تبریز-ایرنا- کارشناس سلامت مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی گفت: شیوع ویروس کرونا و آثار روحی و روانی منفی آن، فرسودگی شغلی (کارزدگی) در بین مردم به ویژه کارکنان دولت را افزایش داد.

عارف شایگان‌مهر روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی «روابط خانوادگی سالم و پیشگیری از فرسودگی شغلی»، دوری از محیط کار را از دلایل عمده ابتلا به فرسودگی شغلی در کشور برشمرد و اظهار داشت: بر همین مبنا ساعت کاری بالا در منزل، تعارضات ایجاد شده در خانه و به‌ خصوص پدیده تنهایی در افزایش ابتلا به فرسودگی شغلی تأثیر گذار بوده است.

به گفته وی یکی از شغل‌هایی که شاغلان آن به فرسودگی شغلی بیشتر مبتلا می‌شوند، روانشناسان هستند، چون آنها درد جامعه را کشیده و درک می‌کنند و در این بین بیش از سایر افراد به بیماری فرسودگی دچار می‌شوند.

شایگان مهر افزود: افرادی که جایگزینی برای شغل خود نداشته و شغل خود را هویت شان می‌دانند، بدین معنی که اگر کار را از آنها بگیریم یعنی همه چیز را از آنها گرفته‌ایم، بیشتر مستعد این بیماری هستند؛ این افراد احساس می‌کنند که به تله افتاده‌اند و توانایی خارج شدن از آن را ندارند، لذا احساس ناتوانی به آنها دست داده و احساس می‌کنند در شغل و وظایف خود موفق نیستند.

وی علاقه به شغل، جنسیت، عوامل فیزیکی محیط کار، ویژگی‌های جسمی و شخصیتی، داشتن تفریح، کاهش ساعات کاری و داشتن ساعات کاری منعطف، حمایت مدیران، حمایت روانی، ساختار سازمانی، آزادی عمل، موسیقی، ورزش، دریافت پاداش، ایجاد برنامه‌های خانوادگی، چرخش شغلی و قدردانی از فرد را از مهم ترین عوامل موثر در کاهش فرسودگی شغلی بیان کرد.

شایگان مهر با بیان اینکه افرادی که تعهد شغلی بالایی دارند، بیشتر به فرسودگی شغلی دچار می‌شوند، خستگی عاطفی، نگرش منفی به دلیل عدم موفقیت و نرسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، کسالت، احساس فشار کاری، ضعف مراقبتی در محیط کار را از عوامل ایجاد فرسودگی شغلی دانست.

وی با اشاره به اینکه فرسودگی شغلی و استرس کاملا عکس یکدیگرند، گفت: در فرسودگی شغلی افراد به دلیل آسیب‌های روحی و احساس پوچی بی‌انگیزه می‌شوند و بیشتر مستعد فرسودگی شغلی هستند؛ البته فرسودگی شغلی صرفا" بر روی شغل فرد تاثیر می‌گذارد، اما افسردگی بر روی تمامی ابعاد زندگی تأثیرگذار است.

این کارشناس سلامت ادامه داد: فردگرایی شاید از برخی تعارضات پیشگیری کرده باشد، اما جایگزین بسیاری از عوامل غیرامن می شود، چرا که در این شرایط فرد خیلی از ابزارهای خود را در تنهایی از دست داده، تنها متکی به خود بوده و باید از توانایی خود در مقابل چالش‌ها و رقابت‌ها بهره گیرد که موجب ایجاد شخصیت‌های خودمحور و فراخود خواهد شد.

شایگان مهر اظهار کرد: فردگرایی تبدیل به فرهنگی شده است که خستگی، بی‌انگیزگی، گوشه‌گیری و به‌ویژه فرسودگی شغلی از جمله نتایج آن می باشد.

به گزارش ایرنا، مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این کارگاه، گفت: فرسودگی شغلی از عوامل اصلی کاهش کارایی، فقدان انگیزه و از بین رفتن ظرفیت و توان نیروی انسانی در سازمان ها و ادارات مختلف است که پیامد جسمی و روانی آن در پرسنل و البته اعضای خانواده‌ آنها باید بررسی شود.

وهاب اصل رحیمی اظهار کرد: از روانشناسان حوزه سلامت انتظار داریم که به هر شکلی خانواده‌ها را درگیر خود کرده و از هر فرصتی مانند دعوت به مراجعات روزانه، دیدارهای سازمانی، شبکه‌های فضای مجازی و انعکاس آنها استفاده کرده و بتوانند مطالب مربوطه را در جامعه نشر و توسعه دهند.

وی با بیان اینکه تحقیقاتی که اخیرا انجام شده حاکی است که وضعیت روانشناسان سلامت به‌ ویژه پزشکان و مراقبین در بیمارستان‌ها که به فرسودگی شغلی مبتلا هستند، مناشب نیست، افزود: اولویت اول مراکز بهداشت باید رسیدگی به پزشکان و مراقبان سلامت باشد، چرا که برخی از پزشکان واقعا" خسته‌ اند و حتی هیچ حرفی نیز برای گفتن ندارند، لذا حداقل باید یک تکنیک تنفس عمیق و آرام‌سازی را به آنها تجویز کرد.