به گزارش ایرنا، «احمدرضا احسانی» روز سه شنبه در شورای اطلاع رسانی استان همدان، افزود: طبق ماده ۲ دستورالعمل همه نهادهای دولتی و عمومی غیردولتی مکلف هستند آگهی های خود را برای توزیع در اختیار اداره ارشاد قرار دهند اما برخی نهادها نظیر شهرداری و علوم پزشکی این ماده قانونی را رعایت نمی کنند.
وی اضافه کرد: برای رفع این مشکل ذی حسابان باید فاکتور آگهی های نهادهای دولتی که خارج از این چارچوب عمل کردند را تایید نکنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان افزود: بنابراین سازوکارهای قانونی برای الزام دستگاه ها به چاپ آگهی طبق دستورالعمل های در نظر گرفته شده باید در نظر گرفت چراکه مرجع توزیع آگهی اداره کل ارشاد اسلامی است.
احسانی تاکید کرد: توجیه برخی ذی حساب ها این است که در شرایط کنونی مالی و کمبود پول، این وضعیت به صلاح است در حالیکه توزیع آگهی خارج از چارچوب با قانون منافات دارد و سبب ضعیف شدن نشریات استانی می شود.
وی اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ۲ میلیارد و ۵۴۷ میلیون و ۸۴۹ هزار تومان آگهی سال ۹۹ بین نشریات و رسانه ها توزیع کرده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اضافه کرد: یک میلیارد و ۹۷۱ میلیون تومان معادل ۷۷.۴ درصد سال گذشته به سه روزنامه اختصاص یافته است و ۲۲.۶ درصد معادل ۵۷۶ میلیون تومان آگهی به نشریات سراسری داده شده است.
احسانی اضافه کرد: طبق ماده ۱۰ دستورالعمل انتشار آگهی های دولتی باید دست کم ۷۰ درصد از آگهی ها توسط نشریات محلی واجد شرایط چاپ شود.
وی بیان کرد: تعداد نشریات محلی استان همدان بیش از سه نشریه ای است که آگهی ها به آنها اختصاص یافته است اما اغلب آنها شرایط لازم شامل اعلام وصول ۸۰ درصد و چاپ ۸۰ درصدی را ندارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: نیمه نخست امسال یک میلیارد و ۳۴۴ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان آگهی به رسانه ها توسط اداره ارشاد توزیع شده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داشته است.
احسانی افزود: ۲ مولفه آسیب جدی به نشریات وارد می کند نخست آنکه برخی ادارات به جای ارائه آگهی به نشریات در سامانه ستاد ایران و وبگاه خودشان منتشر می کنند که طبق بند ۱۰ ماده هفت همه ادارات مکلف هستند که آگهی را قبل از انتشار در وبگاه سازمان حداقل یک نوبت در اختیار نشریات واجد شرایط و مورد تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد قرار دهند.
وی گفت: همچنین طبق این دستورالعمل دستگاه های آگهی دهنده مکلف اند حداکثر در مدت یک ماه نسبت به پرداخت هزینه آگهی اقدام کنند اما برخی دستگاه ها با وجود گذشت بیش از یکسال این هزینه را پرداخت نمی کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تاکید کرد: دستگاه های اجرایی مکلف به اجرا و رعایت خط مشی های شورای اطلاع رسانی هستند چرا که شورای اطلاع رسانی در استان وظیفه اطلاع رسانی و ارایه عملکرد دولت را دارد.
بر اساس آخرین گزارشها، ۱۵۲ رسانه در استان همدان مجوز فعالیت دارند که از این تعداد ۵۹ رسانه مکتوب و شامل روزنامه، هفته نامه، ماهنامه، فصل نامه و سالنامه است.
۱۶ خبرگزاری و ۵۰ پایگاه خبرگزاری نیز در گروه رسانه های مجازی فعالیت می کنند و ۲۰ دفتر نمایندگی مطبوعات سراسری در استان نیز سرپرستی ۴۴ نشریه کشوری را به عهده دارند.