به گزارش ایرنا، با اعلام خبر فراگیری ویروس مهلک کرونا در جهان و ناشناخته بودن آن، وحشتی سراسری جهان را در برگرفت و ماسک و ضدعفونی کننده ها به عنوان ابزارهای مهم پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا معرفی شدند. ضدعفونی گسترده معابر و مراکز عمومی، تعطیلی بسیاری از اماکن عمومی، انزوا و قرنطینه، حذف دورهمی های دوستانه و خانوادگی و حرکت به سمت سبک جدیدی از زندگی و تغییر نوع روابط در این مدت ۲۲ ماهه، زمینه ساز فشارهای روحی و روانی شده است.
حال با گذر از همه تلخی ها و بهبود نسبی شرایط در کنار واکسیناسیون سراسری افراد، امید جان تازه ای گرفته است و روال عادی زندگی از پس روزهای تلخ خودنمایی می کند.
سفرهای دلچسب خانوادگی و دوستانه همراه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و به شرط واکسن زدن افراد مسافر، به چرخه زندگی بازگشته است و فرصت در کنار هم بودن فراهم شده است.
فصل زمستان بهترین زمان سفر به استان های جنوبی و گرم کشور است و طرفداران این مناطق این روزها در حال آماده سازی خود برای سفر هستند. یکی از چندین شیوه سفر، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ریلی و جاده ای به دلیل کاهش هزینه های مرتبط با خودروهای شخصی، به صرفه بودن، صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی، فراهم شدن فرصت سفر دسته جمعی، دسترسی آحاد مردم جامعه و در نهایت کاهش هزینه های کلی سفر و رونق مشاغل مرتبط با ناوگان حمل و نقل عمومی است.
استان سمنان هفتمین استان پهناور کشور است که از شمال به استان های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان های اصفهان و خراسان جنوبی، از مشرق به خراسان رضوی و از مغرب به قم و تهران محدود است.
مشکل سفر به استان های مرکزی و جنوبی کشور، چالشی حل نشدنی برای سمنانی ها
استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و تردد بین شهرهای استان برای سمنانی ها آسان است و سفر به استان های شمالی نیز از مسیرهای کیاسر و فیروزکوه و سفر به خراسان رضوی نیز از جاده اصلی تهران- مشهد به سهولت انجام می شود اما سفر به استان های مرکزی و جنوبی کشور در سال های اخیر همراه با چالش بوده است.
با توجه به موقعیت جغرافیایی استان قم به عنوان چهار راه مواصلاتی برای ارتباط با ۱۷ استان کشور، وجود جاذبه مذهبی، وجود روابط خانودگی بین سمنانی ها و قمی ها، تبادل دانشجو بین این استان ها و مبدا قرار گرفتن استان قم برای سفر به نقاط دیگر کشور، در کنار سهولت رفت و آمد با ناوگان حمل و نقل عمومی در استان قم از اهمیت بسیاری برای سفر برخوردار است.
به طور مثال یک خانواده سمنانی برای سفر به استان مرکزی، ۲ مسیر متفاوت پیش روی خود دارند، نخست مسیر "سمنان- گرمسار- قم- اراک" از طریق پیمودن آزاد راه حرم تا حرم است که با گذشت زمانی در حدود چهار ساعت و طی ۴۱۶ کیلومتر به مقصد می رسند و مسیر دوم نیز حرکت به سمت تهران، سپس به قم و در نهایت اراک است که در این صورت در مدت زمان حدود ۶ ساعت با طی حدود ۵۰۰ کیلومتر به مقصد خود می رسند. به این مدت زمان، یک ساعت معطلی و شلوغی ترمینال جنوب، آلودگی های سمعی و بصری، خستگی و کلافگی را باید اضافه کرد.
برای سفر به کلیه استان های غربی و جنوبی کشور نیز باید تفاوت کیلومتری و زمانی ۲ مسیر "مستقیم به قم و سپس سفر به دیگر استان ها" و یا " ورود به تهران و سپس حرکت به قم و تردد به دیگر استان ها" را در نظر گرفت. در حقیقت شهر قم با ظرفیت هایی چون ترمینال مسافربری و ترمینال مسافری میدان شهدای ۷۲ تن آن می تواند مکانی برای تغییر سفر افرادی باشد که می خواهند از سمنان به شهرهای غربی کشور چون خرم آباد، بروجرد، همدان و شهرهای جنوبی کشور از جمله اصفهان، شیراز، بندرعباس و اهواز بروند.
هم اکنون با وجود ظرفیت بسیار خوب آزادراه حرم تا حرم، ناوگان جاده ای عمومی سواری و اتوبوس برای تردد بین استان های سمنان و قم وجود ندارد و سمنانی ها برای تردد به قم باید ابتدا به تهران رفته و سپس از آن شهر راهی قم شوند، عین همین وضعیت نیز به صورت برعکس برای تردد قمی ها به سمنان وجود دارد.
