به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، بر اساس گزارش «موسسه هنر معاصر» اسپانیا که در «بنیاد کایسا» ارائه شده است، میزان فروش محصولات هنری در این کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳۰۸ میلیون یورو کاهش داشت.
کاهشی ۳۷ درصدی که دو برابر بیشتر از سطح جهانی بوده و به سطوح سال ۲۰۱۴ میلادی رسیده است.
به رغم آمار نامطلوب سند «بازار هنر اسپانیا در ۲۰۲۱» که ارائه شده است، این بخش اتفاقا در یک دهه گذشته با تکیه به تجارب به دست آمده در سالهای گذشته، نسبت به سایر بازارها «تابآوری بهتری» را نشان داده است.
«مارتا پرِز ایبانیِز» رئیس «موسسه هنر معاصر» گفت: بازار هنر در اسپانیا از بسیاری جهات ضعیف، متزلزل و وابسته به کمک است اما در عین حال بسیار سازنده و خلاقانه است.
«شوک» این همهگیری همچنین فروش اینترنتی را افزایش داد به طوری که اسپانیا نیز همپای افزایش سه برابری فروش اینترنتی در سطح جهانی در سال ۲۰۲۰، از فروش ۱۰ درصدی ثبت شده در سال ۲۰۱۹ به ۲۲ درصد در سال گذشته میلادی رسید. نکته حائز اهمیت اینکه از هر ۱۰ خریدار که کانالهای آنلاین را برای ثبت سفارش انتخاب کرده اند، چهار نفر مشتریان جدیدی هستند که گالریها هرگز با آنها تماس نداشته اند.
به گفته مارتا پرِز، شیوع ویروس کرونا اجرای کانالهای ارتباطی جدید و بینالمللی را اجتناب ناپذیر کرده است.
این گزارش همچنین تاکید می کند که بازار اسپانیا در دهه ۲۰۱۱-۲۰۲۱ عملکرد بهتری نسبت به سایر بازارهای اروپایی داشته است. تا سال ۲۰۱۹، بازار اسپانیا با رشد ارزش ۴۶ درصدی از فرانسه و بریتانیا پیشی گرفت.
اسپانیا با سهم بازار حدود ۲ درصد، در سال ۲۰۲۰ پس از بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا در رتبه پنجم اتحادیه اروپا قرار گرفت. اما پس از برگزیت، اسپانیا با ۶ درصد سهم، به چهارمین بازار بزرگ اتحادیه اروپا تبدیل شده است. در سطح جهان نیز سهم بازار اسپانیا در سال گذشته میلادی کمتر از ۱ درصد بود.