یاسوج - ایرنا - نقش زمان در ثبت گنجینه ارزشمند تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس تعیین کننده است و چنانچه سازمان های مسئول با توجه به کهنسال شدن نسل جنگ برای ثبت این گنجینه سریعتر تلاش نکنند در سالهای آینده روایت خاطرات رزمندگان با مشکل رو به رو می شود.

به گزارش ایرنا، مولفه زمان، مهمترین ویژگی تاریخ شفاهی است تاریخ شفاهی ثبت خاطرات ایثارگرانی است که در دفاع مقدس حضور داشتند. هرچه ثبت خاطرات رزمندگان سریعتر انجام شود دقت در ثبت وقایع بالا می رود.

  بسیاری از رزمندگان دفاع مقدس یا به یاران شهید خود پیوسته اند یا اکنون در آستانه کهنسالی هستند بنابراین برای حفظ اصالت واقعی رویدادهای دفاع مقدس فرصت اندکی باقی است. گذر زمان به زیان خاطرات رزمندگان تمام می شود فاصله زمانی، هم سبب دشوار شدن یادآوری خاطرات و ناگفته های آنان می شود و هم خاطره گو را با وسواس ، تردید و مصلحت اندیشی روبه رو می کند.

مهمترین نقش تاریخ شفاهی در آینده پژوهی تاریخ دفاع مقدس، ثبت خاطرات مبتنی بر واقعیت های تاریخی است که انتقال دهنده نمادهای فرهنگی این دوره زمانی به نسل آینده خواهد بود.تبیین رویکرد تاریخ نگاری دفاع مقدس بر مبنای تاریخ شفاهی نشان می دهد که هدف این نوع تاریخ نگاری بازبینی ارزش های هویت سرزمینی است که سبب تعالی بخشی فرهنگی در جامعه می شود.

 از طرفی رویکرد به تعالی بخشی در جامعه نوعی آینده نگری است، آینده نگری بر مبنای آرمانگرایی است. آرمانگرایی واقع بینانه هم از شاخص های اندیشه  رهبر معظم انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب است.

کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان هایی است که با درک شرایط روز ،از سال ها پیش برای گردآوری تاریخ شفاهی دفاع مقدس آستین همت بالا زده و براساس آمار موجود در زمره استان های پیشرو در کشور است. 

آمارها نشان می دهد این استان با توجه به جمعیت خود با رقم ۲۲درصد بیشترین اعزام نیروی رزمنده کشور را جبهه های جنگ در اختیار دارد .  هزاران شهید و جانباز تقدیم انقلاب کرد و دین خود را نسبت به نظام و انقلاب بخوبی ادا کرد.

آنگونه که مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد می گوید : داشتن بیشترین آمار اعزام نیرو به جبهه های جنگ ، ظرفیت بزرگی برای ثبت و انتقال تاریخ شفاهی دفاع مقدس به نسل های آینده در این استان فراهم کرده و همین موضوع وظیفه دست اندرکاران را سنگین تر کرده است . 

امیرعباس آسمند در آیین رونمایی از ۱۱ عنوان کتاب تاریخ شفاهی و کتاب اسنادی دفاع مقدس در یاسوج اظهار داشت:در سال های گذشته افزون بر ۳۴۳ عنوان کتاب در زمینه های مختلف دفاع مقدس در کهگیلویه و بویراحمد تالیف و منتشر شده است.

وی به برنامه های این بنیاد برای ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس در استان می گوید: با همکاری همه دستگاه های فرهنگی استان تلاش می شود ارزش های ناب دفاع مقدس به زیبا ترین شکل جمع آوری ،ثبت و منتشر شود و در اختیار نسل های آینده قرار گیرد.

آسمند اظهار می دارد در سال جاری تلاش شده زمینه تولید و تالیف ۶۰ عنوان کتاب در زمینه تاریخ شفاهی جنک و خاطرات رزمندگان فراهم شود .از این تعداد کتاب زمینه تالیف و انتشار ۵۰ عنوان فراهم و ۲۶ عنوان از آنها منتشر و در اختیار علاقه مندان دفاع مقدس قرار گرفته است.

آمار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد نشان می دهد که تا سال ۹۴ تنها زمینه چاپ ۴عنوان کتاب دریاره دفاع مقدس در  استان فراهم شد اما از سال ۹۵ افزون بر ۱۹۰ عنوان کتاب در زمینه تاریخ شفاهی جنگ در استان تالیف و منتشر شده است.

