به گزارش چهارشنبه شب گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، نوری در آیین افتتاحیه این اجلاس با ابراز خوشنودی از شرکت در این جلسه با حضور وزرای آموزش، فرهنگ و آموزش عالی کشورهای عضو آیسسکو، افزود: امیدوارم نتایج این کنفرانس، بتواند در چارچوب آموزهها و مبانی نظری اسلام، دستاوردی بزرگ برای ارتقای جایگاه تربیت، علم، فرهنگ و فناوری در کشورهای اسلامی باشد.
وی با اشاره به اینکه اگر با هم دوباره به تاریخ سدههای اخیر کشورهای اسلامی و استعمار بنگریم، در مییابیم عموم مردم ما هنوز هم زخمهای وابستگی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی استعمار را بر تن ملت و کشور خود میبینند و گویی استعمارگری این بار با مفهوم فریبنده توسعه و توسعهیافتگی به میدان آمده است، گفت: ما طالب پیشرفت و آبادانی زمین هستیم اما چگونه و از چه مسیری و با تکیه بر چه بنیانهایی؟، ما به دنبال کدام زندگی فردی و اجتماعی هستیم؟، ما در جستجوی پیشرفتی هستیم که در آن توحید، معنویت، عدالت و عزت جریان داشته باشد و تربیت از ابزار توسعه به غایت آن مبدل شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معتقدیم که در پس مضامین جذاب و آمیخته با ظاهر علمی و فریبندۀ اسناد توسعه پایدار و مواضع حامیان آن، رگههای قوی سکولاریسم و لیبرالیسم به نحوی گنجانده شده است که ما را از تحقق حیات طیبه موعود قرآنی منحرف میکند.
وی افزود: اگر از این منظر به سند ۲۰۳۰ بنگریم، نمیتوانیم آن را سندی هماهنگ با هویت اسلامی خود بدانیم. چرا باید دیگران برای ما سندی سکولار بنویسند و در آن مشخص کنند که چه دیدگاهی دربارۀ آموزشهای جنسی و جنسیتی کلیشه است و باید از میان برود؟!
نوری تصریح کرد: سند ۲۰۳۰ به مواردی مانند آموزش صلح به کودکان پرداخته است، اما بانیان آن نه جوامع اسلامی، بلکه کشورهایی هستند که سابقۀ بمباران اتمی را در پروندۀ خود دارند و در ۲۰۰ سال اخیر، لشکرکشی و کشتارهای آنها جزو کتابهای تاریخ فرزندان ما شده است!
عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: ما بر اساس آیات قرآن کریم بر این باوریم که دین اسلام چارچوب شیوه زندگی سالم توحیدی و انسانی را برای همه اعصار و همه جوامع ارائه کرده است، اما عمدتاً از آن غفلت کردهایم. رسول مکرم اسلام (ص) فرمودند: « یا رَبِّ اِنَّ قَومِی اتَخَذوا هذَا القُرآنَ مَهجورا» (فرقان:۳۰). ما باید به اسلام ناب محمدی (ص) برگردیم.
نوری گفت: پیشنهاد مشخص ما، تدوین و اجرای سند الگوی پیشرفت فرهنگی و آموزشی اسلامی متکی بر قرآن کریم و سیره پیامبر (ص) است. امروز نیازمند ائتلاف توحیدی در برابر سکولاریسم هستیم که در آن کفر و الحاد عادیسازی نشود و مفهوم عدالت به معنایی لیبرال و فردی تقلیل نیابد. آیسسکو میتواند مأموریت اصلی خود را حول این دغدغه بازیابی کند.
وی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران حاضر است در این مسیر همقدم شود و تجربیات و ایدههای خود را با کشورهای اسلامی به اشتراک بگذارد، گفت: تجربۀ ما در تدوین اسنادی ملی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران میتواند یکی از زمینههای گفت وگو و انتقال تجربه میان کشورهای اسلامی باشد.