سرهنگ جعفری، روز یکشنبه در جلسه شورای اسلامی تبریز با ارایه گزارشی از عملکرد پلیس راهور در این شهرستان، گفت: نقاط حادثهخیز تبریز شناسایی و راهکارهای آن مشخص شده و رفع این نقاط نیازمند تخصیص بودجه لازم است.
وی افزود: با توجه به افزایش فوتیهای ناشی از تصادفات شهری، نصب دوربین در نقاط حادثه خیز میتواند در کنترل تردد خودروهای درون شهری و کاهش تصادفات نقش به سزایی ایفا کند.
وی با بیان اینکه دغدغه بزرگ کنونی فوتیهای داخل شهر است که قابل قبول نیست، افزود: پلیس در هر نقطه نمیتواند خودروها را کنترل کند اما با نصب دوربین در نقاط مختلف شهر، تخلفات بسیار کاهش می یابد.
جانشین رییس پلیس راهور آذربایجانشرقی گفت: پلیس در هر نقطه نمیتواند رانندگان را کنترل کند ولی با نصب دوربین میتوان این کار را به راحتی و به صورت دقیق انجام داد.
سرهنگ جعفری، با بیان اینکه تصادفات منجر به فوت در کمربندی میانی تبریز قبلا زیاد بود ولی بعد از نصب دوربین تعداد تصادفات منجر به فوت به صفر رسیده است، ادامه داد: همکاری شهرداری با پلیس راهور برای نصب دوبین های کنترل سرعت ضروری است.
وی با اشاره به اینکه وضعیت پاسگاههای استان خوب نیست، افزود: نزدیک به هفت سال است که پاسگاه قونقا به دلیل عملیات قطارشهری تخریب شده است و در میدان فهمیده هم تنها یک کانکس برای پلیس راهور وجود دارد.
شهرداری برای تامین هزینه های پلیس راهور نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان است
شهردار تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه بر اساس قانون مصوب دولت تمام هزینههای راهنمایی رانندگی به جز پرداخت حقوق به شهرداری ها واگذار شده است، گفت: بر اساس این قانون شهرداری باید برای پلیس راهنمایی تبریز ساختمان احداث کند و هزینه تعمیر خودروهای آن ها را تامین کند.
عباس رنجبر، افزود: انجام این تعهدات از سوی شهرداری تبریز نیازمند حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است که اگر این اعتبار در بودجه تامین شود، اجرای آن در کمترین زمان ممکن میسر است.
وی با بیان اینکه سهم تبریز در تمام حوزهها و سطح کلان شهری کاهش یافته است، اظهار داشت: از ۱۲۰ میلیارد تومان جریمه راهنمایی و رانندگی تنها ۳۰۰ میلیون تومان به شهرداری پرداخت شده است.
رنجبر، ادامه داد: اقدامات اولیه برای اجرای تفاهمنامه شهرداری تبریز با راهنمایی و رانندگی انجام شده و ضروری است دوربینهای پلاکخوان تحویل پلیس راهور شود.
شهرداری تبریز لایحه ای برای رفع ترافیک شهری به شورای اسلامی ارایه کند
رییس شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوی برای حل مشکلات ترافیکی شهر، گفت: در شهرهای دیگر با مشارکت بخش خصوصی دوربینهای ترافیکی در سطح شهر نصب شده است.
حجت الاسلام رسول برگی، افزود: شهرداری باید تا ۲ ماه آینده لایحهای به شورای اسلامی بیاورد تا ترافیک شهری که عمر و اعصاب شهروندان را تلف کرده و باعث ضرر جانی به شهروندان می شود، رفع شود.
شهرداری با همکاری پلیس راهور می تواند مشکلات حوزه ترافیک تبریز را رفع کند
عضو شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه گفت: اگر شورا و شهرداری با پلیس راهور به یک همکاری مشترک برسند، میتوانند مشکلات شهروندان به خصوص در حوزه ترافیک را حل و رفع کنند.
روح الله رشیدی، افزود: مصوبه کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی تبریز مبنی بر ارتقای سطح همکاریهای پلیس راهور و شهرداری تبریز در راستای عمل به تفاهمنامه موجود بین این ۲ ارگان و استفاده از ظرفیت پلیس راهور است.
وی با بیان اینکه نصب دوربین تخلفات شهری و رفع سد معبر از جمله مفاد این تفاهمنامه است، اظهار داشت: تکلیف شورای اسلامی تعریف ردیف بودجه خاص در بودجه ۱۴۰۱ برای قرارداد با پلیس است.
شهرام دبیری، عضو شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه با اعلام آمادگی برای امضای تفاهم نامه با پلیس راهور، گفت: باید منابع این موضوع نیز مشخص شود و در آئین نامه اجرایی این مساله وجود دارد که شهرداری خودش باید مشارکت کند.
به گزارش ایرنا، در این جلسه مصوبه کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی تبریز مبنی بر ارتقای سطح همکاریهای پلیس راهور و شهرداری تبریز در ارتباط با اجرای ماده ۱۰۸ قانون برنامه پنج ساله ششم بررسی شد.
طرح محدودیت ترافیکی زوج و فرد خودرویی از مهر ماه سال ۱۳۹۸ در هسته مرکزی شهر تبریز آغاز شده است.
در کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو وجود دارد که تردد آنها هوا را آلوده کرده و علاوه بر این آلودگی صوتی و بصری نیز ایجاد می کنند؛ این در حالی است که روزانه افزون بر ۵۰ هزار دستگاه خودرو نیز از دیگر شهرستان های ۲۰ گانه آذربایجان شرقی برای انجام امور اداری و شخصی خود به این کلانشهر تردد می کنند.