تهران- ایرنا- معاون امور مجلس رییس‌جمهوری از نهایی شدن لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور در دولت خبر داد و گفت: یکشنبه آینده لایحه بودجه تقدیم مجلس می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سید محمد حسینی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: تعامل دولت و مجلس یک بحث راهبردی است و ما تاکید داریم که همواره بین دولت و مجلس همکاری برای خدمت وجود داشته باشد.

 معاون پارلمانی رییس جمهوری اضافه کرد: باید از حاشیه و مسائل تنش‌زا پرهیز کنیم چرا که دود چالش‌ها به چشم مردم خواهد رفت.

حسینی با اشاره تعاملات دولت و مجلس در بحث رای اعتماد به وزیران، تصریح کرد: سعی کردیم در موضوع رای اعتماد به ابهامات و سوالات نمایندگان پاسخ دهیم و نمایندگان هم همکاری خوبی داشتند به طوری که اکثر وزیران بالای ۲۰۰ رای آوردند.

وی با بیان اینکه لایحه بودجه در دولت نهایی شده است، گفت:  قرار شد روز یکشنبه آینده لایحه بودجه۱۴۰۱ تقدیم مجلس شود که رئیس جمهوری در مجلس حضور  یافته و لایحه را تقدیم می‌کند.

معاون امور مجلس رییس‌جمهوری بیان کرد: بودجه مهمترین لایحه دولت است چرا که ریل‌گذاری برای یک سال است و برنامه‌هایی که رییس جمهوری اعلام کرده در این برنامه تجلی پیدا می‌کند.

 معاون رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه هر دو هفته چندین جلسه مجمع استانی برگزار شده است، گفت: تاکنون رییس جمهوری با ۹ مجمع استانی جلسه داشته اند و همه نمایندگان این مجامع نظرات خود را اعلام کردند. البته دنبال قیاس با دولت قبل در تعامل با مجلس نیستیم، اما برخی نمایندگان که با رییس جمهور جلسه دارند اعلام می‌کنند حتی یکبار موفق نشدیم با رییس جمهور قبلی جلسه داشته باشیم.

حسینی یادآور شد: این در حالی است که در این صد روز اخیر رییس جمهور پنج بار در مجلس حضور یافتند.

وی همچنین گفت: مصوبات مجلس بدون وقفه ابلاغ می‌شود و یک مورد هم نبوده که به تاخیر بیفتد.

معاون پارلمانی رییس جمهوری ضمن قدردانی از روسای قوای مقننه و قضاییه گفت: جلسات سران قوا به طور منظم برگزار می‌شود و این نشست‌ها به پیشبرد اهداف نظام کمک می کند و باید از اینجا جا از رئیس مجلس و رییس قوه قضاییه تشکر کنیم که این نگاه را دارند.

حسینی خاطرنشان کرد: علاوه بر این برنامه ریزی شده که معاون اول رییس جمهوری با کمیسیون های مجلس دیدار داشته باشد که جلسه اول با کمیسیون اقتصادی برگزار شده است.

وی در بخش دیگری از نشست به طرحها ولوایح ارائه شده به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت:تاکنون ۵۵۷ طرح از سوی مجلس ارائه شده ولی ما باید بیشتر به سمت ارائه لایحه از سمت دولت برویم،   چون دولت می‌تواند کار کارشناسی بیشتری انجام دهد، ضمن اینکه بار مالی آن هم در نظر گرفته می‌شود.  البته نمایندگان هم حق دارند چون در دولت گذشته کم کاری‌هایی از سوی دولت وجود داشته و نمایندگان مجبور می‌شدند خودشان وارد عمل شوند.  

 معاون پارلمانی رییس جمهوری اضافه کرد:  انتظار داریم نمایندگان محدودیت‌های دولت را در نظر بگیرند چرا که گاهی نمایندگان در دیدار با رییس جمهور لیست بلندی از مسائل حوزه انتخابیه را ارائه می‌کنند که باید این اقدامات براساس واقع بینی صورت گیرد.  

حسینی گفت: در حال حاضر ۳۹ سوال از وزیر نیرو در مورد کم آبی مطرح شده، اما وزرای دولت تازه از راه رسیده اند و ما توقع داریم نمایندگان یک مقدار به وزرا فرصت دهند و عملکرد آنها را ببینند چرا که قطعا وزرای جدید نقشی در بروز مشکلات فعلی نداشته اند. البته وزرا در تعامل با مجلس هستند.  

