سنندج - ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان سقز گفت: عدم آگاهی مردم و بی اطلاعی از ماهیت واکسن، عدم مشارکت، تبلیغات ضد واکسن توسط یکسری افراد سودجو و به دنبال آن ترس بی مورد مردم از عوارض طولانی مدت واکسیناسیون دلایل اصلی پوشش کم واکسیناسیون این استان است.

دکتر پروین خسروپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق آمارهای منتشر شده در فضای مجازی، استان کردستان کمترین پوشش واکسیناسیون را نسبت به سایر استانهای کشور داشته که این نشان دهنده عدم مشارکت و بی اطلاعی مردم از این ویروس و راه مقابله با آن (واکسیناسیون) است که تاکنون خیلی از آنها اعتقادی به کرونا ندارند و وجود آنرا انکار می کنند.

وی با اشاره به اینکه از اوایل توزیع واکسن در کشور کمبودهای از لحاظ توزیع واکسن در شهرستان داشتیم، افزود: از همان اوایل واکسیناسیون کند پیش می رفت تا اینکه از سه ماه قبل واکسن در دسترس کادر درمان  شهرستان قرار گرفت و روند واکسیناسیون شتاب گرفت.

وی یکی دیگر از دلایل آمارهای کم واکسیناسیون را بی اطلاعی از وجود ویروس کرونا توسط مردم عنوان کرد و گفت: این افراد علاوه بر انکار کرونا، نه ماسک می زنند و نه پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند و حتی برای واکسن کرونا هم اقدام نمی کنند.

وی با بیان اینکه این افراد از ماهیت واکسن و عوارض طولانی مدت و علایم آن می ترسند، یادآور شد: یکسری از مردم هم به واکسن های موجود بی اعتماد هستند و فکر می کنند این واکسن ها بهترین واکسن نیست و از تزریق آن صرفه نظر می کنند.

دکتر خسروپور به تبلیغات ضد واکسن توسط افراد سودجو اشاره کرد و گفت: شاید این آمارهای منتشر شده صحیح نباشد چون احتمالا یکسری از مردم واکسن تزریق کردند ولی هنوز در سامانه ثبت نشده است.

وی تاکید کرد: از همان اوایل کرونا و واکسیناسیون از تمام ظرفیت و پتانسیل شبکه بهداشت، سفیران سلامت و بهورزان، اطلاع رسانی و اگاهی بخشی از طریق فضای مجازی، نصب بنر در سطح شهر، مصاحبه با خبرگزاری ها و کانال های خبری برای دعوت مردم جهت واکسیناسیون استفاده کردیم.

۵۰ درصد سقزی ها ۲ دُز را دریافت کرده اند

مدیر شبکه بهداشت و درمان سقز به وضعیت واکسیناسیون شهرستان اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد جمعیت هدف (بالایی ۱۲ سال) دُز اول واکسن را دریافت کردند، ۶۱ درصد هم دُز دوم را دریافت کرده اند.

دکتر خسروپور با اشاره به اینکه تا روز گذشته ۶۵ درصد از کل جمعیت شهرستان دُز اول را دریافت کردند و ۵۰ درصد نیز دُز دوم را دریافت کردند، اضافه کرد: باید ۷۰ تا ۸۰ درصد کل جمعیت شهرستان هر ۲ دُز واکسن را دریافت کنند تا چرخه انتقال کرونا شکسته شود.

وی افزود: جمعیت کل شهرستان سقز را ۲۳۶ هزار نفر تخمین زدیم که از این تعداد ۱۵۳ هزار نوبت اول، ۱۱۹ هزار نفر هر ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان سقز وضعیت کرونا شهرستان را آبی و ثابت عنوان کرد و گفت: هم اکنون حدود ۱۱ نفر کرونایی در بیمارستان بستری هستند که خوشبختانه هیچکدام از انها بد حال نیستند.

وی از شهروندان و اهالی روستاها خواست تا هرچه زودتر برای تزریق واکسن کرونا به مراکز بهداشت و مرکزهای تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کنند تا از این طریق بتوانیم چرخه این بیماری را نابود کنیم و محدودیت های اعمال شده را به طور کامل برداریم.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.