به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از مرکز ملی فرش ایران، «فرحناز رافع» با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی با بهره گیری از ظرفیتهای فرش دستباف، اظهار داشت: در هفته ملی فرش که از ۱۸ دی ماه آغاز خواهد شد، رویدادهای هفتگانه اجرایی میشود.
وی با بیان اینکه رویدادهای این یک هفته توسط استانهای داوطلب با توجه به سنت هر قوم و در انتهای هر رویداد یک کمپین برگزار خواهد شد، خاطرنشانکرد: در راستای اجرای برنامههای اکوسیستم دیجیتال فرش دستباف، «ویکی فرش»، «آکادمی آنلاین فرش دستباف»، «بازار فروش آنلاین فرش دستباف» و «سرویس VOD فرش دستباف» رونمایی خواهد شد.
به گفته رافع، برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم و عکس فرش دستباف در هفته فرش اکسپو دبی نیز از برنامههای اکوسیستم دیجیتال است.
به گزارش ایرنا، دستکم هشت میلیون نفر در سراسر کشور در عرصه تولید، فروش و صادرات فرش ارتزاق می کنند که این میزان یک دهم جمعیت کشور را تشکیل میدهد. ۲ میلیون نفر در بافت فرش بهطور مستقیم و ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی آن مشغول فعالیت هستند. همچنین ۱۱۵ هنرستان در زمینه فرش دایر است و پنجهزار و ۵۰۰ دانش آموخته هنر صنعت فرش دستباف داریم.
مطابق آمارها، در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار فرش دستباف در مبادلات جهانی به کشورهای مختلف صادر شد. در این میان جمهوری اسلامی ایران سهم ۷.۹ درصدی از مجموع صادرات فرش دستباف را به خود اختصاص داد.
اکسپو یا نمایشگاه جهانی، مجموعه نمایشگاهی است که هر پنج سال یکبار در یکی از کشورهای مختلف جهان برگزار میشود و هر کشور، دستاوردهای گوناگونش را در گذشته، حال و آینده به نمایش میگذارد.
اکسپوی دبی، فرصتی طلایی برای عرضه دستاوردها بهمنظور جذب سرمایه و مراودههای بینالمللی برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی کشورها بهویژه شهرهای میزبان است.