ارومیه-ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست پلدشت گفت: تالابهای این شهرستان سالانه پذیرای بیش از ۶ هزار پرنده بومی و مهاجر برای زمستان گذرانی هستند.

میثم رحمتی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شهرستان سه تالاب عمده دارد که شامل تالاب کنیکور با ۶۷۰ هکتار مساحت، عرب گلی با ۵۰ هکتار و شیبلو با سه هزار هکتار است که هرساله تعداد کثیری از پرندگان برای زمستان گذرانی در آنها فرود می آیند.

رییس اداره محیط زیست پلدشت با بیان اینکه تالاب قوری گل این شهرستان امسال آبگیری نشده،  گفت: سالانه بین ۶۰ تا ۷۰ نوع پرنده آبزی و کنار آبزی در این مکانها فرود می آیند و اصلی ترین گونه‌  غازپیشانی سفید است.

وی ادامه داد: تالاب شیبلو سالانه پذیرای بیشترین تعداد پرندگان مهاجر با ۶ هزار قطعه است که در دسته چهار هزار و ۵۰۰ تایی و چند دسته ۵۰۰ تایی در این مکانها ساکن می شوند، درناهای معمولی و خاکستری، انواع پلیکان و کاکایی ها از جمله پرندگانی هستند که تالابهای آرام پلدشت را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند.

طبق اظهارات وی،  تالاب شیبلو همواره پرآب است و از زهکشهای زمینهای کشاورزی اطراف تغذیه می شود و عرب گلی نیز با دهها چشمه پر آب است و تالاب کنیکور هم با ۴۰ چشمه آب می تواند مامنی برای پرندگان باشد.

شهرستان پلدشت در شمالی ترین نقطه آذربایجان غربی و در ۲۷۰ کیلومتری ارومیه با ۴۸ هزار نفر جمعیت واقع شده است.

پلدست شهرستانی است که با جمهوری خود مختار نخجوان همسایه بوده و اولین مامن پرندگانی است که از سرمای سیبری و عرض های شمالی به این مناطق پناه می آورند.