به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، «صادق عباسی شاهکوه» در جلسه کمیته ویژه بررسی کیفیت اینترنت که با حضور مدیران عامل اپراتورهای ثابت و سیار و شرکت ارتباطات زیرساخت و مدیران رگولاتوری برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: هر کدام از فعالان در زنجیره تامین و ارائه سرویس اینترنت شامل شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات ایران، اپراتورهای ثابت و سیار مشکل یا کاستی داشته باشند، بر تجربه مشترک بهعنوان مهمترین ذینفع رگولاتوری از کیفیت سرویس دریافتی موثر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه ارتقای کیفیت اینترنت و افزایش رضایت کاربران از اولویتهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، افزود: جلسات کمیته ویژه پایش و بررسی کیفیت اینترنت با هدف بررسی دقیق وضعیت موجود و احصاء مشکلات و ارائه برنامه زمانبندی برای رفع آنها از سوی اپراتورها به صورت مستمر در رگولاتوری برگزار میشود و اپراتورهایی که کمترین و بیشترین میزان پیشرفت در اجرای برنامه زمانبندی رفع مشکلات را داشته باشند به مردم معرفی میشوند.
در این نشست وضعیت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت، کیفیت تجهیزات سیمی شرکت مخابرات، اشباع لینک ها در شبکه انتقال و ضرورت جایگزینی کافوهای مسی با کافوهای نوری، مشکلات تامین منابع مالی برای خرید و جایگزینی تجهیزات بهروز و هزینه های شبکه انتقال، بعنوان برخی از مشکلات دارندگان پروانه ارتباطات ثابت عنوان شد.
همچنین در این جلسه اپراتورهای سیار با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی مصرف اینترنت در ۲ سال گذشته، اشباع ظرفیت دکلهای BTS در ساعتهای اوج مصرف، محدودیت در دسترسی به مکانهای مناسب برای نصب دکل، عدم همکاری شهرداریها در استفاده از امکانات زیرساختی، عدم تامین برق مورد نیاز برخی سایتها و دکلها، وجود تداخلهای فرکانسی به دلیل استفاده از تجهیزات تکرارکننده (repeater) غیرمجاز و غیره را بهعنوان برخی از مشکلات پیش رو در ارائه سرویس اینترنت با کیفیت مناسب به کاربران اعلام کردند.
در پایان این جلسه مقرر شد بهمنظور ارتقای کیفیت سرویس اینترنت، با تدوین مشوق از سوی اپراتورها برای اصلاح الگوی مصرف، اقدام شود. همچنین اپراتورها فهرست سایتها و نقاطی را که با مشکلات انتقال، تامین برق، فضا و نصب تجهیزات مواجه هستند به رگولاتوری ارائه کنند.
همچنین شرکت مخابرات ایران باید برنامه توسعه شبکه انتقال خود را در استانهای دارای مشکل اعلام کند تا در جلسات آینده، راهکارهای رفع آن پیگیری شود.