به گزارش ایرنا، «غلامرضا رفیعی» مشاور امور حقوقی رییس فدراسیون فوتبال در نامه سرگشاده خود آورده است:
جناب آقای راستینه؛ منافع ملی و حفظ اعتبار فوتبال جمهوری اسلامی ایران در جهان را بر هر موضوع اختلافی داخلی ترجیح دهیم. بفرمایید فدراسیون فوتبال کدام اختیار را دارد؟ کدام قانون؟
جناب آقای راستینه نماینده محترم مجلس شورای اسلامی در خصوص اساسنامه (ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال) و حضور بانوان در ورزشگاهها و اختیارات کامل فدراسیون فوتبال در خصوص این موارد، مصاحبهای را انجام دادهاند که لینک آن در همین صفحه گذاشته می شود: (اینجا)
"حضور بانوان در ورزشگاه، صرفا حاشیههایی هست که توسط برخی از افراد متاسفانه شکل میگیرد، این فدراسیون فوتبال است که تصمیم میگیرد چه اتفاقاتی در حوزه ورزشی باید شکل بگیرد. همواره فیفا به آنچه که فدراسیون فوتبال در کشورها عمل میکنند احترام میگذارد. اساسا در خود اساسنامه فیفا تاکید شده که احترام به قوانین داخلی کشورها مورد پذیرش فیفا هست و طرح این موضوعات که این مسوولیت را متوجه افراد دیگه میکنند، صرفا حاشیههایی هست که فدراسیون فوتبال متاسفانه گرفتار آن بوده. من به ریییس فدراسیون فوتبال تاکید میکنم که شما موظفید وظایف قانونی خودتان را انجام بدهید و به فیفا هم پیام روشن و شفافی از قانونمندی کشور جمهوری اسلامی ایران و قوانین کشور ارائه داده و فدراسیون را بصورت تام الاختیاری که در حوزه فوتبال تصمیم میگیرد درست به فیفا معرفی کنید."
"ما قانون به اندازه کافی داریم ما فدراسیون را تعریف کردیم به " نهاد عمومی غیر دولتی" که مبتنی بر سیاستهای مجمع تصمیم گیری میکند که خلا قانونی وجود نداره که مجلس خواسته باشه که اونجا قانونگذاری جدید کند." "ما اساسا در مورد برگزاری مسابقات یک قوانینی داریم یک قواعدی داریم. فدراسیون فوتبال هم باید مبتنی بر آن قواعد رفتار بکند. عرض کردم ما راجع به بحث ورزش و تصمیماتی که فدراسیون فوتبال میگیرد ، خلا قانونی نداریم....
جناب آقای راستینه عزیز؛
من سیاستمدار، قانونگذار و عضو قوه مقننه کشور نیستم. خواهش میکنم یکبار دیگر قانون مصوب همین مجلس محترم که شما نیز در آن حضور دارید و به آن قانون رای دادهاید، را مطالعه فرمایید. نیازی نیست کسی پای فیفا را وسط بکشد!!! خوب نیست از الان و به قول معروف با فرار رو به جلو، مسوولیتها و هرگونه عواقب مثبت و منفی تصمیمگیری قوه محترم مقننه کشور در مورد لایحه قانونی تقدیمی دولت محترم را به حساب فدراسیون فوتبال بگذارید. به قوانین جمهوری اسلامی ایران احترام میگذاریم. اقدام و تصمیمگیری در مورد لایحه قانونی تقدیمی از سوی دولت محترم، در حیطه اختیارات فدراسیون فوتبال نیست! در حیطه اختیارات قوه مقننه و قانونگذاران محترم است؛ سایر مواردی که فرمودید، به موجب قانون مصوب جنابعالی و نمایندگان شریف، در حدود وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان و بالاتر از آن در صلاحیت تصمیم گیری "شورای عالی ورزش و تربیت بدنی کشور" میباشد که قانون مصوب شما، اعضا محترم آن شورا را نیز تعیین کرده است.
قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان (مصوبه مورخ ۱۶/۶/۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی)
ماده ۴- وزارت به عنوان متولی اصلی ورزش و ساماندهی امور جوانان وظایف و اختیارات زیر را در تحقق مفاد ماده (۳) این قانون عهده دار بوده و کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و بخشهای غیردولتی با رعایت کلیه قوانین و مقررات کشور، مکلف به همکاری با وزارت در زمینه های ذیل میباشند:
الف- وظایف وزارت در حوزه ورزش:
۱- اقدام در جهت بهرهمندی اقشار مختلف جامعه از برنامه ها و فعالیت های ورزشی.....
۶- تعیین چهارچوب ها و دستورالعمل اجرائی فعالیت های ورزشی و نظارت بر حسن اجرای آنها...
۸- مناسب سازی اماکن و فضا های ورزشی جهت بهره برداری و حضور بانوان و خانواده ها ....
۹- تسهیل دسترسی مردم برای تماشای مسابقات ورزشی مهم بینالمللی و ملی در مکانهای عمومی....
