سنندج - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان کمبود تجهیزات را پاشنه آشیل پروژه های فرهنگی استان خواند و گفت: برای تامین تجهیزات لازم برای این پروژه ها نیاز به اعتبارات ملی داریم.

عبیدالله رستمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مشکل اصلی تالار مرکزی سنندج یکی از پروژه های شاخص فرهنگی غرب کشور در کردستان را تامین تجهیزات مربوط به آن خواند و اظهار داشت: این امر مهم جزو تعهدات استان نبوده و تعهد ما فقط ساخت ابنیه آن بوده است.

وی با بیان اینکه براساس تفاهم نامه ها، موضوع تجهیز فضاهای فرهنگی برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: سازمان برنامه و بودجه استان و دستگاه ها به هر شکل کار احداث ابنیه را انجام می دهند اما برای تجهیز آنها نیاز به همراهی و همکاری وزارتخانه داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان پیشرفت فیزیکی پروژه تالار مرکزی سنندج را بیش از ۷۵ درصد اعلام کرد و گفت: عملیات اجرای این پروژه از سال ۱۳۸۲ آغاز شده و تا سال ۱۳۹۷ تنها ۲۵ درصد پیشرفت  فیزیکی داشته است.

رستمی ادامه داد: این پروژه ملی استانی شده از سال ۱۳۹۷ تاکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته که این مهم در نتیجه پیگیری مسوولان کشوری و استانی محقق شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر سقف تالار اصلی با  یک هزار و ۴۰۰ نفر ظرفیت در حال ساخت بوده و کارهای نازک کاری بخش های اداری و برخی بخش های دیگر آن هم  به اتمام رسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان گفت: سال گذشته ۳۸۲ میلیارد ریال برای این پروژه اعتبار اخذ شد و امسا هم با اختصاص ۲۶۰ میلیارد موافقت شده است.

رستمی با اعلام اینکه بنای این پروژه بزرگ فرهنگی در کردستان تا پایان بهار سال آینده به اتمام می رسد، یادآور شد: تنها  مشکل تامین تجهیزات باقی می ماند که برای رفع آن نیاز به همراهی و همکاری وزارتخانه داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به گذر فرهنگی (آغه‌زمان) سنندج اشاره کرد و اظهار داشت: عملیات اجرایی این گذر برعهده اداره کل مسکن و شهرسازی استان است که به دلیل داشتن معارض ملکی با مشکلاتی مواجه شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان گفت: این مکان برای گذر فرهنگی بسیار مناسب است چرا که در مسیر توریست و جذب گردشگر قرار دارد ولی  براساس جانمایی انجام  شده برای همه رشته های  هنری ظرفیت ندارد.

رستمی با اشاره به اینکه یکی از معارضین گذر فرهنگی (آغه زمان) سنندج اداره کل میراث فرهنگی استان است، افزود: این اداره کل معتقد است که ضوابط رعایت نشده و بعضی از  خانه‌های در مسیر هم تملک نشده است بنابراین این پروژه به زودی شرایط بهره برداری را ندارد.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر هم قرار گرفتن کاروانسرای ولیدی در مسیر گذر آغه زمان است و مغازه‌داران این کاروانسرا هم به اجرای این پروژه معترض هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان یادآور شد: بیشتر فضاهای فرهنگی در اختیار این اداره کل شامل مجتمع های فرهنگی و هنری است که به دلیل گذشت بیش از ۲ دهه از ساخت بسیاری از آنها، امروز فرسوده شده و نیاز به بازسازی دارند.

رستمی با بیان اینکه برخلاف قوانین وبه دلیل نبود اعتبار و امکانات لازم ادارات فرهنگ وارشاد شهرستان‌ها در مجتمع های فرهنگی وهنری مستقر شدند، گفت: برای همه شهرستان های استان از سازمان برنامه و بودجه استان موافقتنامه برای ساخت پلاتو اخذ کردیم.

وی با اشاره به اینکه آمفی تئاتر روباز کامیاران در هفته دولت سال گذشته افتتاح شد ، اظهار داشت: این آمفی تئاتر با یک هزار و ۱۰۰ نفر ظرفیت از داشتن یک پروژکتور محروم  بوده و برای برخی از هنرمندان غیرقابل استفاده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان گفت: آبان ماه سال جاری هم تماشاخانه گروس یکی از پلاتوهای کاربردی تئاتر با ۱۳۰ نفر ظرفیت و ۲۷۴ متر فضا به بهره برداری رسید و از جمله کمبودهای آن هم می توان به نبود پروژکتور اشاره کرد.

وی اضافه کرد: پروژه پلاتو دیواندره ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پروژه‌های پلاتو سقز و مریوان از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخورداراند و به دلیل مشکل پیمانکار عملیات اجرایی آنها متوقف شده است.

رستمی با بیان اینکه ۲۰ میلیارد ریال اعتبار از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای ایجاد پلاتو در سالن قدیمی شهرستان بانه دریافت کردیم، افزود: پلاتو شهرستان قروه را هم با همکاری شهرداری انجام می دهیم که تفاهم نامه آن منعقد شده و از طرف استان هم ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده است.