی بود که در زمینه مصرف رشد داشتیم.

وی ادامه‌داد: با توجه به روند کارمزدی نزدیک به چهار هزار نفتکش را در بخش حمل و نقل از دست داده بودیم و ظرفیت جدیدی برای انتقال با خط لوله ایجاد نشده بود و ضروری بود برای انتقال فرآورده‌ها زیرساخت‌ها ایجاد شود.  

سالاری تاکید کرد: بخشی از این اقدامات به بخش ساختاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باز می‌گردد و در حالی که در سال ۶۶ تکلیف شده بود که اساس‌نامه چهار شرکت اصلی مصوب شود، اما اقدامی انجام نشد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه حتی درباره شرکت ملی نفت نیز اساس‌نامه به صورت طرح نمایندگان مجلس مصوب شد، گفت: به این نتیجه رسیدیم که باید هویت شرکت مشخص شود تا بتوانیم وارد کارهای توسعه‌ای شویم.  

وی اضافه‌کرد: در راستای سیاست‌های ابلاغی در بحث پتروپالایشگاه‌ها و جلوگیری از خام‌فروشی، اساس‌نامه را تدوین کردیم تا شرکت بتواند اقدامات توسعه‌ای انجام داده و نخستین گام برای مشخص کردن هویت حقوقی شرکت بود.  

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مواردی که در بودجه ۱۴۰۰ تکلیف شده بود اما اقدامی در خصوص آن انجام نشده بود نیز اشاره کرد و افزود: از جمله وکیوم باتوم تهاتری بود که تکلیف شده بود ۱۵۰ هزار میلیارد را به شرکت‌های قیرساز بدهند و آنها معادل آن قیر را به شرکت‌های اجرایی تحویل دهند.

وی تاکید کرد: در ۶ ماه نخست سال اقدامی نشد بنابراین کارگروه تشکیل شدو قیر تهاتری را فعال کردیم، در این راستا عرضه اختصاصی در بورس شکل گرفت تا افزایش قیمت نداشته باشیم و حداکثر استفاده در ترمیم راه‌های روستایی و بخش مسکن انجام شود.  

به گفته سالاری، ۱۹ هزار تن وکیوم باتوم تحویل شده و چهار هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال برداشت شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه سوخت زمستانی بود نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کمتر بود، افزود: کارگروه هماهنگی سوخت زمستانی را با مجموعه وزارت نفت و نیرو عملیاتی کردیم و تلاش کردیم تا بخشی از نفتکش را وارد چرخه کنیم و ظرفیت سوخت زمستانی را در گازوییل به میزان قابل قبولی برسانیم.

وی ادامه‌داد: ۷۰ درصد موجودی نیروگاه‌ها از سوخت دوم پُر است، همچنین منطقه شمال شرق را پوشش دادیم تا در پنج ماه سرد سوخت‌رسانی مستمر به آنجا انجام شود.

مصرف روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین

معاون وزیر نفت، میزان مصرف بنزین را روزانه ۹۰ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: زمان شدت کرونا میزان مصرف حدود ۷۵ تا ۷۶ میلیون لیتر بوده که ۱۵ میلیون لیتر افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: سال ۹۸ نزدیک به ۱.۹ میلیارد لیتر نفت‌گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده شد که این رقم پارسال به ۲ میلیارد لیتر و در سال ۱۴۰۰ به ۲.۲ میلیارد لیتر رسیده است.

سالاری با اشاره به پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت انتقال و ذخیره‌سازی در احکام قانون بودجه، خاطرنشان‌کرد: اکنون در بخش واگذاری چالش وجود دارد و باید درآمدهای واگذاری صرف توسعه شود.

این مقام مسوول ادامه‌داد: در گذشته این گونه نبوده و بخشی از پالایشگاه‌ها با روش‌های نادرست واگذار شده و اکنون در نظر داریم این موضوع را پیگیری کنیم و سهام پالایشگاه‌ها را به دولت بازگردانیم.

وی بیان‌داشت: یکی از تکالیف ما حرکت از سوخت‌محوری به سمت سودمحوری است، بنابراین نیاز است ایجاد ارزش افزوده شده و بهینه‌سازی و جایگزینی به درستی انجام و شبکه خطوط و مخازن ذخیره‌سازی و پالایشگاه‌های جدید ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین گفت:‌ در بخش تبادل انرژی نیز پیشنهاداتی داده شده است، از جمله اینکه مکانیزم سوآپ برای تبادل انرژی با کشورهای همجوار راه‌اندازی شود.

وی درباره اشکال‌های پیش آمده در سامانه سوخت، تاکید کرد:‌ در گذشته چند اقدام باید انجام می‌شد که نسبت به آن بی‌توجهی شد، به‌طور مثال گفته شده بود که نیازی به سامانه سوخت نداریم زیرا هزینه دارد، حتی برخی مجاری عرضه تک‌سکو به سامانه متصل نبودند.

سالاری تصریح‌کرد: اکنون ضرورت دارد که این سامانه به‌روزرسانی و اتصال سامانه به بقیه درگاه‌ها حذف شود، مرکز مدیریت راهبردی افتا و پدافند غیرعامل دستورالعمل‌هایی را در دست اجرا دارد که شبکه امن شده و حملات سریع مانیتور شوند.

آلودگی هوا ارتباطی به سوخت ندارد

معاون وزیر نفت درباره آلایندگی سوخت ارسالی به نیروگاه‌ها، تاکید کرد:‌ آنچه بیشتر در آلایندگی هوا موثر است بیشتر ذرات معلق است و ارتباطی به سوخت ندارد.

وی تاکیدکرد:‌ بخشی از موضوع کیفیت سوخت به بازده نیروگاه‌ها نیز بازمی‌گردد، بازده بخش نیروگاهی باید از ۳۰ درصد بالاتر برود، اکنون برق تولیدی پالایشگاه‌ها مستقل است و در این بخش بازده نیروگاه‌ها ۵۰ تا ۵۸ درصد است.

این مقام مسوول یادآور شد: از متوسط مصرف ۲۲۰ میلیون لیتری نفت‌گاز در نیروگاه‌ها، فقط ۱۲ میلیون لیتر سوخت مازوت است.

سالاری افزود:‌ ما برای صادرات یک سیاست راهبردی داریم و با توجه به عرضه و تقاضا نسبت به صادرات اقدام خواهیم کرد، با این حال اولویت ما در ابتدا تامین نیاز داخل است و در شرایطی که مازاد داشته باشیم با توجه به قیمت بازار نسبت به صادرات اقدام خواهیم کرد.

وی خاطرنشان‌کرد: کارگروه لازم تشکیل شده و ارزیابی و بررسی صادرات نظام‌مند شده است، به این ترتیب که از مرحله عرضه در بورس تا تقاضا مسیرهای مالی قراردادها و تسویه حساب‌ها شفاف‌سازی شده و این در حالی است که در گذشته به این شکل نبوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین درباره صادرات بنزین به ونزوئلا و لبنان نیز گفت: ‌بخشی از صادرات در اختیار ما نیست و بخش امور بین‌الملل نفت مسایل را پیگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: ما غیر از رژیم صهیونیستی امکان تامین سوخت سایر کشورها را داریم و به هر نقطه‌ای که بازار و مشتری وجود داشته باشد صادرات خواهیم داشت و شرایط و قیمت آن نیز مشخص است.