برای جابه جایی و سفر از مبداهای مختلف به استان سمنان باید با پرداخت هزینه بلیت مشهد و بالعکس اقدام کرد و خلاء نبود ناوگان حمل و نقل جاده ای و ریلی از مبدا سمنان به سایر شهرها و برعکس حس می شود.
ایرنا راه حل این مشکل را در گفت گو با مدیرکل راه آهن شمال شرق(۱)، سرپرست معاونت عمرانی استانداری سمنان، رئیس اداره حمل و نقل مسافر و کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان و کارشناس گردشگری جست و جو کرد.
سهمیه قطار مبدا های مختلف به مقصد استان سمنان در حال پیگیری است
مدیرکل راه آهن شمال شرق(۱) در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: درخواست سهمیه قطار کمربندی، یعنی قطارهایی با مبدا و مقصدی جز تهران و مشهد،که مقصد آن شهرهای استان سمنان باشد در حال پیگیری است.
فرشاد زادخور اظهارداشت: قطارهای عبوری از استان سمنان همگی به مقصد مشهد هستند و مسافران از شهرهای مختلف برای ورود به سمنان باید از آن استفاده کنند.
وی افزود: در حال حاضر از مبدا تهران به سمنان قطار برای استفاده مسافران در دسترس است و مسافران دیگر شهرها برای ورود به سمنان باید از قطارهای عبوری به مقصد مشهد استفاده کنند.
زادخور با اشاره به درخواست مردم ابراز داشت: مکاتبات لازم برای سهمیه قطارهای کمربندی از مبداهای مختلف همچون قم به سمنان و برعکس صورت گرفته است که با توجه به شرایط کرونا رسیدگی به آن نیازمند بهبود اوضاع است.
مدیرکل راه آهن شمال شرق(۱) با اشاره به قطارهای عبوری استان سمنان خاطرنشان کرد: روزانه حدود ۶۰ رام قطار مسافربری به مقصد مشهد از استان سمنان عبور می کند.
سرمایه گذاران با ساخت مجتمع های بین راهی رونق بخش جاده های استان سمنان باشند
سرپرست معاونت عمرانی استانداری سمنان در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: گذر از آزادراه حرم تا حرم با توجه به کوتاهی مسیر، با محدودیت در عبور و مرور خودروهای حمل و نقل عمومی رو به رو است.
محمد حمیدی ادامه داد: آزادراه حرم تا حرم در سه قطعه در حال راه اندازی است که قطعه اول آن گرمسار-آرادان با مسافت حدود ۳۰ کیلومتری، مسیر آرادان- سرخه در قطعه دوم به طول ۶۰ کیلومتر که سال آینده به بهره برداری می رسد و قطعه سوم سرخه- سمنان به طول ۲۵ کیلومتر است.
وی با اشاره به کاهش تصادف ها و ایمنی راه ها با راه اندازی این آزاد راه افزود: استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی نیاز به باید فرهنگسازی و استقبال افراد دارد که استقبال افراد سبب رونق و فعالیت بیشتر این ناوگان می شود.
حمیدی یادآورشد: یکی از مشکلات اصلی این مسیر نبود مجتمع های خدماتی بین راهی است که با ورود سرمایه گذار و ساخت این مجتمع ها استقبال مردم افزایش می یابد علاوه بر این بسیاری از سرمایه گذاران میزان تردد را ملاک قرار می دهند در صورتی که با راه اندازی مجتمع های خدماتی و ارائه خدمات، عبور و مرور افزایش می یابد.
وی حضور سرمایه گذاران و ارائه بسته های تشویقی به آنان را مهم برشمرد و اضافه کرد: استان سمنان از جاذبه های کویری، کوهستانی و تاریخی مطلوبی برخوردار است که با تغییر شیوه های گردشگری و تقویت الزامات لازم گردشگری و توقف مسافران در استان بیشتر می شود.
راحتی خودروهای شخصی مانع فعالیت گسترده ناوگان حمل و نقل عمومی است
رئیس اداره حمل و نقل مسافر و کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: یکی از مهم ترین دلایل راه اندازی خط حمل و نقل جاده ای تقاضای افراد است و این تقاضا باید به صورتی باشد که حداقل روزانه ۲۰ تا ۳۰ نفر اقدام به سفر کنند.
مجید عرفانی ادامه داد: از طرفی به دلیل وجود تنوع قطار اکثر مردم سمنان، گرمسار و دامغان از حمل و نقل ریلی استفاده می کنند و اهالی شاهرود گرایش بیشتری به استفاده از اتوبوس ها دارند.
وی افزود: راه اندازی خط حمل و نقل جاده ای نیازمند هماهنگی و انعقاد قرارداد با شرکت های مسافربری شهر های مقصد است. پیش از شیوع ویروس کرونا اتوبوسی از مبدا سمنان برای اصفهان در نظر گرفته شده بود و از مسیر آزادراه گرمسار- قم و در قم و کاشان نیز توقف داشت که به دلیل نبود استقبال مردم این خط حذف شد.
رئیس اداره حمل و نقل مسافر و کالا استان سمنان تصریح کرد: درصورت درخواست جدی افراد و وجود حداقل ۲۰ مسافر در روز خط اتوبوس به قم راه اندازی خواهد شد.
