تهران - ایرنا - بررسی هشتمین دور ارزیابی خدمات الکترونیکی از سوی دستگاه‌ها حکایت از آن دارد که ۲ هزار و ۲۳۸ دستگاه بین ۵۰ تا ۹۰ درصد در توسعه دولت الکترونیکی پیشرفت داشته‌اند و ۳ هزار و ۳۰۹ خدمت بین صفر تا ۵۰ درصد در الکترونیکی کردن خدمات خود موفق بوده‌اند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، کارنامه دولت الکترونیکی برای هشتمین دوره متوالی، توسط شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی ۱۶۸ دستگاه اجرایی و حدود ۶ هزار خدمت نشان می‌دهد هنوز راه زیادی تا استقرار کامل دولت الکترونیکی باقی مانده است.

اولین دوره ارزیابی دولت الکترونیک سال ۹۵ آغاز شد. در دور اول ۵۷۳ خدمت که توسط ۶۰ دستگاه اجرایی ارائه می‌شد، مورد برررسی قرار گرفت. دور بعدی تعداد دستگاه‌های اجرایی به ۸۳ دستگاه رسید و یک هزار و ۷۷۸ خدمات ارزیابی شد. دوره‌های ارزیابی به همین شکل پیش رفت تا این‌که آخرین دور ارزیابی دولت الکترونیکی انجام شد.

بنابر گزارش دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در این دوره ارزیابی ۱۶۸ دستگاه اجرایی و ۵ هزار و ۹۸۹ خدمت دولتی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این دوره ارزیابی، ۶ دستگاه به دلیل نداشتن شاخص‌های موردنظر، از فرآیند ارزیابی حذف شدند. ۱۷ دستگاه اصلا در ارزیابی شرکت نکردند، ۱۴۵ دستگاه در فرایند ارزیابی مشارکت فعال داشتند. در این دوره توسعه دولت الکترونیکی به ۴۰ درصد رسید این در حالی است که در ارزیابی ابتدایی که سال ۹۵ انجام شد، ۱۹.۳۰ درصد خدمات الکترونیکی بودند.

یکی از آماری که توسط دبیرخانه شورا اعلام شده، مربوط به میانگین وضعیت بلوغ الکترونیکی دستگاه‌هایی اجرایی کشور است. در میان ۱۶۰ دستگاه اجرایی، ۵۳ درصد در کاربر محور بودن بلوغ پیدا کرده‌اند، ۲۹ درصد شفافیت دارند، ۳۱ درصد خدمات یکپارچه ارائه می‌دهند و ۳۶ درصد در مشارکت فعال هستند.

بر اساس آخرین ارزیابی‌ها ستاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان حج و زیارت، ‌ بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان ملی استاندارد، ستاد وزارت امور اقتصاد و دارایی و پژوهشگاه ارتباطات در بین دستگاه‌های برتر در حوزه الکترونیکی کردن خدمات رتبه یک تا دهم را کسب کرده‌اند.

وزارت دادگستری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت از جمله دستگاه‌هایی هستند که در روند توسعه الکترونیکی شدن جایگاه مناسبی ندارند.

وضعیت دستگاه‌های اجرایی نیز در این دوره ارزیابی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

از ضریب ۱۰۰ درصد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۶۹.۸۷ درصد؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۶۹.۷۳ درصد؛ وزارت ورزش و جوانان ۶۵ درصد؛ وزارت میراث و فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۶۴.۸۱ درصد؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی ۵۶.۵۲ درصد؛ سازمان اداری و استخدامی کشور ۵۲.۶۸ درصد؛ سازمان برنامه و بودجه ۵۱.۲۸ درصد؛ وزارت راه و کشاورزی ۴۱.۹۶ درصد؛ وزارت کشور ۴۱.۶ درصد؛ وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی ۴۰.۸۸؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ۳۷.۴۶؛ وازرت نفت ۳۵.۲۱ درصد؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت ۳۵.۱۱ درصد؛ وزارت جهاد کشاورزی ۳۴.۲۸؛ وزارت نیرو ۳۲.۲۸ درصد؛ وزارت آموزش و پرورش ۳۱.۸۷ درصد؛ وزارت امور خارجه ۳۱.۳۱ درصد؛ وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ۲۱.۸۵ و وزارت دادگستری ۱۹.۸۸ درصد پیشرفت داشته‌اند.

همچنین در میان حدود ۶ هزار خدمتی که از سوی دستگاه‌ها به شهروندان ارائه می‌شود، تنها ۱۶۱ سرویس هستند که ۹۰ درصد شاخص‌های دولت الکترونیکی را کسب کرده‌اند.

۲ هزار و ۲۳۸ دستگاه بین ۵۰ تا ۹۰ درصد در توسعه دولت الکترونیکی پیشرفت داشته‌اند و ۳ هزار و ۳۰۹ خدمت بین صفر تا ۵۰ درصد در الکترونیکی کردن خدمات خود موفق بوده‌اند. ضمن این‌که ۲۶۰ دستگاه نیز تا کنون برای الکترونیکی کردن خدمات خود هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.   

۱۳۵۲