رامین مصفا روز پنجشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: بازار گیاهان دارویی در دنیا در سالهای اخیر بسیار رشد کرده است اما شرکتهای ایرانی همگام با آن نتوانستهاند آنطور که باید از ابزارهای حرفهای و کسبوکار دیجیتالی استفاده کنند و بهخوبی وارد این بازار شوند.
وی بابیان اینکه هنوز تعداد قابلتوجهی از شرکتهای فعال درزمینهٔ گیاهان دارویی در کشورمان وبسایت یا تبلیغات مناسبی ندارند، اظهار داشت: امروزه اگر این شرکتها تبلیغات و معرفی خوبی نداشته باشند نمیتوانند وارد بازار بینالمللی شوند.
مدیر بازرگانی شرکت مجری پایگاه راهبردی و صادرات به کشورهای جنوب شرق آسیا (معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری) تأکید کرد: شناختن بازار و نیازسنجی نیز برای صادرات گیاهان دارویی بسیار اهمیت دارد بطوریکه فعالان این بخش باید بدانند بهعنوانمثال محصولاتی مانند زردچوبه، دانه سیاه، خار مریم و رز ماری در دنیا متقاضیان زیادی دارند و این محصولات در کشورمان نیز بهوفور وجود دارد بنابراین اولویت صادرات میتوانند قرار گیرند.
مصفا به بستهبندی محصولات گیاهان دارویی نیز اشاره و اضافه کرد: این موضوع در صادرات نقش بسزایی دارد بطوریکه امروزه میبینیم کشوری مانند استرالیا با استفاده از تنوعبخشی در طعم و بستهبندیهای جذاب در صادرات عسل موفق عمل میکند.
وی بابیان اینکه محصولات گیاهان دارویی کشورمان به مناطق مختلف مانند عراق، سلیمانیه، بوسنی هرزگوین، افریقای جنوبی، ترکیه و کنیا صادر میشود، گفت: این محصولات در دنیا شناختهشده هستند و اگر شرکتهای ما بتوانند بهخوبی خود را به متقاضیان و خریداران معرفی کنند در صادرات محصولات خود حتی باوجود تحریمهای ظالمانه و محدودیتهای موجود، موفق خواهند بود.
وی با اشاره به اینکه امروزه رقابت در بازار محصولات گیاهان دارویی بسیار زیاد شده و شرکتهایی که در قالب سنتی کار میکنند نمیتوانند در آن موفق باشند، تصریح کرد: ما از بهترین کشورهای تولیدکننده گیاهان دارویی هستیم و شرکتهای فعال در این زمینه باید موردحمایت قرار گیرند.
وی به برگزاری پنجمین دوره جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآوردههای طبیعی و طب ایرانی از ۲۳ تا ۲۶ آذر امسال اشاره و اضافه کرد: در این جشنواره تلاش میشود تا مشاورهها و آموزشهای لازم به شرکتهای فعال در این صنعت بهطور رایگان باهدف حمایت از آنها بهمنظور توسعه صادرات ارائه شود.
مجری برگزاری برخط (آنلاین) پنجمین دوره جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی ادامه داد: این جشنواره توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و باهدف کمک به شرکتهای فعال در این زمینه در جهت شناسایی بازار هدف و افزایش صادرات و ارزآوری برگزار خواهد شد.
مصفا بابیان اینکه این جشنواره بهصورت مجازی برگزار میشود و شرکتها دارای غرفههایی در فضای مجازی برای معرفی محصولات خود هستند، خاطرنشان کرد: هشت کارگاه آموزشی با موضوعهای مرتبط مانند توسعه کسب کارهای حوزه گیاهان، کشت قراردادی و استانداردسازی گیاهان دارویی، تجارت و صادرات گیاهان دارویی در بازارهای بینالمللی و آشنایی با صندوق حمایت از توسعه پژوهش و فناوری در بخش کشاورزی در این رویداد برگزار میشود.
پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآوردههای طبیعی و طب ایرانی به همت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی و ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ۲۳ تا ۲۶ آذر امسال بهصورت مجازی برگزار میشود.
هدف از برگزاری این رویداد، عزم ملی و همافزایی سازنده بهمنظور عملیاتی کردن نقشه راه اجرایی سازی سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی و ارتقا و ترویج فرهنگ اقتصاد دانشبنیان بهمنزله پیشرانی برای تحرک بخشی به اقتصاد مقاومتی بر مبنای زیستبوم کارآفرینی و فراهم آوری زمینه تعامل بین فعالان عرصه گیاهان دارویی و ایجاد فضای رقابتی است.
داروها و مکملهای طبیعی انسان و دام، صنعت بذر و اندامهای تکثیری گیاهان دارویی، تألیفات و نشر آثار مرتبط، خدمات طب سنتی، عطرمایه و عصاره، عسل، گلاب و عرقیات، کودهای زیستی و آفتکشهای بیولوژیک و دمنوشهای گیاهی از محورهای این رویداد است.
حدود هشت هزار گونه گیاهی در کشورمان شناساییشده که بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویهای و آرایشی ــ بهداشتی است و یک هزار و ۷۲۸ گونه از این گیاهان بهعنوان بومی ایران محسوب میشوند.
با توجه به افزایش حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی و فرآوردههای آن، پیشینه غنی ایران در طب سنتی، سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی" بر اساس نقشه جامع علمی کشور طراحی و تدوینشده است.
در رویشگاههای طبیعی استان اصفهان ۳۰۰ گونه گیاه دارویی، صنعتی، خوراکی، ادویهای که به آنها محصولات فرعی جنگل و مرتع گفته میشود شناساییشده که در ۹.۶ میلیون هکتار از عرصههای منابع طبیعی استان گسترده شدهاند، ۴۵ گونه از این محصولات برای مصارف مختلف اشارهشده بهرهبرداری میشوند.