محمد صفاییدلویی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا به اقدام اخیر خود مبنی بر گرفتن امضا از ۱۷۴ نماینده مجلس شورای اسلامی در قالب یک نامه خطاب به رییسجمهوری اشاره و بیان کرد: مفاد این نامه جلب توجه آیتالله رییسی نسبت به شتاب در روند اجرای عملیات راهآهن شرق کشور و در اولویت قرار دادن آن توسط مسوولان در دولت سیزدهم است.
وی پیشرفت عملیات ساخت خط ریلی شرق کشور را در قطعات چابهار - زاهدان در سیستان و بلوچستان و همچنین راهآهن یونسی - گناباد واقع در جنوب خراسان رضوی خوب توصیف اما بیان کرد: این عملیات در مسیر ریلی قائن استان خراسان جنوبی تا زاهدان پیشرفت قابل توجهی ندارد که میبایست شتاب گیرد.
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی افزود: عملیات زیرسازی و ساخت پلهای خط راهآهن ۵۸ کیلومتری یونسی - گناباد به عنوان قطعه نخست مسیر ریلی مشهد - زاهدان - چابهار تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ولی آغاز ریلگذاری در این مسیر نیازمند تکمیل زیرسازی آن است.
وی ادامه داد: ظرف روزهای آتی شتاب بخشیدن به روند ساخت این طرح و اختصاص اعتبار مورد نیاز آن در قالب نشستی با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیران شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و همچنین معاون خزانهداری وزارت امور اقتصادی و دارایی مورد بررسی و مذاکره قرار میگیرد.
صفاییدلویی متوسط هزینه هر یک کیلومتر ریلگذاری در مسیر راهآهن را ۲۰۰ میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: بر این اساس تکمیل خط ریلی در دست ساخت یونسی - گناباد و متعلقات ه آن نیازمند ۱۲ هزار میلیادر ریال اعتبار است.
وی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا باز هم بر اهمیت راهآهن شرق کشور در توسعه ارتباطات بینالمللی ایران به ویژه با شرق آسیا تاکید و بیان کرد: سازمان همکاریهای شانگهای ۴۲ درصد جمعیت و ۲۵ درصد از حجم تولید ناخالص جهان به ارزش ۲۲ هزار میلیارد دلار را به خود اختصاص داده در حالی که بیشتر کشورهای عضو آن نظیر ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان، پاکستان و افغانستان واردکننده سوخت و فرآوردههای نفتی هستند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین ایران تولید و صادرکننده نفت است بنابراین توسعه زیرساختهای ریلی برای انتقال فرآوردههای سوختی به آن کشورها تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف عضویت کشورمان در سازمان شانگهای دارد بطوری که باعث بهرهوری حداکثری ایران از ظرفیتهای عضویت در آن سازمان میشود.
وی ساخت و تکمیل مسیر راهآهن یونسی - بجستان - گناباد را به عنوان یک قطعه مهم از خط ریلی شرق کشور و همچنین خط نخست راهآهن مشهد - زاهدان - چابهار یک ظرفیت اقتصادی بیبدیل توصیف و بیان کرد: این مسیر حمل و نقل ریلی زمینه دسترسی کشورهای آسیای مرکزی را به آبهای آزاد هموار میکند تا منابع و کالاهای آن بخش از قاره بزرگ آسیا از طریق راهآهن شرق ایران به دیگر نقاط جهان صادر شود.
صفاییدلویی افزود: عملیات اجرای بخشی از راهآهن شرق کشور در مسیر یونسی - بجستان واقع در جنوب خراسان رضوی تا زاهدان در چارچوب توافقنامه بین قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به آن قرارگاه واگذار شده تا همه شرکتهای فعال در ساخت و اجرای این طرح ریلی زیر پوشش قرارگاه خاتمالانبیا مشغول کار شوند.
عملیات اجرای خط ریلی شرق کشور در قالب مسیر راهآهن هزار و ۵۰۰ کیلومتری مشهد - زاهدان - چابهار که مسیر ریلی ۵۸ کیلومتری یونسی - بجستان - گناباد در جنوب خراسان رضوی قطعه نخست آن محسوب میشود، پنج سال پیش آغاز شده است.
گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی باید برای همیشه حذف شود
وی در ادامه گفتکو با خبرنگار ایرنا به مشکلات اقتصادی کشور اشاره و بیان کرد: تولید فقر و افزایش نابرابری ناشی از اصلاح نشدن ساختار اقتصادی و تکیه صرف بر الگوی نوسازی است لذا برونرفت از مشکلات فعلی با کاهش نابرابریها و اصلاح ساختار موجود به جراحی عظیم اقتصادی نیاز دارد.
این نماینده مجلس ادامه داد: ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی عاملی مهم در تولید رانت است لذا میبایست در گام نخست اصلاح ساختار موجود برای همیشه از اقتصاد کشور حذف شود.
وی همچنین به نشستهای مشترک رووسال و فعالان موثر قوای سهگانه به ویژه نشست اخیر رییسجمهوری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره و بیان کرد: این نشستها نقشی موثر بر نزدیکی دیدگاهها، ایجاد وحدت رویه، افزایش تعامل بینبخشی برای توسعه، پیشرفت و کاهش مشکلات بخشهای مختلف جامعه از جمله در حوزه اقتصاد است.
صفاییدلویی گفت: نظام بانکی کشور نیز به همین منظور باید از شرکتزایی با تاسیس و گسترش شرکتها در بخشهای تابعه خود و در نهایت خلق پول پرهیز کند زیرا استمرار این اقدام از سوی بانکها نتیجهای جز افزایش تورم و فقر ندارد.
وی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا به مهمترین موضوعات دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز اشاره و "اصلاح نظام مالیاتی و مالیات بر عایدی سرمایه" را یکی از این موارد ذکر و بیان کرد: بررسی این نوع مالیات توسط این کمیسیون ظرف روزهای آتی به پایان میرسد زیرا تلاش داریم اصلاح نظام مالیاتی پیش از آغاز رسیدگی به بودجه سال ۱۴۰۱ به تصویب مجلس برسد تا در متن بودجه سال آینده مورد توجه قرار گیرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: هماکنون در حالی دو نوع مالیات شامل "مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده" در کشور وجود دارد که فعالیتهای سوداگرانه بدون اخذ هیچگونه مالیاتی در حال افزایش است بنابراین امیدواریم با اصلاح نظام مالیاتی بخش زیادی از سرمایهها از حوزه سوداگری به سمت تولید و سرمایهگذاری سوق یابد تا بسترساز افزایش اشتغال، رونق اقتصادی و کاهش بیکاری شود.