گناباد- ایرنا- فرماندار خواف در استان خراسان رضوی گفت: طرح آزمایشی نظام ارجاع بیمه سلامت همگانی و پزشک خانواده از روز دوشنبه در این شهرستان آغاز شد.

حسین سنجرانی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای این طرح نقش مهمی در کاهش هزینه های درمان و دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی دارد.

وی ادامه داد: بیمه شدگان بیمه سلامت همگانی که به صورت رایگان بیمه شده اند و مجاز به مراجعه به مراکز خصوصی نبودند با اجرای نظام ارجاع بیمه سلامت این دسترسی برای آنان فراهم شده که طبق ضوابط و دستورالعملها از خدمات پزشک خانواده بهره مند شوند.

فرماندار خواف اجرای طرح نظام ارجاع بیمه سلامت همگانی را گامی مهم در راستای سطح بندی خدمات درمانی دانست و گفت: اجرای مفید و موثر این طرح از اهمیت بسیار برخوردار است و باید از همه ظرفیتهای موجود برای اجرای بهینه آن بهره گرفت.
وی یکی دیگر از فواید این طرح را ایجاد بانک اطلاعاتی بیماران و پرونده های پزشکی الکترونیکی از طریق نظام ارجاع و سطح بندی خدمات ذکر کرد و خواستار همکاری مسوولان ذیربط در اجرای آن شد. 

سنجرانی افزود: پنج پزشک عمومی و ۲ پزشک متخصص اطفال در اجرای این طرح در خواف همکاری دارند.

رییس اداره بیمه سلامت خواف هم گفت: بیمه شدگان زیرپوشش بیمه سلامت برای دریافت خدمات درمانی مجاز به مراجعه به مراکز دولتی دانشگاهی هستند و با اجرای طرح نظام ارجاع از ابتدای آذر ماه می‌توانند برای دریافت خدمات تخصصی به پزشک خانواده خود مراجعه کنند.

محبوبه جباری افزود: پزشک خانواده نیز با تشکیل پرونده سلامت برای این بیمه شدگان در صورت نیاز آنان را برای دریافت خدمات سطح ۲ به متخصص مربوطه ارجاع می‌دهد.

وی اجرای مفید و موثر این طرح را در خواف نشان از تلاش و توانایی کارکنان بیمه سلامت در این شهرستان دانست و ادامه داد: اجرای نظام ارجاع در صندوق بیمه سلامت همگانی هزینه‌های درمانی بیمه شدگان و سازمان بیمه سلامت را کاهش می‌دهد و ارتقای عملکرد فرایندهای درمانی بیمه شدگان را به دنبال دارد.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.