اسلام‌آباد - ایرنا - نخست وزیر پاکستان با انتقاد از تداوم مسدودیت دارایی‌های افغانستان توسط آمریکا و نگرانی از بحران انسانی در این کشور همسایه، افزود: تشدید اوضاع افغانستان برای پاکستان و جمهوری اسلامی ایران به عنوان دو کشور همسایه نزدیک مشکل ساز خواهد بود.

به گزارش ایرنا از تلویزیون دولتی پاکستان (پی‌تی‌وی)، «عمران‌خان» روز پنجشنبه طی سخنرانی در کنفرانس اسلام‌آباد ۲۰۲۱ با عنوان «آسیای جنوبی مرفه و صلح آمیز» به اهتمام اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد، اوضاع افغانستان را نگران کننده دانست و خواستار شتاب جهانی برای کمک به مردم این کشور شد.

وی خطاب به آمریکا گفت: تا زمانی که آنان این واقعیت را درک نکنند که باید دارایی‌های افغانستان را آزاد و اجازه فعالیت نظام بانکی این کشور دهند، وضعیت مردم افغانستان بدتر خواهد شد و تبعات آن دامن دیگر کشورهای همسایه را خواهد گرفت.

عمران‌خان اظهار داشت: تاثیرات افزایش نابسمانی‌ها در افغانستان متوجه ایران و پاکستان نیز خواهد بود و ما با یک چالش عمده پناهجو مواجه خواهیم شد.

وی گفت: بحث اصلی رسیدگی به مشکلات ۴۰ میلیون نفر در افغانستان است و اگر جامعه جهانی نقش آفرینی نکند همه منطقه و کشورهای جهان دچار مشکلات ناشی از بی‌ثباتی و بحران انسانی در افغانستان خواهند شد.

نخست وزیر پاکستان با ابراز نگرانی از تشدید جنگ سرد میان پکن و واشنگتن و تبعات آن در منطقه، گفت: اسلام آباد حامی ملحق شدن به هیچ بلوکی نیست و همزمان آمادگی خود را برای کمک به تنش زدایی میان آمریکا و چین اعلام می‌کند.

قرار است هفدهمین نشست فوق العاده وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با محوریت تحولات افغانستان و بررسی بحران انسانی این کشور، روز ۱۹ دسامبر (۲۸ آذرماه) به میزبانی دولت پاکستان در «اسلام‌آباد» برگزار شود. 

هفتم آذرماه امسال و در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در عشق‌آباد، آیت الله سید ابراهیم رئیسی طی دیدار با عارف علوی همتای پاکستانی خود گفت: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان که همه مردم، اقوام و گروه‌های سیاسی افغان را نمایندگی کند، حمایت می‌کند و در این زمینه آماده همکاری با پاکستان هستیم.

رئیس جمهوری پاکستان نیز گفت: عارف علوی گفت که این کشور نیز همانند ایران خواهان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است و همکاری برای برقراری صلح در این کشور را ضروری می‌دانیم.