به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سالن دارالفنون دانشگاه تهران شامگاه شنبه در قالب یک وبینار حضوری و مجازی میزبان ۱۵۰ نماینده از گروه های جهادی، کنشگران اجتماعی، هسته های پیشرفت منطقه ای و بخشی از خیریه ها و کانون های فرهنگی و اجتماعی سراسر کشور به منظور رونمایی از مدرسه پیشرفت ستاد اجرایی امام (ره) به صورت ملی بود.
همزمان با این آئین از لوگو این مدرسه و همچنین کتاب "گوی و میدان" که حاوی گام به گام فعالیت های مسئله محور، از مسئله یابی تا حل مسئله است، رونمایی شد.
مدرسه پیشرفت نام مجموعه جوانی است که با هدف تقویت گفتمان پیشرفت در انقلاب اسلامی تشکیل شده و در حقیقت پلی میان نظریه و عمل است.
این مدرسه با حمایت «ستاد پیشرفت جامع منطقه ای» و همچنین «نهضت اجتماعی جوانان» راه اندازی شده و تاکنون هزاران نفر از علاقه مندان را در حوزه های گفتمانی و تخصصی را آموزش داده است.
رییس ستاد نوآوری های اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، در خصوص مدسه پیشرفت و اهداف راه اندازی آن با بیان اینکه، این مدرسه با سه هدف راه اندازی شده است، افزود: نخستین هدف بسط گفتمان سازی پیشرفت و قرار گرفتن این مفهوم در مقابل مفهوم توسعه است.
حامد ملک زاده با بیان اینکه، موضوع عدالت و پیشرفت از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است و ایشان این مهم را موضوع محوری برای دهه های آینده انقلاب اسلامی می دانند، افزود: کار دومی که مدرسه پیشرفت روی آن تاکید دارد، پیشرفت منطقه ای و محلی و آموزش و توانمندسازی گروه هایی است که در مناطق و محله های خود نسبت به رفع مسائل و مشکلات خود ایده دارند.
وی افزود: هدف سوم راه اندازی مدرسه پیشرفت از سوی ستاد اجرایی امام (ره) این است که ما می خواهیم این رفع مسائل منطقه ای و محلی در سراسر کشور را به صورت آرمانی در نظام برنامه ریزی کشور بسط دهیم.
رییس ستاد نوآوری های اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بیان اینکه، مدرسه پیشرفت در اصل حامی نوآوری های اجتماعی و مردمی در سراسر کشور است، افزود: نوآوری های اجتماعی در اصل فناوری هایی هستند که می توانند جامعه و مردم را به حرکت درآورند و مردم در رفع مسائل و مشکلات خود و سرنوشت خود نقش آفرینی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه، نظام برنامه ریزی کشور نیازمند پوست اندازی است، گفت: نخستین گام در این مسیر این است که برنامه ریزی باید در کشور غیرمتمرکز شود و ما برنامه ریزی ها را تنها متمرکز به پایتخت و ساختارهای حاکمیتی نکنیم.
ملک زاده در عین حال افزود: البته مردم پیش از این اتفاق و این نقش آفرینی باید برای رفع مسائل و مشکلات خود توانمند شوند و بدانند که چگونه باید در جامعه خود مطالبه گری و نقش آفرینی کنند.
رییس ستاد نوآوری های اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: نوآوری های اجتماعی در واقع فضایی ایجاد خواهد کرد که مردم بتوانند در جامعه خود نقش آفرینی کنند.
وی یکی از اقدامات ستاد نوآوری اجرایی امام (ره) برای نقش آفرینی مردم در نوآوری های اجتماعی را راه اندازی مدرسه پیشرفت دانست و گفت: امروز در واقع افتتاحیه دور ملی این مدرسه است.
ملک زده با اشاره به اینکه، تاکنون پنج دوره محلی مدرسه پیشرفت در نقاط مختلف کشور از جمله استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل و کرمانشاه، ایلام و بخشی از جنوب کشور برگزار شده است، افزود: امروز برای نخستین بار این دوره به صورت ملی و برای کل کشور برگزار می شود.
وی در خصوص تفاوت نوآوری اجتماعی با نوآوری های مربوط به زیست بوم علم و فناوری نیز اظهار کرد: معادلات و تعریف نوآوری های اجتماعی با حوزه دانش بنیان و فناوران و حوزه استارتاپ ها متفاوت است.
رییس ستاد نوآوری های اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزود: در نوآوری های اجتماعی در اصل به مسائل و درگیری های روزمره مردم و چگونگی رفع این مسائل توسط خودشان پرداخته می شود.
مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه ای ستاد اجرایی امام (ره) نیز در این آیین در سخنانی، رفع مسائل عمیق و مهم کشور را در گرو نگاه خلاقانه و البته مشارکت هرچه بیشتر و استفاده از گروه های مردمی دانست.
محمد محسن دوباشی با تاکید بر اینکه، به شدت نیازمند نوآوری در حکمرانی مردمی هستیم، افزود: از این تحول با عنوان پیشرفت یاد می شود و شامل بخش های مختلف و نیازمند نوآوری است.
وی، حرکت رو به جلو برای آینده کشور را بیش از توجه به ساختارگرایی در گرو توجه هرچه بیشتر به ماموریتگرایی دانست و افزود: ماموریت ما این است که به پیشرفت روز به روز، حرکت های مردمی و امیدآفرین توجه کنیم.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم در سخنانی تاکید کرد: نگاه تمدنی جدید به طور حتم نیازمند ساختارهای مناسب خود، مدل و طراحی جدید است.
روح الله متفکر آزاد با بیان اینکه، در موضوع تمدنی و مباحث پیشرفت مسائل پیچیده ای وجود دارد، شکل گیری هسته ها و حلقه های پیشرفت را بسیار مهم خواند.
وی با تاکید بر اهمیت اتاق ها و هیاتهای اندیشهورز و همچنین اندیشکدهها و مدارس پیشرفت در توسعه تمدن ها گفت: توجه به زیست بوم و شکل گیری نظام حل مسئله با توجه به حلقه های مردمی بسیار ضروری است.
رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس در ادامه اظهار امیدواری کرد که راه اندازی مدرسه پیشرفت به صورت رسمی مقدمهای بر حوزه گفتمان سازی پیشرفت در کشور و همچنین شکل دهی حلقه های میانی مسئله یاب در سراسر کشور باشد.
وی توجه به بحث تغییر در نظام حکمرانی بر اساس علم را هم مقدمهای دانست که مدارس پیشرفت در کشور می توانند در آن نقش آفرینی داشته باشند.
متفکر آزاد انقلاب اسلامی را پرچمدار گفتمان پیشرفت در دنیا دانست و افزود: ما چاره ای جز حرکت به سمت شکل گیری اتاق های تولید فکر و پیشرفت با توجه به تمدن خود نداریم.
وی با بیان اینکه، مدرسه پیشرفت با مردم سر و کار دارد، افزود: مدرسه پیشرفت حوزه اجرایی نیست بلکه حوزه حکمرانی است و به جای مدل های مرسوم توسعه، روی مدل ایرانی، اسلامی پیشرفت تاکید دارد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در حوزه علم و فناوری نهادهای مختلفی از جمله معاونت علمی و فناوری، جهاددانشگاهی، وزارت علوم و دانشگاه های سراسر کشور نقش آفرین هستند، افزود: هر کدام از این نهادها وظیفه خود را پیش می برند و به نظر می رسد با مدیریت صحیح و هوشمند می توان در نقاطی که موازی کاری وجود دارد، این هم پوشانی ها را تبدیل به فرصت کرد.