وی در ادامه به انتصابات فامیلی اشاره کرد و افزود: ۳۶ نماینده درباره جلوگیری از انتصابات فامیلی تذکر دادند، ما خواستیم مصادیق ارائه شود تا پیگیری کنیم، برخی گفتند نگاه ما ناظر به آینده بوده و خواستیم بعدا چنین انتصاباتی صورت نگیرد، برخی هم گفتند از رسانه‌ها شنیدیم، لذا ما توقع داریم این مسائل قبل از رسانه ای شدن و مطرح شدن در تریبون سوالات خود را از ما بپرسند و اگر جواب قانع کننده ای نبود می‌توانند اعلام کنند.

حسینی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به مذاکرات وین برای رفع تحریمها اظهار کردک این بار یک تیم جامع و کامل از وزارتخانه‌های مختلف با اختیارات کامل راهی مذاکره شده اند و از منافع ملی ما صیانت خواهند کرد. مهمترین بحث هم این است که آمریکا از برجام خارج شده و الان می‌خواهد به برجام بازگردد، برای همین باید براساس تعهداتی که داشتند،  تحریم ها را بردارند.

معاون امور مجلس رییس‌جمهوری درباره نقش رییس مجلس در ایجاد تعامل دولت و مجلس، گفت: رییس مجلس نقش سازنده ای در تعامل دولت و مجلس داشته و دارد و در رای اعتماد و لوایح مطرح شده کمک کرده‌اند.  

وی با بیان اینکه رییس مجلس برای ایجاد تعامل دو قوه وقت می‌گذارند، افزود: در لایحه رتبه بندی معلمان اختلافاتی وجود داشت که رییس مجلس نقش آفرینی کرد تا لایحه پیش برود یا در رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نقش موثری داشت.  

حسینی با بیان این‌که رویکرد هیات رییسه و نواب رییس مجلس پرهیز از حاشیه و ایجاد تعامل دولت و مجلس است، گفت: الان یک فرصت استثنایی و دوره طلایی برای انجام اصلاحات و ایجاد تغییرات است.  

وی در ادامه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر تغییر ساختار بودجه اشاره کرد و  گفت: امسال و این دوره، دوره مناسبی برای کارهای جدی در بودجه است.  

معاون رییس جمهوری درباره پاسخ به سوالات و تذاکرت نمایندگان گفت: پاسخ ما به سوالات و تذکرات رسانه‌ای نمی‌شود، اما بلافاصله به سوالات پاسخ مکتوب می‌دهیم.  

حسینی افزود: باید سازوکاری برای پاسخ دولت در مجلس در نظر گرفته شود. گاهی سوالات و تذکرات خیلی محترمانه بوده و حاوی توهین نیست اما تلقی کم کاری دولت در حوزه ای می‌شود ولی پاسخ دولت رسانه‌ای نمی‌شود.  

وی درباره طرح صیانت از فضای مجازی، گفت: طرح صیانت از دولت قبل مطرح بود که وزیر ارتباطات به عنوان نماینده دولت در جلسات مجلس حاضر می‌شد که  فعلا طرح به مرکز پژوهش‌ها برگشته است.  

معاون پارلمانی رییس جمهوری درباره سرنوشت طرح واردات خودرو افزود: این طرح را باید از وزارت صمت پیگیر شویم که به مجمع تشخیص می‌رود یا چطور بررسی خواهد شد.

حسینی در ادامه درباره علت افزایش ۴ و نیم برابری سوالات نمایندگان از وزرا گفت: ۲۵۵ مورد سوال از دولت انجام شده است و به ۴/۵ برابر قبل رسیده که این حق نمایندگان است ولی اگر وزرا مدام قرار باشد به سؤالات پاسخ دهند به کار خود نمی‌رسند. ۱۰۰ سؤال را فقط سه نماینده مطرح کرده‌اند.

وی یادآور شد: وعده دولت ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال است، نمایندگان صبر کنند اگر کم‌کاری شد، سوال کنند ولی تازه کار شروع شده است.

