مشهد- ایرنا- معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: برنامه‌ریزی برای افزایش ورود گردشگر به این استان از کشورهای همسایه در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار دارد.

یوسف بیدخوری روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این راستا توسعه گردشگری در دوران پس از کرونا و تقویت روابط با کشورهای عراق، عمان، افغانستان، هندوستان و پاکستان جزو اولویتهای حوزه گردشگری زیارت و گردشگری سلامت خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: در این میان کشور عراق و گردشگران آن از اول آبان ماه و اجرای طرح لغو روادید مختص سفرهای هوایی استقبال خوبی نشان داده‌اند و طی نیمه نخست این ماه ۱۲ هزارو ۱۲۶ نفر آنان وارد مشهد شدند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه روزانه ۱۳ پرواز مستقیم از کشورهای دیگر به مشهد انجام می‌شود که بیشترین تعداد آن با پنج پرواز از شهرهای نجف، بغداد و بصره کشور عراق است گفت: سایر پروازهای مستقیم از شهرهای تاشکند در ازبکستان، استانبول ترکیه، بیشکک قرقیزستان، کابل، هرات و مزار شریف در افغانستان، دوحه در قطر، دبی در امارات متحده عربی و کویت انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به ضرورت تقویت صنعت گردشگری و رونق آن در دوران پساکرونا لازم است اقدامات اعتمادبخش و برنامه‌ریزی برای افزایش ورود گردشگران به مشهد و استان خراسان رضوی انجام شود.

بیدخوری با بیان اینکه آمار گیری دقیق از ورود گردشگران خارجی به مشهد با توجه به عدم برخی پروازهای مستقیم به مشهد اندکی سخت و زمان‌بر است، ادامه داد: با متمرکز شدن فعالیت‌ ورود و خروج گردشگران خارجی و ثبت آن در بستر سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات وزارت میراث‌ فرهنگی و گردشگری (جانا) میتوان به راحتی کم و کیف تردد گردشگران خارجی را به استان رصد و تحلیل نمود.

خراسان رضوی با برخورداری از ۲ هزار و ۷۰۰ واحد تاسیسات گردشگری رتبه نخست کشور در این زمینه را دارد. هم اکنون بیش از ۵۰ درصد واحدهای اقامتی کشور در خراسان رضوی قرار دارند.