تهران - ایرنا- معاون اول دادستان تهران در جلسه ویدئو کنفرانسی با روسا و قضات هشت ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران بر ضرورت تعیین تکلیف اموال توقیفی، پاسخگویی مناسب به ارباب رجوع، برخورد قاطع و بدون اغماض با اخلال‌گران نظم و امنیت تاکید کرد.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، احمد رحمانیان در این جلسه که با روسا و قضات دادسرای نواحی ۸، ۲۳، ۲۵، ۳۰، ۳۲، ۳۵، ۳۷ و ۳۸ برگزار شد، ضمن تبریک هفته بسیج بر افزایش اهتمام قضات و کارکنان در رفع اطاله دادرسی تاکید کرد و گفت: موضوع رفع اطاله دادرسی یک از اولویت های اساسی دادستانی تهران است که در جلسات مختلف موضوعات مورد نظر از سوی دادستان محترم مطرح شده است.

وی درباره تشکیل کمیته اطاله دادرسی در دادسراها ادامه داد: بر اساس پیگیری ها، کمیته رفع اطاله دادرسی هم اکنون در بسیاری از نواحی راه اندازی شده و نواحی که تاکنون نسبت به راه اندازی آن اقدام نکرده اند این امر را  به عنوان یک ضرورت پیگیری کنند.

معاون اول دادستان تهران در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تعیین تکلیف پرونده های قدیمی نیز تاکید کرد و افزود: شعبی که پرونده  قدیمی دارند باید نسبت به مشخص کردن دلایل و آسیب شناسی آن اقدام و به سرعت این پرونده ها را تعیین تکلیف کنند.

وی گفت: پرونده های قدیمی که در حیطه اختیارات ماست نباید معلق بماند و سریع تعیین تکلیف شود و آن دسته از پرونده هایی که نیاز به مکاتبه دارد، نسبت به انجام آن باید اقدام کرد.

رحمانیان با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی دادستانی طی دو سال گذشته برای تعیین تکلیف پرونده های قدیمی گفت: طی این مدت بیش از ٥٠ درصد پرونده های قدیمی دادسرای تهران تعیین تکلیف شده که حرکت مهم و جهادی است البته باید به این نکته توجه داشت که تعیین تکلیف این پرونده ها در ساعت اداری انجام شدنی نیست از این رو باید خارج از وقت اداری بر روی این موضوع کار شود.

این مقام قضایی با اشاره به این‌که عدالت باید در زمان کوتاه اجرا شود، افزود: جامعه باید بداند اگر به کسی ظلم شده در کوتاهترین زمان ممکن عدالت اجرا می شود و فرد می تواند حق خود را بگیرد این امر افزایش اعتماد عمومی را برای قوه قضاییه به همراه دارد.

وی یکی دیگر از موضوعات مهم مورد نظر دادستان را سلامت مجموعه عنوان کرد و خواستار توجه ویژه به این مسئله شد.

معاون اول دادستان تهران در ادامه سخنان خود بر ضرورت پاسخگویی مناسب به ارباب رجوع تاکید کرد و گفت: برخورد با ارباب رجوع باید با سعه صدر باشد علاوه بر این دسترسی مردم به مسئولان دادستانی باید راحت باشد و تلاش شود تا مراجعه کنندگان بتوانند به راحتی مسائل خود را مطرح کنند تا اگر مشکل یا ایرادی وجود دارد، مرتفع شود.

وی همچنین بر تعیین تکلیف سریع اموال توقیفی تاکید کرد و خواستار رصد ماهیانه آمار پرونده ها از نظر موجودی، ابلاغ الکترونیک و... شد.

رحمانیان در ادامه برخورد قاطع با اخلال گران  نظم و امنیت تاکید کرد و گفت: برخورد با اخلا گران  نظم و امنیت به خصوص سارقان، اشرار و مرتکبان جرائم خشن باید بدون اغماض و قاطع باشد.

معاون اول دادستان تهران همچنین خواستار توجه ویژه به اجرایی کردن برنامه های ابلاغی از سوی دادستانی تا پایان سال ١٤٠٠ شد و بر ضرورت رصد مستمر اجرایی شدن این برنامه ها تاکید کرد.

تعیین تکلیف وضعیت زندانیان بلاتکلیف، نظارت بر ضابطین، توجه ویژه به حقوق عامه، دقت در ارجاع پرونده ها، استفاده از نهادهای ارفاقی و... از دیگر موضوعات مهم مطرح شده از سوی معاون اول دادستان تهران در این جلسه بود.
در این جلسه همچنین سرپرستان دادسراها نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کرده و تصمیماتی راجع به درخواست‌های آنها اتخاذ شد.