تهران- ایرنا- رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مناطق و فلات‌های کشور دچار فرونشست شده‌اند، گفت: در ایران میانگین سالانه فرونشست بین ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر است که در برخی از مناطق این میزان به ۳۸ سانتیمتر نیز می‌رسد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت راه و شهرسازی «محمد شکرچی‌زاده» در خصوص  موضوع فرونشست زمین و راهکارهای دولت و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره مقابله با این پدیده، گفت: با همکاری معاونت شهرسازی و معماری از مدت‌ها قبل مطالعه در خصوص موضوع فرونشست در تهران و سایر استان‌های کشور در حال پیگیری است.

وی گفت: سازمان نقشه‌برداری و همچنین مرکز تحقیقات گزارشی مفصل از فرونشست و آثار زیانبار آن و راهکارهای مقابله با آن ارایه کرده است.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: درخواست کرده ایم، تکالیف وزارتخانه‌ها از جمله وزارت نیرو و جهادکشاورزی در خصوص راهکارهای مقابله با فرونشست تعیین شود تا هم در برداشت‌ آب‌های زیرزمینی و هم در اصلاح الگوهای کشت، اصلاحات و اقداماتی انجام بشود.

وی توضیح داد: مقرر شده تا وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه آن از جمله معاونت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در طراحی مسیرهای جدید راه‌آهن و سایر حوزه‌های حمل‌ونقلی، معاونت حمل و نقل و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر روی تاسیسات موجود از جمله پل‌ها و تونل‌ها، شرکت فرودگاه‌ها برای وضعیت فرونشست در فرودگاه و تاسیسات فرودگاهی، طرح نهضت ملی مسکن برای موضوع مکانیابی سایت‌های جدید، اقداماتی را انجام دهند. 

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، وضعیت فرونشست زمین در کشور را نگران‌کننده برشمرد و با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از مناطق کشور و فلات‌های ایران دچار فرونشست شده‌اند، گفت: بناست تا برای حل معضل فرونشست، تصمیم ملی گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: گزارش سازمان نقشه‌برداری حاکی از آن است که در ایران میانگین سالانه فرونشست بین ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر است که در برخی از مناطق این میزان به ۳۸ سانتیمتر نیز می‌رسد.

شکرچی زاده گفت: همچنین مطالعات نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورها میانگین فرونشست حدود ۳ درصد است که این میزان در کشور ما به ۱۶ درصد رسیده است.

به گفته این مقام مسوول بررسی‌ها حاکی از این است که فرونشست در کشور ما ۵ درصد فرونشست معمول در دنیاست. چنانچه کار لازم در این خصوص انجام نشود می‌تواند اثرات زیان‌باری را به دنبال داشته باشد.