معاون پارلمانی رییس جمهوری ادامه داد: تاکید ما بر این است که این ارتباط وجود داشته باشند و به جای اینکه وزرا در وزارتخانه‌ها باشند به مجلس بروند و با نمایندگان صحبت کنند. در یک روز نماینده می‌تواند با چند وزیر مسائل خود را مطرح کند و دسترسی خیلی بیشتر از گذشته شده است. البته این حضور در مجلس منافاتی با این که در خود وزارتخانه ها هم اگر لازم باشد نمایندگان می توانند حضور پیدا کنند نیست.  

وی گفت: وزیران جلسات متعددی دارند به خصوص در جلسات دولت تلفن وزیران همراه آنها نیست که پاسخ دهند. بنابراین اگر بعضی وقتها در دسترس نیستند معذور هستند. تاکید ما بر این بوده که معاونان پارلمانی فعال باشند البته در برخی وزارتخانه استقرار معاونان پارلمانی زمان برده تا انتخاب شوند. این جابه جایی‌ها این مشکلات را بوجود می‌آورد البته همانطور که گفتم دولت آمادگی دارد که تعامل خوبی داشته باشد.  

حسینی یادآور شد: در دولت قبل شاید نمایندگان امیدی به پاسخگویی نداشتند چون رئیس‌جمهوری در مجلس برای تقدیم لایحه بودجه یا اینکه وزیر خود را معرفی کند حضور نمی‌یافت یا اینکه با نمایندگان جلسه بگذارند که این روحیه در وزیران و نمایندگان دیگر تعمیق پیدا می‌کرد اما الان چون نمایندگان می‌گویند که از این دولت حمایت و از آقای رییسی حمایت کردیم و توقع داریم مشکلات زودتر حل بشود که ما هم به آنها حق می‌دهیم اما می‌گوییم که نمایندگان باید شرایط موجود را هم در نظر داشته باشند.

معاون امور مجلس رییس‌جمهوری افزود: در سفرهای استانی تقاضاها زیاد است که در زمان کوتاه میسر نیست که تحقق پیدا کند البته به مرور که جلو برویم همه واقع بین‌تر شده و توازن و تعادلی برقرار شود.  

وی در مورد ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: محورهای اساسی را هم رییس جمهوری و هم رییس سازمان و بودجه در مجلس توضیح می‌دهند چرا که  این لایحه مهمترین سند مالی دولت در سال ۱۴۰۱ است.

حسینی افزود: سعی شده است در آن جذب سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی لحاظ شود. رشد. برای هر دستگاه و هر استانی مشخص شده که آنها باید برای کشور درآمد داشته باشند و نگاهشان به خزانه نباشد.  باید از ظرفیت‌های معطل مانده مانند معادن و دریا و دیگر حوزه‌های که وجود دارد استفاده کنند.

معاون امور مجلس رییس‌جمهوری با بیان اینکه سعی شده بودجه قابل فهم و ساده باشد و ردیفها کاهش پیدا کند، گفت:  اختیار دستگاه‌ها افزایش پیدا کند و استانداران خودشان بتوانند تصمیم گیری کرده و بودجه نیز نظارت پذیر باشد.  

وی در ادامه کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید، تورم، جلوگیری از کسری بودجه، استقلال در بودجه و توجه به اشتغال را از دیگر موارد مدنظر در لایحه بودجه ۱۴۰۱ عنوان کرد.

حسینی در ادامه گفت: آمایش سرزمین در بودجه ۱۴۰۱ مدنظر بوده و توزیع بودجه بر این اساس صورت گرفته است. در بودجه سال آینده از رشد هزینه‌ها جلوگیری شده است تا دستگاه‌های اجرایی گران اداره نشوند.

وی درباره تیم مذاکرات ایران در وین، گفت: تیم مذاکره کننده ایرانی با برنامه معین و ایده‌های خاص وارد مذاکره شدند و تیم کامل و جامع از وزارتخانه‌های مختلف است و حتی از نظرات معاون حقوقی هم استفاده می‌شود. آنها پیشنهادات خود را ارایه کردند و حالت انفعالی نداشتند که فقط بخواهند متنی را بحث کنند نیست.  

معاون رییس‌جمهوری افزود: مهمترین بحث این است که آمریکا از برجام خارج شده است می‌خواهد برگردد یعنی اگر می‌خواهد برگردد باید تحریم‌ها را بردارد و مساله خیلی شفاف و روشن است. این تیم مذاکره کننده مصمم است و با اختیارات کامل رفته‌اند و بحث‌ها را ادامه خواهند داد و از منافع ملی صیانت خواهند کرد.  

