به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان؛ فرهاد دلق پوش افزود: بر اساس دستور العمل ابلاغی جدید از طرف قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی صنوف مرتبط با نوشت افزار و ملزومات اداری مکلف به ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا برای گروه کالایی لوازم التحریر، نوشت افزار و ملزومات اداری هستند.
وی اظهار داشت: بر این اساس؛ تمامی متقاضیان این اقلام از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل ششم آذرماه سال جاری باید برای ثبت نام، احراز صلاحیت و انجام عملیات شناسه کالا به" سامانه جامع تجارت" مراجعه کنند.
دلق پوش همچنین با بیان اینکه از زمان ابلاغ این دستورالعمل، ثبت آمار تولید مربوط به استفاده از شناسه کالا الزامی خواهد بود؛ ارائه ساختار شناسه کالا، ارایه راهکار ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا، تعریف فرآیند اجرایی و تعیین اولویتها را از اهداف اصلی این دستورالعمل عنوان کرد.
وی اظهار داشت : بر این اساس تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان اقلام کالاهای مشمول، ملزم به ثبت شناسنامه و اخذ شناسه کالا برای تمامی سطوح محصول تا پایان زنجیره فروش ملزم به نصب شناسه کالا تا کوچکترین سطح بسته بندی کالاهای خود هستند.
دلق پوش تصریح کرد: تکمیل شناسنامه کالا و دریافت شناسه باید به ازای هر قلم (نوع) کالای تولید شده داخلی، توسط تولید کننده و هر قلم (نوع) کالای وارداتی توسط واردکننده، برای اولین سری تولید یا واردات بعد از الزام شناسه بر اساس اولویتها و زمان بندیهای ارائه شده انجام شود.
دلق پوش یاداورشد: در این ابلاغیه، گمرک؛ نسبت به دریافت و ثبت گواهیها و شماره شناسه کالا از سامانه جامع تجارت به استناد ماده ۸ آیین نامه ملزم شده و دستورالعمل صادره شامل کالاهایی است که بعد از الزام شناسه کالا؛ تولید یا وارد میشوند،بنابر این تعیین تکلیف کالاهای موجود در کشور و ترخیص سفارشات قبل از الزام، به ترتیب مشمول ماده ۷ آییننامه و ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات خواهند بود.
رئیس سازمان صمت گیلان این اقدام را حمایت از تولید داخل و ساماندهی بازار نوشت افزار و ملزومات اداری دانست و بیان کرد: در این راستا معاونت نظارت و بازرسی سازمان برنامه نظارتی خود را تنظیم خواهد کرد و در جهت حسن انجام دستورالعمل در رابطه با کالاهای مشمول با متخلفان برخورد خواهد شد.
بیش از ۱۱۰ هزار واحد صنفی در گیلان فعال است.