به گزارش روز یکشنبه ایرنا، امروزه استفاده از خدمات الکترونیکی بین مردم رایج شده است. طبق پژوهش انجام شده نفوذ خرید آنلاین در بین ایرانیان در سه سال اخیر رشد فزایندهای داشته است. برای نمونه در سال گذشته ارزش معاملات آنلاین یک هزار و ۹۷ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با عملکرد سال گذشته با ارزش معاملات حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان، رشدی ۱۶۰ درصدی داشته است.
اینماد یکی از راهکارهایی است که برای نظارت و رسیدگی به شکایات احتمالی در زمینه خدمات الکترونیکی به کار گرفته میشود. به عبارت دیگر اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی، نمادی برای جلب اعتماد مردم برای خرید غیرحضوری و بهرهگیری از خدمات الکترونیکی است.
اینماد طبق مصوبه شورای امنیت کشور مبنی بر آییننامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی و قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای درگاههای پرداخت اینترنتی طراحی و اجرایی شده است. فرایند اعطای اینماد به طور سیستمی و هوشمند از سال ۹۸ آغاز و ادامه دارد و در حال حاضر با تمهیدات انجام شده میانگین زمان اعطای اینماد از پنج روز به کمتر از یک روز رسیده است.
الزامات قانونی اینماد
ساماندهی کسب و کار های الکترونیکی به عنوان یکی از ۱۰ پروژه بخش اصلاح نظام توزیع در طرح تحول اقتصادی مصوب سال ۱۳۸۷ از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
ساماندهی فعالیت سایتهای تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از وظایف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، به تایید شورای نگهبان رسیده است. به علاوه مطابق مصوبه شورای امنیت کشور، با هدف ساماندهی فعالیت کسب و کارهای الکترونیکی، مسوولیت اعطای نماد اعتماد به کسب و کارهای الکترونیکی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی واگذار گردیده است.
همچنین نماد اعتماد الکترونیکی به عنوان یکی از مجوزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه هشتم هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در سال ۱۳۹۵تصویب شده است. به علاوه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳، برای پیشگیری از جرایم مالی، سندی با عنوان «تعیین وظایف دستگاهها» در کمیته پیشگیری از جرایم سایبری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم قوه قضائیه تصویب شده است که در این سند به وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ساماندهی فعالیت سایتهای تجارت الکترونیکی با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی و نظارت بر کسب و کارهای الکترونیکی و همچنین اطلاع رسانی عمومی در خصوص خرید از فروشگاههای الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیکی اشاره شده است.
همچنین برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان در فضای الکترونیکی در راستای باب سوم قانون تجارت الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وظایفی چون حمایت از فعالیتهای تجارت الکترونیکی، نظارت بر حسن اجرای قانون تجارت الکترونیکی و ارائه چارچوب و ضوابط حمایت از مصرف کنندگان در فضای تجارت الکترونیکی را عهدهدار است.
هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، اعتمادسازی و رسمیتدهی به فعالیت کسب و کارهای الکترونیکی و حمایت از حقوق مصرفکنندگان و جلوگیری از آسیبهای احتمالی در ابعاد مختلف اعم از امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.
شکاف بین رشد تجارت الکترونیک و نظارت بر کسب و کارهای الکترونیک قطعا باعث زیان و آسیب به مصرف کنندگان خواهد شد. از این رو حذف اینماد که با هدف اعتباربخشی به تجارت الکترونیک و حمایت از مصرف کنندگان به وجود امده است، گامی رو به عقب در توسعه تجارت الکترونیک تلقی می شود.
ستاره های نماد اعتماد الکترونیکی
یکی از ستارههای اینماد، نماد موقت است. در راستای حمایت از کسب و کارهای خرد، مرکز توسعه تجارت اقدام به طراحی نماد بی ستاره کرده و اخذ این نوع اینماد در کمترین زمان و با حداقل اطلاعات امکان پذیر است. کسب و کارهای خرد می توانند به طور کاملا سیستمی و برخط و صرفا با ارایه اطلاعات هویتی و دامنه خود نسبت به اخذ این نوع اینماد اقدام کنند.
این نماد برای کسب و کارهایی است که با رعایت حداقل شرایط و ضوابط ممکن، تصمیم دارند نشان نماد اعتماد الکترونیکی خود را در سریعترین زمان دریافت کنند. برای اخذ این نماد تنها کافی است در بین موارد، گزینه ثبت نام کسب و کارهای نوپا را علامت بزنید و با فراهم کردن موارد خواسته شده، این نمادرا (البته بدون داشتن ستاره) دریافت کنید.
نماد دائمی یک ستاره؛ پس از طی شدن روند دریافت نماد موقت، پروسه اخذ نماد دائم یک ستاره آغاز میشود. دریافت ستاره نیاز به ملاکهایی خاص و تایید بعضی شرایط دارد که پس از احراز آن، نماد دائمی یک ستاره به فروشگاه اینترنتی شما تعلق خواهد گرفت.
نماد دائمی دوستاره؛ تفاوت نماد الکترونیکی تک ستاره و دوستاره، درخرید و نصب لایه اتصال امینیا همان SSL است.
براساس این گزارش همه کسبوکارهای اینترنتی از سوم آذرماه ملزم شده اند برای دریافت درگاه پرداخت، اینماد داشته باشند. همچنین پیش از این «مهران محرمیان» معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی گفت که کسبوکارهای خرد میتوانند به طور کاملا سیستمی و برخط و تنها با ارایه اطلاعات هویتی و دامنه خود نسبت به اخذ اینماد بیستاره اقدام کنند.