بوشهر - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهرگفت: بندر دیر با داشتن قابلیت های فراوان نزدیک ترین دروازه ارتباطی با قطر است.

علی باستین روز سه شنبه در جلسه هماهنگی تجاری با هیات اعزامی از کشور قطر در بندر دیر افزود: جمهوری اسلامی ایران با سابقه دیرینه مراودات فراوانی با کشور قطر داشته است.

وی گفت: در شرایط اخیر این روابط بیشتر و بهتر شده طوری که  ۷۳ درصد صادرات استانی از آن شهرستان دیر به کشور قطر بوده است.

معاون اقتصادی استانداری بوشهر بیان داشت: در سال جاری ۷۲ درصد صادرات از بندر دیر به کشور قطر در بخش کالای کشاورزی بوده است.

وی گفت: بندر دیر نقش خوبی در تامین کالا به کشور قطرداشته است  وبه عنوان دروازه ارتباطی با این کشور محسوب می شود.

باستین ادامه داد: نفت و گاز، پرورش ماهی و میگو، کشاورزی، اسکله صیادی و تجاری، گردشگری از ظرفیت های فراوان بندردیر است که محصولات صنعتی و کشاورزی با رویکرد صادرات در این بندر وجود دارد.

مدیر گمرکات استان بوشهر گفت: در بندردیر ظرفیت خوبی از نظر زیرساخت ایجاد شده است که می تواند در توسعه بندری مزیت اصلی این جایگاه باشد.

بهروز قره بیگی افزود: همگی تلاش خواهیم کرد تا حداکثر کنترل و نظارت در کالاهای صادراتی به کشور قطر صورت گیرد.

وی گفت: براساس هماهنگی با گمرک ایران رویه نظارت صادراتی در ردیف قرمز هدایت می کنیم تا کنترل به نحو احسن صورت گیرد و به کالاها آسیب زده نشود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: در استان بوشهر ۱۰ بندر تجاری فعالیت می کنند که برای همه بنادر برنامه توسعه در دست اجرا داریم.

سیاوش ارجمندزاده افزود: توسعه زیرساخت های بنادر شامل اسکله، محوطه سازی، تعمیق مسیرتردد شناورها، تجهیزات بندری لازم است.

وی گفت: برای بندردیر برنامه شاخص و مشخصی داریم که ۲۷۰ متراسکله، سه هکتار احیای محوطه و عمق دریا برای دسترسی کانال اسکله است.

فرماندار دیر نیز گفت: با توجه به مساحت کوتاه بین کشور قطر و بندردیر با ایجاد یک ترمینال مسافرتی دریایی تردد علاقه مندان به بازی جام جهانی فراهم خواهد شد.

یونس باربرز افزود: مسئولان استان و شهرستان دیر آمادگی  ارتقای روابط خوب و حسنه خود در بخش صادرات کالا از بندردیر به کشور قطر ارتقا وجود دارد و اگر مانعی سر راه این روابط قراردارد با تلاش و تمهیدات لازم آن ها را برطرف خواهیم کرد.

وی گفت: اسکله بندردیر استاندارد لازم دارد و برای پهلوگیری شناورها با تناژبالا در نظر گرفته شده است و در حال حاضر سرمایه گذاران با شتاب بیشتر در حال سرمایه گذاری در این بند هستند.

فرماندار دیر گفت: بندردیر با کم ترین فاصله  بیشترین حجم مبادلات دریایی را با کشور قطر دارد.

هیات عالی رتبه متشکل از رئیس سازمان بنادر قطر، مدیر بندری الرویس، معاون مدیر بندری اطلاعات بندر الرویس، مدیر بخش مطالعات و امور بین الملل، رییس بخش گمرک بندر الحمد، رییس بازرسی ایکس ری بندر الحمد روز سه شنبه وارد بندر دیر شدند و از ظرفیت بندر دیر به منظور ارزیابی ظرفیت‌های بندری و دریایی بازدید کردند.