سنندج- ایرنا- رییس نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان بانه گفت: پویش و مسابقه کتابخوانی در راستای افزایش سواد رسانه ای و ترویج کتابخوانی در بانه آغاز شد.

علی حیدر آقایی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کاهش سرانه مطالعه اظهار داشت: در راستای افزایش سرانه مطالعه و سواد رسانه ای با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پویش کتابخوانی و مسابقه کتابخوانی در بانه برگزار می شود.

وی ادامه داد: متولی بخش مسابقه کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی بانه است که برای برگزاری مسابقه کتابخوانی کتاب خانم معصومه نصیری از مجموعه کتاب هشت جلدی شهروند جلد دوم این مجموعه با عنوان (رسانه با شما چه می کند) را انتخاب کردیم.

آقایی با بیان اینکه دبیرخانه این پویش در نهاد کتابخانه های عمومی بانه است گفت: هدف از انتخاب این کتاب آشنایی با مقوله سواد رسانه ای و اهمیت افزایش سواد رسانه ای در خانواده ها است.

وی اضافه کرد: برای اطلاع رسانی در این زمینه یک صفحه اینستاگرامی با عنوان بانه کتابخوان راه اندازی شده و تمام اطلاعات این پویش در این صفحه بارگذاری و اطلاع رسانی می شود.

رییس نهاد کتابخانه های عمومی بانه با اشاره به اینکه پویش معرفی کتاب پیش زمینه مسابقه کتابخوانی است اظهار داشت: در پویش کتابخوانی بخش به عنوان معرفی کتاب نیز وجود دارد که در این بخش از نخبگان فرهنگی، مسوولان بانه و افرادی که در زمینه های فرهنگی فعالیت می کنند دعوت می شود برای ترویخ فرهنگ کتابخوانی کتابی را معرفی کنند.

وی اضافه کرد: در این بخش افرادی که دعوت می شود با انتخاب خود کتابی را معرفی می کنند که به همین منظور در کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) استودیو ضبط این برنامه راه اندازی شده است.

آقایی گفت: فعالیت پویش کتابخوانی از ۱۵ آذر ماه شروع و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد اما برگزاری مسابقه کتابخوانی از پنجم ماه تا ۱۵ دی ماه برگزار می شود که برای شرکت در این مسابقه سایتی معرفی می شود و شرکت کنندگان با ورود به این سامانه به سوالات مسابقه پاسخ می دهند.

وی یاد آور شد: بخش جنبی این پویش توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.

این مسوول با بیان اینکه این مسابقه در گروه سنی دانش آموزان دوره متوسط اول و عمومی برگزار می شود گفت: برای شرکت در مسابقه محدودیتی وجود ندارد و باتوجه به محتوای کتاب برای همه گروه های سنی کتاب (رسانه با شما چه می کند) معرفی شده که برای همه گروه های سنی قابل درک است.

وی افزود: برای برگزاری این مسابقه ۳۶ جایزه نقدی در در بخش خانواده، عمومی، دانش آموزی و بخش های جنبی در نظر گرفته شده و مسابقه چهار جوابی (تستی) است.

رییس نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان بانه فضای مجازی را فرصتی مناسب برای افزایش اطلاعات دانست، گفت: هدف از برگزاری پویش کتابخوانی ترویج و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه،  مهارت و افزایش سواد رسانه در فضای مجازی است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بانه نیز گفت: بخش جنبی پویش کتابخوانی شامل تبلیغات، انتخاب آثار، داوری و اعلام نفرات توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.

حمید رضا خوشبخت افزود: برای تبلیغات و اطلاع رسانی با همکاری بخشداری ها و دهیاری ها، خانه های بهداشت روستایی، کمیته امداد امام خمینی(ره) بهزیستی، اداره ورزش و جوانان و انجمن های مردمی اقدام کردیم.

وی اظهار داشت: تاکنون ۱۰ نفر از افراد فرهیخته و نخبه شهرستان بانه در پویش معرفی کتاب شرکت کردند و هر روز حدود چهار برنامه ضبط پویش معرفی کتاب انجام می شود.

خوشبخت اضافه کرد: مراسم اختتامیه پویش کتابخوانی در دهه سوم دی ماه امسال برگزار می شود.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده است.