به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از بانک مرکزی، «مهران محرمیان» در کنفرانس بینالمللی مدیریت، گفت: ایجاد تعادل میان کارایی و رقابت از یک سو و حفظ ثبات مالی و نظارت از سوی دیگر، چالشی است که همواره در فضای نوآوری با آن روبرو هستیم.
وی با اشاره به تجربه موجود دنیا در مورد این چالش افزود: طی سالهای منتهی به ۲۰۰۸ رویکرد کلی این بود که بانکهای مرکزی تا جایی که ممکن است از نظارت و مقررات گذاری دور شوند تا فضا برای نوآوری باز باشد و تنظیم روابط به بازیگران سپرده شود اما نتیجه آن رویکرد، بروز بحرانی به بزرگی بحران سال ۲۰۰۸ بود و منجر به طراحی و تدوین «استاندارد بازل ۳» شد که روح حاکم بر آن بازگرداندن نظارت با رویکردهای جدید بود.
چارچوب مقررات معرفی شده در سند بال ۳ بر افزایش سطح استحکام و انعطافپذیری سیستم بانکی استوار است. چرا که سیستم بانکی مستحکم و مقاوم در برابر بحران، پایه رشد اقتصادی پایدار در هر کشوری به شمار میآید.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی ادامه داد: ما هم در کشور از این قاعده مستثنی نیستیم و برقراری تعادل و تناسب میان نظارت و فضای لازم برای نوآوری از جمله چالشهای مهمی است که با آن روبرو هستیم.
وی افزود: اگرچه به طور مستمر در معرض انتقاد از سوی طرفداران نوآوری از یکسو و نهادهای نظارتی از سوی دیگر هستیم اما واقعیت این است که ما در بانک مرکزی دغدغه هر دو حوزه را داریم؛ هم به دنبال ایجاد فضاهای مناسب و لازم برای نوآوری در خدمات هستیم و هم حفظ جایگاه نظارتی بانک مرکزی برای جلوگیری از لطمه خوردن به ثبات مالی برایمان مهم است.
محرمیان با اشاره به اقدامات متعددی که بانک مرکزی در حوزه نوآوری و ایجاد فضای لازم برای آن انجام داده است، گفت: ایجاد بسترهای مقرراتی و فنی لازم برای کیف الکترونیکی پول، پیادهسازی زیرساخت فنی رمزپول ملی و تدوین مقررات آن، راهاندازی سامانههای جدید مانند پل، تدوین مقررات بانکداری باز و کمک به راهاندازی نئوبانکها از جمله اقداماتی است که انجام شده و در حال پیگیری در بانک مرکزی است.
وی افزود: یکی از اقداماتی که با جدیت به دنبال آن هستیم و اثر بسیار خوبی در تسهیل و تسریع ایفای نقش رگولاتوری برای فعالیتهای نوآورانه دارد، راهاندازی سندباکس رگولاتوری است. به دنبال این هستیم که با راهاندازی این سندباکس امکان فعالیت محدود را برای طرحهای نوآورانه در یک محیط خاص فراهم آوریم تا هم صاحبان طرح در یک محیط عملیاتی واقعی به نقاط ضعف و قوت کار خودشان پی ببرند و هم رگولاتور امکان و فرصت بررسی مخاطرات مختلف طرح را داشته باشد.