۱۶- تامین متناسب و متوازن زیرساختها، امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز توسعه ورزش در سطح کشور
۲۰- ایجاد فرصتهای مناسب و عادلانه برای گسترش ورزش بانوان و معلولان
۲۱- تهیه و ارائه استانداردها و معیارهای تخصصی مربوط به احداث و بهره برداری از اماکن و تجهیزات ورزشی در کشور و نظارت بر حسن اجرای آن
۲۲- ایجاد، نگهداری، بهره برداری و تجهیز اماکن ورزشی
ماده ۵- شورای عالی ورزش و تربیت بدنی جهت تسهیل در تحقق اهداف و وظایف وزارت مندرج در این قانون تشکیل میشود:
الف- وظایف
۲- هماهنگسازی فعالیت های تربیت بدنی و ورزش کشور و رفع چالشها و موانع توسعه ورزش در چهارچوب قانون
ب- ترکیب
۱- رییس جمهور یا معاون اول رییس جمهور (رییس شورا) ۲- وزیر ورزش و جوانان (دبیر شورا) ۳- رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ۴- معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ۵- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ۶- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۷- وزیر آموزش و پرورش ۸- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۹ - وزیر کشور ۱۰- وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ۱۱- رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ۱۲- رییس شورای عالی استان ها ۱۳- رییس سازمان بسیج مستضعفین ۱۴- رییس کمیته ملی المپیک (با حکم رییس جمهور) ۱۵- رییس کمیته ملی پارالمپیک (با حکم رییس جمهور) ۱۶- دو نفر از رؤسای فدراسیونهای ورزشی به پیشنهاد وزیر ورزش و جوانان و با حکم رییس جمهور ۱۷- یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و با رأی مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو ناظر ۱۸- دو نفر از صاحب نظران با تجربه ورزشی (یک نفر از بانوان) به پیشنهاد وزیر ورزش و جوانان و با حکم رییس جمهور
در ماده ۱ اساسنامه مصوب سال ۱۳۹۹ مقرر گردیده است:
ماده ۱- نام، مقر، شکل حقوقی
۱- فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران موسسه ای مستقل، غیرانتفاعی، غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی است که مطابق مقررات جمهوری اسلامی ایران و برای مدت نامحدود تشکیل شده است.
ماده ۸۷- شکل حقوقی موقت
فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، همچنان که در پاراگراف ۱ ماده ۱ این اساسنامه پیش بینی شده است باید اینگونه تعریف شود:
موسسه ای مستقل، غیرانتفاعی، غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی است که مطابق مقررات جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است. این ماهیت حقوقی جدید باید:
۱- ظرف مدت یکسال بعد از انتخابات هیات رئیسه جدید فدراسیون که مقرر است تا پایان سال میلادی ۲۰۲۰ برگزار می شود، لازمالاجرا می شود.
۲- باید بموجب بازنگری قانون ملی ورزش باشد که توسط دولت و مجلس ایران با همکاری فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا صورت می گیرد. تا هنگام انجام بازنگری قانون ملی ورزش ظرف زمان مقرر فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران باید قانونا بعنوان یک موسسه دارای شخصیت حقوقی مستقل تعریف شود.
جناب آقای راستینه عزیز، بفرمایید فدراسیون فوتبال چه اقدامی کند؟ فدراسیون فوتبال، بموجب کدام اختیار قانونی آنهم از نوع تامالاختیار که در مصاحبه تان روی آن تاکید نمودهاید، اقدام نماید؟! حسبالامر جنابعالی، پیام شما را برخلاف قانون مصوب قوه مقننه کشور، به فیفا منتقل نماید؟ رحم الله من قال کلمه الحق.
سید حمیدسجادی وزیر ورزش و جوانان نیز به تازگی با اشاره به اینکه این وزارتخانه با نظر مساعد در حال بررسی ورود بانوان به ورزشگاهها است، گفت: موضوع اساسنامه فدراسیون فوتبال جای نگرانی ندارد چرا که دولت این اساسنامه را تایید کرده و الان نیز برای تصویب در اختیار مجلس است.
همچنین «حسین شریفی» سخنگوی فدراسیون فوتبال روز جمعه در خصوص اساسنامه گفته بود: چندین نماینده مجلس آمادگی خود را برای تصویب اساسنامه اعلام کردهاند و فضای مجلس در این مورد مثبت است. یازدهم اسفند سال ۱۴۰۰ فرصت یک ساله فدراسیون برای تأیید اساسنامه به پایان میرسد و تاکنون هیج تمدیدی هم اتفاق نیفتاده است. در دولت قبل، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون به درستی تعهداتی دادند که اساسنامه به تصویب دولت، مجمع و پارلمان برسد. مجمع و دولت پذیرفتهاند و در حال حاضر اساسنامه در مجلس شورای اسلامی است.
وی اضافه کرده بود: فدراسیون یکی از اعضای فیفاست و نهاد بالادستی آن میتواند در صورت عدم تصویب، فدراسیون را تعلیق، اخراج و عادیسازی کند. یک بار با این مشکل روبهرو شدیم و دیدیم با تشکیل کمیته انتقالی چه اتفاقهایی افتاد و چه ضررهایی به فدراسیون ضده شد. وقتی صحبت از دیپلماسی فعال در فدراسیون فوتبال میکنیم، چرا باید اجازه دهیم فدراسیون به خاطر تأمین منفعت کاسبان تعلیق یا کمیته عادیسازی زیرفشار برود؟ نمیدانیم فیفا چه تصمیمی درباره عدم تصویب اساسنامه خواهد گرفت اما وقتی میتوانیم خودمان تصمیم بگیریم و رفع مشکل کنیم، چرا نباید آن کار را انجام دهیم؟