حسینی یادآور شد: در دوره گذشته هم هشت سال مذاکره شد و این گونه نبود که در اولین جلسه به توافق نهایی برسند. توافق زمان بر است و دولت دراین باره شتابزده عمل نمی‌کند. در دولت یازدهم در یک مقطعی می‌گفتند هر توافقی بهتر از عدم توافق است  و کمپینی راه انداخته بودند که این مطلب را تصویب کنند تا هر طور شده به توافق برسیم. همین موجب شد که برخی خطاها در توافق شد که بعدا با مشکل مواجه شدیم اما این بار کار سنجیده تر و دقیق تر در حال انجام است. امیدواریم طرف مقابل به وظیفه خود به درستی عمل کند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره نحوه مواجهه مجلس با لایحه بودجه گفت: بودجه یک لایحه است که دولت آن را تهیه و تدوین و تقدیم مجلس می‌کند که در آنجا بررسی شده و نظرات خود را اعمال می‌کند.  ممکن است در بودجه تغییراتی ایجاد شود اما این تغییرات نباید به گونه‌ای باشد که اساس آن تغییر کند. به طور معمول چند درصدی تغییرات داشته است. البته این بار تعامل بیشتری برای تهیه بودجه میان دولت و مجلس شکل گرفت. در حالی که سازمان برنامه و بودجه وظیفه ای نداشته که برای تنظیم بودجه با نمایندگان جلسه ای داشته باشد اما برای این که یک همگرایی بیشتری انجام شود این جلسات برگزار شده است.  

وی گفت: رویکرد دولت این است که بودجه با کسری بسته نشود چرا که بعدا مشکلات متعددی ایجاد می‌شود. بنابراین توقع ما از نمایندگان این است که سقف بودجه را جابه جا نکنند و مطالبات نمایندگان اگرچه به حق است اما این خواسته‌ها را با توجه به ظرفیت‌های دولت و کشور در نظر بگیرند تا هزینه‌ها بیشتر از درآمدها نباشد.

حسینی ادامه داد: البته فکر می‌کنم با تعامل خوبی‌که داریم مشکلی در بررسی بودجه پیش نخواهد آمد و در نهایت آنچه مجلس تصویب کند دولت آن را اجرایی و عملیاتی خواهد کرد. با این حال توقع ما این است که نمایندگان بخشی نگری نکنند و نگاه ملی داشته باشند. نباید طرح هایی مطرح کنند که اجرای آن میسر نیست. بعضی از طرح‌ها پروژه‌های سنگینی است که هزینه زیادی نیاز دارد، ‌ خواسته ما این است از اول طرح‌هایی را مطرح نکنید که انتظاراتی در کشور ایجاد شود و بعد مردم فکر کنند که دولت نمی‌خواهد این کار را انجام دهد. دولت باید این توان را داشته باشد که بتواند کار را انجام دهد.  

وی درباره شکایت‌های مجلس از دولت دوازدهم،  گفت: این گزارشات مربوط به دولت دوازدهم بوده خیلی نمی‌توانستیم نقش ایفا کنیم. در خیلی جلسات هم در کمیسیون قضایی مجلس شرکت کردم و سوالاتی از رییس جمهور داشتند که در زمینه‌هایی کم کاری شده است که ما نمی‌توانستیم وکیل مدافع او باشیم. صحبت‌ها را گوش می‌دادیم و بعد هم که در جلسه علنی که مطرح می کنند به قوه قضاییه ارجاع می‌دهند. می‌خواهم بگویم که دولت سیزدهم در پرونده‌هایی که مربوط به دولت قبل است ورودی ندارد.  

معاون امور مجلس رییس‌جمهوری گفت: البته یکسری مسایل مهم مثل پرونده کرسنت است که دولت باید اطلاعات آنها را در اختیار قرار دهد و دولت باید نقش داشته باشد و به دستگاه قضایی در این زمینه کمک کند. هر جایی که دستگاه قضایی نیاز به اطلاعاتی داشته باشد همکاری لازم صورت خواهد گرفت.  