عرفانی یادآور شد: استقبال از ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای به خصوص در بحث اتوبوس ها به شدت کاهش یافته است که یکی از دلایل آن افزایش تعداد خودروهای شخصی افراد و راحتی تردد با این خودروها است.
وی غیرحضوری شدن دانشگاه ها و کاهش تردد سربازان را از دلایل اصلی کاهش استفاده از ناوگان حمل و نقل برشمرد و اضافه کرد: روزانه ۶ دستگاه اتوبوس از سمنان و شاهرود به سمت تهران تردد می کند و برای مقاصد درون استانی نیز تردد روزانه اتوبوس ها وجود دارد.
عرفانی خاطر نشان کرد: با فعال شدن دانشگاه ها وضعیت حمل و نقل عمومی بهبود می یابد علاوه بر آن به دلیل سرعت حرکت و تعداد کم مسافر استقبال از تاکسی ها بیشتر شده است.
وی افزود: شیوع ویروس کرونا و کاهش چشمگیر حمل و نقل عمومی موجب فروش ۴۰ دستگاه اتوبوس ناوگان عمومی استان سمنان شد و شمار اتوبوس های ناوگان حمل و نقل جاده ای استان از ۱۵۰ دستگاه به ۱۱۰ دستگاه اتوبوس کاهش یافت.
عرفانی در خصوص فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده ای ابراز داشت: تهیه هر دستگاه اتوبوس ۷۰ میلیارد ریال هزینه دارد از طرفی سن متوسط اتوبوس های موجود ۱۵ سال است و در مرز فرسودگی قرار دارند.
وی همچنین خروج رانندگان با تجربه مسافربری از زنجیره حمل و نقل مسافری به دلیل کسادی بازار را از دیگر مشکلات ناوگان حمل و نقل جاده ای دانست.
غفلت از گردشگری داخلی اصلی ترین نبود زیرساخت های جاده ای
کارشناس گردشگری در گفت و گو با ایرنا در خصوص ضعف ناوگان حمل و نقل عمومی استان سمنان به نقاط مرکزی و جنوبی کشور گفت: سفر برای اکثر افراد جنبه تفریحی دارد و این تفریح معمولا در دریا، جنگل و اماکن زیارتی خلاصه می شود.
محسن فنایی ادامه داد: یکی از ضعف های مهم ما بی توجهی به ظرفیت های گردشگری داخلی است که این ضعف در استان و کشور به وضوح قابل رویت است که رفع آن تغییر نگاه به جاذبه های طبیعی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی است.
وی افزود: استان سمنان یکی از شاهراه های کشور است که بین مشهد مقدس و قم قرار دارد و مسافران بسیاری به دلایل مختلف تحصیلی، تفریحی و زیارتی از این معبر گذر می کنند.
فنایی خاطرنشان کرد: بیشتر سفرهایی که امروزه در حال انجام است جنبه تشریفاتی و لاکچری دارد و سهم تجربه و لذت در آن ها بسیار کم است، هر زمان که هواپیما و خودروهای راحت شخصی جای قطار و اتوبوس را بگیرد بخش اعظمی از تجربه از سفرها حذف می شود.
وی اضافه کرد: تجربه همنشینی با افراد مختلف، حضور در مکانی عمومی و کاهش هزینه سفر از جمله مزایای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است هم چنین کاهش آلودگی هوا، صرفه جویی در مصرف سوخت و رونق کسب و کار گروهی از مشاغل مرتبط با ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر فواید استفاده آن است.
فنایی با اشاره به گردشگری داخلی یادآور شد: در راه اندازی خطوط حمل و نقل باید شرایط عمومی جامعه در نظر گرفته شود تا برای افرادی که بنا به دلایل مختلف امکان دسترسی به خودروهای شخصی و یا خطوط هوایی ندارند، از سفر کردن محروم نشوند.
وی خاطر نشان کرد: مرکز، غرب و جنوب کشور دارای جاذبه گردشگری و فرهنگی ارزشمندی هستند که بعضا در انتخاب مقاصد سفر فراموش می شوند و با سفر به مناطق مختلف کشور و تقویت زیرساخت های گردشگری استان سمنان در کنار رونق گردشگری داخلی، کشوری زیباتر داریم.
سخن آخر
توجه به موقعیت های سیاسی، فرهنگی و گردشگری استان های همسایه سمنان و شرایط منحصر به فرد هر یک از آن ها تاثیری شگرف بر تغییر و بهبود شرایط گردشگری، زیرساختی، جاده ای و ریلی دارد.
استان سمنان با توجه به ظرفیت مطلوب خود از نظر علمی، دانشگاهی و صنعتی پذیرای اقوام مختلف و مردم سایر شهرها است که ضعف در برخی موضوعات جزئی مانند ناوگان حمل و نقل عمومی و واحدهای اقامتی آسیب بسیاری به وجهه استان وارد می کند.
رفع کاستی ها در کنار توسعه استانی، رونق گردشگری و اقتصادی را برای استان سمنان به دنبال دارد./