«علی محمدبیگی» روز یکشنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دانشآموزان دچار مشکل یادگیری، معلول ذهنی، مشکل هوش، کم توانی، حرکتی، جسمی، اوتیسم و دیگر موارد هستند.
وی اظهار داشت: حدود یک هزار و ۶۰۰ دانش آموز استثنایی دیرآموز هم در مدارس تلفیقی تحصیل میکنند، این دانش آموزان که معمولا در روستاها و مناطق محروم ساکن هستند برای آمدن به مدارس استثنایی دچار مشکل رفت و آمد بوده به همین دلیل در مدارس عادی و در کنار دانش آموزان درس می خوانند.
وی با بیان اینکه این دانش آموزان براساس قوانین و مقرراتی که وجود دارد در مدارس عادی ساماندهی و مشغول به تحصیل هستند، گفت: برای این دانش آموزان تلفیقی و دیرآموز هم حدود ۴۰ همکار به عنوان رابطینی که آموزش های تخصصی را دیده اند در نظر گرفتیم و مشغول ارایه خدمات آموزشی، مشاوره ای و پرورشی و آنچه که نیاز این دانشآموزان در حوزه های مختلف است، هستند.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه، با تبریک روز جهانی معلولان به توانخواهان و کم توانان استان افزود: ما مسوولان به همه معلولان اعلام میکنیم که به فکر این عزیزان هستیم و آنچه که لازم است در حد بضاعت و توان برای بهبود شرایط زندگی این افراد به کار می گیریم.
به گزارش ایرنا، اکنون ۳۲۵ هزار دانش آموز در استان کرمانشاه مشغول به تحصیل هستند و نزدیک به ۳۰ هزار فرهنگی در امر آموزش و پرورش این دانش آموزان تلاش میکنند.
آمار جمعیت بیسواد رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال استان کرمانشاه، اکنون ۷۰ هزار نفر است که براساس اعلام مسوولان آموزش و پرورش ۲۵ درصد این جمعیت آموزش ناپذیر هستند.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۲ شهر و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا دارد و براساس آمارهای رسمی ۲۷۳ هزار نفر از مردم استان بیسواد مطلق هستند.