حسینی درباره طرح‌های معیشتی دولت به مجلس یا برعکس، گفت: تاکیدی که رهبری به دولت و مجلس داشتند این بود که هر طرح و لایحه یک پیوست عدالت داشته باشد و به سمت کاهش فاصله طبقاتی برویم.

وی یادآور شد: متاسفانه در سالهای اخیر ضریب جینی افزایش پیدا کرده و فاصله طبقاتی بیشتر شده است. بنای این دولت این است که فاصله طبقاتی کاهش پیدا کند. در لایحه بودجه برای افزایش حقوق کارکنان پلکانی در نظر گرفته شده است که کسانی که دریافتی کمتری دارند حقوق آنها بیشتر افزایش پیدا کند. رییس جمهور اهتمام خاصی به این دارد که طبقات ضعیف جامعه و دریافتی کمی دارند باید شرایط بهتری داشته باشند.

معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: لوایح مهمی که در مجلس مطرح است یکی اصلاح حمایت صنعتی است که جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های کشور است. تلاش رییس جمهور این است که کارخانه‌ها تعطیل نشود چرا که بیکاری کارگران گرفتاری بزرگی برای کشور ایجاد می کند. یا اگر پروژه عظیم مسکن در کشور راه اندازی شده است خیلی به اشتغال و بهبود وضع کارکنان کمک می‌کند. یا قانون مجوزهای کسب و کار که در مجلس تصویب شد و دولت مصمم است که به این امور رسیدگی کند. همچنین جاهایی که نیاز به وام برای اشتغال زایی است دولت به آن توجه دارد.  

حسینی در ادامه درباره جلسات با مجمع نمایندگان، گفت: این جلسات مفیدی است. این که سی نفر دور یک میز می‌نشینند و مشکلات را اعلام می‌کنند این طور نیست که فقط مشکلات برای یک حوزه خاص باشد و همه از مشکلات آگاه می شوند امکان این که همه این مشکلات در کوتاه مدت برآورده شود وجود ندارد و نظرات واقع بینانه‌تر می شود. این تعامل بسیار می‌تواند مفید باشد و دولت هم بسیار علاقه مند است که به مشکلات رسیدگی کند.  

وی ادامه داد: رییس جمهور نشان دادند که در مناطق محروم حضور پیدا کردند. در همین تهران به منطقه هرندی رفتند و این طور نیست که تهران را فقط در پاستور و کشور را در تهران خلاصه کنند و کل ایران را نگاه می‌کنند.  رئیس جمهور و اعضای دولت پیگیر حل مشکلات هستند و بر آن هم تاکید دارند.

حسینی گفت: در زلزله هرمزگان معاون اول بلافاصله حضور پیدا کرد و تصمیم گیری و تقسیم کار شد و خدمتگذاری شروع شد.  

وی افزود: همان روز که  رئیس جمهور به مجلس آمد در مقابل مجلس با خانواده بیماران که در مقابل مجلس اجتماع کرده بود چهره به چهره دیدار کرد و پیگیر حل مشکلات آنان شد.

معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: الان برای حل مشکلات امیدواری به وجود آمده است و در بین مردم هم این امید و نشات ایجاد شده است. برخی می خواهند این امید را تبدیل به ناامیدی کنند و شروع به حاشیه سازی می‌کنند کسانی که خودشان در دولت‌های گذشته سهم داشتند و خیلی کم کاری‌ها مربوط به دوره قبل است الان مدعی و طلبکار شده‌اند و سعی می‌کنند انتظارات را بالا ببرند تا مردم بگویند کاری نشده است.  

وی گفت: در گذشته قطعی مکرر برق را در تهران داشتیم، یا بحث حمله سایبری که انجام شد اینها بلافاصله پیگیری شد.  یا بحث بحران آب خود دولت با مردم و نمایندگان صحبت کرد که این موضوع تبدیل به یک نزاع منطقه ای و قومیتی نشود. یا در سیاست خارجی کار آنچنانی نمی‌کردند و همه را منوط به همکاری با غربی‌ها و امضای FATF کرده بودند حتی واردات واکسن را به FATF منوط کرده بودند اما رئیس جمهور، وقت گذاشت، خودش تماس گرفت و هماهنگی ایجاد کرد و موانعی که بود برداشتند. ما توقع داریم که رسانه‌ها موفقیت های دولت را هم ببینند. دولت هم انتقادهای معقول را می‌شنود.