آسمند گلایه دارد با توجه به ظرفیت های بی بدیل استان در زمینه دفاع مقدس ، کارهای صورت گرفته درباره جمع آوری ارزشها، خاطرات و تاریخ شفاهی دفاع مقدس ناکافی است و دستگاه های فرهنگی باید در حوزه های مالی ، چاپ و انتشار کتاب های دفاع مقدس همکاری بیشتری صورت دهند. 

   فرج الله نظر پور مسئول ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ استان در دوران دفاع مقدس می گوید : این ستاد در ابتدای سال ۶۵ در استان شروع به فعالیت کرد و ساکنان منطقه برغم وضعیت مالی نامناسب از هیچ کمکی به جبهه های جنگ دریغ نکردند.

وی تاکید می کند بررسی ها نشان می دهد که کمتر استانی در کشور اسناد ستاد پشتیبانی جنگ را بخوبی نگهداری کرده است اما کهگیلویه و بویراحمد تمامی اسناد مربوط به پشتیبانی جنگ را حفظ و اکنون در قالب کتاب منتشر می کند. تاکنون ۱۰جلد کتاب در بخش پشتیبانی جبهه و جنگ در کهگیلویه و بویراحمد منتشر شده است.

یک نویسنده کتاب های دفاع مقدس در استان ،دفاع مقدس را دارای دو بخش عینی و شفاعی می داند و معتقد است اکنون زمان ثبت رویدادهای شفاهی دفاع مقدس به سرعت در حال طی شدن است.رزمندگان به وظیفه خود که ایستادگی و مقاومت مقابل دشمن بود عمل کردند و ما باید ایثار رزمندگان را به زیباترین شکل به نسل های اینده منتقل کنیم.

حسین یادگارنژاد اما زیبا نوشتن را نیازمند حمایت می داند و تاکید دارد حمایت همه جانبه دستگاه های فرهنگی و ذیربط می تواند نویسندگان را برای انتقال بهتر و سریعتر ارزشهای دفاع مقدس دلگرم تر کند.   

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، جمع آوری و انتشار تاریخ شفاهی دفاع مقدس را کاری ارزشمند و خلاقانه دانست و تاکید می کند که اگر این کار هر چه زودتر و در قالبی زیبا و جذاب انجام نشود دشمنان نظام اسلامی این کار را با تفسیر خود صورت می دهند که آثار زیانباری بدنبال خواهد داشت.

سید جواد هاشمی معتقد است که اگر نظام اسلامی بعد از ۴۲ سال توطئه های رنگارنگ و تمام نشدنی دشمنان با اقتدار به پیش می رود نتیجه حضور مردم در تمام صحنه هاست و این حضور را در دفاع مقدس به زیباترین شکل نشان دادند.

وی اظهار داشت: تاریخ شفاهی استان در دفاع مقدس باید به زیباترین شکل نوشته شود تا همگان بدانند در هشت سال جنگ چه بر ملت ایران گذشت و چگونه مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشتند.

فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد هم ماهیت دفاع مقدس مردم ایران را با جنگ های صورت گرفته در جهان متفاوت می داند و اعتقاد دارد ما در جنگ به دفاع روی آوردیم چرا که مورد هجوم قرار گرفته بودیم و حتی نیروهای نظامی ما از حمله به مناطق مسکونی و جمعیتی عراق خودداری می کردند. 

سردار حمید خرمدل تاکید می کند دفاع مقدس گنجینه ای سرشار از صحنه های ناب و جذاب برای انتقال به نسل های اینده است که می طلبد تمامی دست اندرکاران فرهنگی استان با برنامه ریزی هماهنگ برای جمع آوری دلاوری های رزمندگان اقدام کنند.

وی معتقد است که استان دارای نقاظ برجسته ای در دوران دفاع مقدس بوده که باید با روش های نوین و جذاب گردآوری و در اختیار مردم قرار گیرد .

خرمدل می گوید : کهگیلویه و بویراحمد در بخش جمع آوری تاریخ شفاهی دفاع مقدس جزو استان های پیشتاز کشور است  اما همچنان در این بخش نیاز به همکاری مسئولان استانی بشدت احساس می شود.

 زمان به سرعت می گذرد و نسل جنگ هم در حال کهنسال شدن است اگر امروز خاطرات رزمندگان و تاریخ شفاهی دفاع مقدس جمع آوری نشود فردا مقابل نسل آینده حرفی برای گفتن وجود ندارد و پشیمانی هم حاصلی نخواهد داشت.   

کهگیلویه و بویراحمد در دوران هشت سال دفاع مقدس هزار و ۸۸۰ شهید، ۳۱۷ آزاده و بیش از ۹ هزار جانباز تقدیم کرده است.