به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان فناوری اطلاعات ایران، «محمد خوانساری» در وبینار پنجمین همایش ملی پیشرفتهای معماری سازمانی با تاکید بر محور «معماری سازمانی پیشران ارایه خدمات الکترونیکی هوشمند و یکپارچه بر بستر شبکه ملی اطلاعات» افزود: شبکه ملی اطلاعات، مهمترین موضوع وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم است و معماری سازمانی به عنوان پیشران خدمات الکترونیکی هوشمند بر بستر شبکه ملی اطلاعات است که باید از جنبه فناورانه و کاربردی در کشور توسعه یابد.
وی توضیح داد: معماری سازمانی، راهکاری موفق و تجربه شده برای ایجاد تعاملپذیری، ارایه خدمات مطلوب و یکپارچه به شهروندان است و کارآمدی ساختار و فرآیندها در سازمانهای ارایه دهنده خدمت را به دنبال دارد.
این مقام مسوول در خصوص اقدامات انجام شده در راستای اجرای دولت الکترونیکی توسط سازمان فناوری اطلاعات گفت: نظام تایید هویت شامل سامانه سماوا و پایگاههای اطلاعاتی پایه هویتی و نیز ایجاد زیرساختهای فنی اعم از شبکه ملی اطلاعات و زیرشبکههای دستگاهی، چارچوب ملی معاری سازمانی، مرکز ملی تبادل اطلاعات، چارچوب ملی تعاملپذیری و مرکز داده دولت است که زیرساختهای یاد شده به منظور تحول آفرینی دستگاههای اجرایی در ارایه خدمات فناوری اطلاعات بمثابه پیشران خدمات دستگاههای اجرایی است.
معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: سازمان فناوری اطلاعات ایران در این راستا درگاههای دسترسی نیز ایجاد کرده است که میتوان در میان اهم آنها به پیام ایران، کارپوشه ملی ایرانیان، سکوی دولت همراه، درگاه دادههای باز، پنجره واحد صدور مجوزهای کسب و کار، پنجره واحد مدیریت زمین، درگاه خدمات دولت هوشمند و درگاه خدمات دستگاههای اجرایی اشاره کرد.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، تصریح داشت: معماری سازمانی پیش نیاز ارایه خدمات الکترونیکی کارا و اثربخش است که نیازمند گذار از چهار مرحلهی شناسایی خدمات و مدلسازی فرآیندها، انطباق خدمات و فرآیندها با قوانین و مقررات مربوطه، بازمهندسی خدمات و فرآیندها و نیر ایجاد سکوی نرمافزاری و درگاههای دسترسی است. در این میان، راهکارهای نیل به معماری سازمانی در حرکت به سمت تحول دیجیتالی مبتنی بر خودکارسازی همه چیز، ایجاد تشکیلات چابک، فناوریهای مدرن و تغییر نگرش از پروژه به پلتفرم است.