ارومیه – ایرنا - رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ماکو با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی مسکن در این شهرستان درحال اجراست، گفت: یک هزار و ۶۴۲ نفر متقاضی در این طرح ثبت نام کرده اند.

سید حیدر طالب زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یک هزار و ۹۶ نفر متقاضی مربوط به شهر ماکو و ۵۴۶ نفر نیز مربوط به شهر بازرگان است.

وی ادامه داد: برای همه متقاضیان زمین تخصیص یافته است و نزدیک به  ۱۰۰ نفر از متقاضیان نیز در وضعیت  لیست ذخیره هستند که در صورت انصراف و یا عدم امکان پرداخت هزینه های احداث بنا توسط متقاضیان جایگزین آنها می شوند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ماکو اضافه کرد: در ۶ نقطه شهر ماکو و بازرگان زمین به متراژ ۱۳۳هکتار برای واگذاری بین متقاضیان در اختیار این بنیاد قرار گرفته، که این زمین‌ها به صورت قرعه کشی بین متقاضیان واگذار شده است.

طالب زاده بیان کرد: در این ۶ طرح حدود یک هزار و ۵۳۸ واحد ساختمان بنا خواهد شد.

وی گفت: طرح اقدام ملی که برای تامین مسکن دهک‌های درآمدی سوم تا هفتم  پیش بینی شده است از طرف دولت زمین  (به ۲ صورت اجاره ۹۹ ساله و تقسیط ۱۰ ساله) و وام  بانکی به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان (با احتمال زیاد افزایش مبلغ وام) با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار  و تخفیف ۵۰ % در عوارض صدور پروانه شهرداری و خدمات سازمان نظام مهندسی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، در این طرح‌ها تامین هزینه آماده سازی زمین به صورت قدرالسهم  هر متقاضی از زمین دریافتی، هزینه ساخت واحد و پرداخت قیمت زمین نیز بصورت (به ۲ صورت اجاره ۹۹ ساله و یا تقسیط ۱۰ ساله)   بر عهده متقاضیان است.

وی اضافه کرد: با توجه به اعلام دولت در خصوص افزایش مبلغ وام به ۳۰۰ میلیون تومان هنوز  ابلاغیه آن به بانک‌ها ارائه نشده است  که در صورت  ابلاغ معرفی متقاضیان به بانک‌های عامل  صورت خواهد گرفت.

شهرستان ماکو، شامل شهرهای ماکو و بازرگان با بیش از ۱۰۵ هزار نفر جمعیت در داخل محدوده منطقه آزاد و شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است.