سنندج- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه بر اساس تصمیم قرارگاه مرکزی تنظیم بازار، کنترل و رصد محصولات کشاورزی از مرحله تولید تا مصرف، برعهده جهاد کشاورزی است گفت: از این پس، جهاد کشاورزی با همکاری بسیج، کار کنترل و رصد بازار را انجام خواهند داد.

به گزارش ایرنا، محمدفرید سپری روز سه شنبه در جلسه قرارگاه امنیت غذایی محصولات کشاورزی استان کردستان در سنندج اظهار داشت: بتازگی تفاهم نامه ای بین معاون اول رییس جمهوری و رییس سازمان بسیج مستضعفین منعقد شده که براساس آن جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه های مرتبط با همکاری بسیج، کار کنترل و رصد بازار را انجام خواهند داد.

وی با بیان اینکه کنترل بازار به طول کلی از سال آینده از وزارت صنعت، معدن و تجارت به جهاد کشاورزی انتقال داده می‌شود، افزود: این کار توسط جهاد کشاورزی و دستگاه های دیگر از جمله نمایندگانی از سازمان صمت، سپاه و تعزیرات حکومتی انجام می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه تمام زنجیره محصولات کشاورزی از جمله تامین نهاده و کود و بذر نیز در قالب این طرح رصد خواهد شد، اضافه کرد: کماکان تا ایجاد زیرساخت های لازم، کنترل بازار و معرفی متخلفان از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت خواهد بود اما بزودی باید خود جهاد کشاورزی به صورت مستقیم وارد این کار شده و متخلفان را به تعزیرات حکومتی معرفی کند.

سپری خواستار پیوستن نیروهای بسیج برای اجرای صحیح نظارت بر بازار شد و ادامه داد: قرارگاه امنیت غذایی، کنترل بازار از تولید تا کف بازار را با جدیت اجرا می کند.

وی به انتظار مردم برای کنترل موثر بر بازار محصولات غذایی اشاره کرد و گفت: نیاز است با متخلفان جدی برخورد شود تا شاهد گرانفروشی و تخلفات دیگر نباشیم.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم با بیان اینکه دولت می‌خواهد از ظرفیت بسیج برای کنترل و نظارت بر بازار استفاده کند، افزود: پیش از این نظارت بر بازار خرده فروشی برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که اکنون به جهاد کشاورزی واگذار شده است.

شهریار حنیفی اضافه کرد: ۲۵ قلم کالا از جمله گوشت، مرغ و تخم مرغ معرفی شده است تا با همکاری بسیج و ارگان های مربوطه، نظارت بر تولید و توزیع آن صورت گیرد.

وی با اشاره به معرفی ۹ نفر از سازمان صنعت، معدن و تجارت برای همکاری با جهاد کشاورزی جهت نظارت بر بازار، ادامه داد: هنوز زیرساخت های لازم برای این کار اجرا نشده اما بازرسی ها از اصناف و بازار سنندج آغاز شده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نان را یکی از مهمترین اقلام غذایی مهم در استان عنوان کرد و گفت: شرکت غله و خدمات بازرگانی در قالب طرح کنترل بازار، نوع پخت آرد، وزن چانه و میزان مصرف آرد را در خبازی ها رصد خواهد کرد.

۹۵ هزار واحد صنفی در کردستان مشغول به فعالیت هستند که ۱۷ هزار مورد آن در سنندج قرار دارند.