شهرکرد- ایرنا- مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران از اجرای برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک در حدود ۸۰ درصد از مراکز درمانی استانها خبر داد و گفت: استفاده از این برنامه از یکم دی‌ماه برای همه مراکز دولتی و خصوصی الزامی است.

محمد مهدی ناصحی روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری افزود: با الزامی شدن نسخه‌نویسی الکترونیک از اول دی‌ماه، هزینه نسخه‌های غیرالکترونیک پرداخت نمی‌شود.

وی با تشریح مزایای استفاده از نسخه الکترونیک، تصریح کرد: در این روش نه تنها پرداخت‌ها شفاف است بلکه از خطاهای خواندن نسخه‌های کاغذی، هزینه‌های غیرضروری، تجویز بیش از حد دارو و قاچاق آن کاسته می‌شود.

ناصحی در عین حال به وجود برخی مشکلات فراروی اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک اشاره کرد و گفت: آماده نبودن زیرساخت‌ها نظیر اتصال به اینترنت در برخی نقاط از جمله بعضی از روستاها، قطعی برق و اینترنت و آماده‌سازی امکانات سخت‌افزاری نظیر کامپیوتر در تمامی مطب‌های خصوصی و مراکز دولتی از جمله مشکلات موجود است که با آموزش به کاربران برای استفاده از سامانه یکپارچه نسخه‌نویسی و برقراری اتصال به اینترنت این مشکلات به تدریج برطرف می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه نسخه‌نویسی الکترونیک در برخی استان‌های کشور به صورت ۱۰۰ درصد اجرا شده است، یادآرو شد: این در حالی است که این برنامه در کلانشهرها از جمله تهران تاکنون حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد اجرایی شده است.

ناصحی با بیان اینکه ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارد، گفت: دو سوم این جمعیت که مربوط به صندوق‌های بیمه روستاییان و عشایر و صندوق بیمه همگانی است از خدمات رایگان بیمه سلامت برخوردارند.

گسترش بیمه سلامت به مناطق حاشیه‌نشین کشور

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر برنامه دولت سیزدهم در حوزه بیمه سلامت، اظهار داشت: دولت تلاش دارد تا مردم ساکن در مناطق آسیب‌پذیر و حاشیه‌نشین که جمعیتی بالغ بر پنج تا هفت میلیون نفر می‌شوند و تاکنون زیر پوشش هیچ بیمه‌ای نبوده‌اند را تحت پوشش این سازمان بیمه‌گر قرار دهد.

ناصحی ادامه داد: مردم ساکن در مناطق حاشیه‌نشین شناسایی شده‌اند و این سازمان به صورت فعال به این موضوع ورود کرده است تا این افراد زیر پوشش رایگان بیمه سلامت قرار گیرند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و گفت: تاکنون سه میلیون نفر رفع هم پوشانی شده است.

ناصحی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر چالش ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، تصریح کرد: یکی از چالش‌های جدی ماندگاری پزشکان در مناطق کمتربرخوردار است که در این راستا بیمه سلامت تلاش کرده با ایجاد انگیزه و در قالب ایفای تعهداتی که در قانون برای این سازمان درنظر گرفته شده بتواند میزان ماندگاری پزشکان را در مناطق محروم افزایش دهد.

 اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان برای پوشش خدمات ناباروری

وی یکی از خدمات قابل توجه بیمه سلامت را پوشش خدمات ناباروری عنوان کرد و گفت: در همین راستا برای سالجاری ۷۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به ‌به‌روز بودن پرداختی‌ها به مراکز دولتی و خصوصی، افزود: خدمات بیمه پایه سلامت روز به روز قوی‌تر و دسترسی مردم به خدمات بیشتر شده است.

به گزارش ایرنا، سازمان بیمه سلامت  پیشتاز اجرای نسخه الکترونیک است و پروژه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی از آن دست طرح هایی است که اگر به صورت کامل در کشور اجرایی شود، می تواند نتایج مهمی را برای حوزه سلامت در پی داشته باشد که مهم ترین آن شفافیت در عملکرد و منابع سلامت است؛ ضمن اینکه با اجرای این طرح مهم ملی از خطاهای رایج در نسخه نویسی جلوگیری می شود.