تهران - ایرنا - گونه جدید ویروس کرونا موسوم به اومیکرون در ۶۳ کشور جهان مشاهده شده است و انگلیس به عنوان میزبان اصلی این گونه جدید در اروپا قصد دارد تا پیش از سال نو میلادی، روزانه یک میلیون نفر را علیه کرونا واکسینه کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در واپسین روزهای نوامبر، مردی حدود ۳۰ ساله به مطب دکتر آنجلیک کوتزی در پایتخت آفریقای جنوبی با علائم سردرد و بدن درد مراجعه کرد و علت این حالات را به هر عاملی همچون سرماخوردگی و خستگی فیزیکی و ... ربط می‌داد مگر مثبت شدن آزمایش پی‌سی‌آر و ابتلا به ویروس کرونا. آنجلیک کوتزی رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی نخستین کسی بود که با بررسی دقیق‌تر این بیمار و مشاهده عدم تطابق علائم با نوع دلتا، نخستین بیمار مبتلا به گونه جدید اومیکرون در آفریقای جنوبی را شناسایی کرد.  

از آن روز تا مصاحبه ساعات گذشته روزنامه ال پائیس اسپانیا با آنجلیک کوتزی و به رغم اظهارنظر این پزشک پیرامون روند تکامل سویه اومیکرون مبنی بر اینکه «اومیکرون به اندازه دلتا خطرناک نخواهد بود»، کشورهای قاره سبز هراسان از تکرار دوباره روزهای سیاه شیوع ویروس کرونا، این‌بار به اسم «اومیکرون»، همه توان خود را در قالب محدودیت‌ها و تدابیر جدید به کار بسته اند.

رئیس انجمن پزشکان آفریقای جنوبی در گفت‌وگو با ال پائیس اطمینان داد «اومیکرون خیلی جدی نیست زیرا مواردی که ثبت می‌کنیم، همه به صورت خفیف هستند». وی افزود: مردم نباید اشتباه کنند، اگر میگوییم اومیکرون خطرناک نیست، این مسئله را در مقایسه با دلتا می‌گوییم. ما اینجا در آفریقای جنوبی در هفته سوم شیوع دلتا از دولت خواستیم، مدارس و اماکن عمومی را تعطیل کند اما اکنون در چنین وضعیتی قرار نداریم.

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرد، سویه جدید اومیکرون تاکنون در ۶۳ کشور جهان شناسایی شده است و این سویه می تواند از نظر سرعت شیوع در جهان از سویه دلتا پیشی بگیرد.

در تازه ترین مجموعه اقدامات از سوی کشورهای اروپایی، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس با توصیف شرایط شیوع اومیکرون در این کشور به اینکه «یک موج در راه است» از تسریع در روند واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ و تزریق روزانه یک میلیون دُز واکسن برای مقابله با گونه اومیکرون خبر داد.

جانسون ساعاتی پس از اعلام دولت مبنی بر افزایش سطح هشدار بهداشتی در این کشور در پیامی اعلام کرد: همه افراد ۱۸ سال و بالاتر در انگلیس این فرصت را خواهند داشت که تا قبل از سال نو، دُز تقویت کننده (بوستر) را دریافت کنند.

مقامات پزشکی انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی در بیانیه ای مشترک از افزایش سطح هشدار از سه به چهار خبر دادند. در حالی که سطح چهار نشان‌دهنده «سطح بالای سرایت» ویروس است، سطح پنج بیانگر خطر سقوط و فروپاشی خدمات بهداشتی است.

واکسیناسیون روزانه یک میلیون نفر در حالی به نوشته گاردین، چالشی بسیار بزرگ قلمداد می‌شود که شمار دُزهای تزریق شده در شنبه گذشته به ۵۳۰ هزار عدد رسید و رکورد بریتانیا در این زمینه در ماه مارس با تجویز ۸۴۴ هزار دُز بوده است.  

به این ترتیب در راستای تحقق این وعده جانسون و اطمینان از اینکه همه بزرگسالان بریتانیایی تا پیش از ماه جاری میلادی، دُز سوم خود را دریافت کنند، دولت انگلیس در روزهای آینده، ۴۰ واحد نظامی و ارتش را در سراسر این کشور مستقر خواهد کرد.  

شمار موارد ابتلا به اومیکرون در انگلیس با ثبت یکهزار و ۲۳۹ مورد جدید در مجموع به سه هزار و ۱۳۷ نفر رسیده است.

ساجد جاوید وزیر بهداشت انگلیس نیز با اشاره به رشد تصاعدی آمار ابتلا به اومیکرون در این کشور گفت: ما باید زودتر اقدام کنیم.

موج چهارم کرونا و پر شدن ظرفیت کلینیک‌ها با بیماران مبتلا به کرونا دولت اتریش را مجبور کرد روز ۲۲ نوامبر مقررات قرنطینه کامل را به اجرا بگذارد. این کار باعث شد نرخ ابتلا به کرونا به شکل قابل توجهی کاهش یابد و از بیش از یکهزار و ۱۰۰ مورد در ۱۰۰ هزار نفر در هفته به ۳۸۰ مورد برسد.

نمایندگان پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) نیز روز جمعه قانون اجباری شدن واکسن کرونا برای کارکنان مراکز درمانی و خانه‌های سالمندان این کشور را تصویب کردند. در این راستا، کارکنان این بخش تا ۱۵ مارس ۲۰۲۲ (۲۴ اسفند)  فرصت دارند تا علیه کووید-۱۹ به طور کامل واکسینه شوند. گفته می شود این نخستین گام از تعمیم اجباری شدن واکسن کرونا برای همه آلمانی ها است که انتظار می رود اوایل سال آینده میلادی به اجرا درآید.

همچنین امروز دوشنبه، نخستین محموله از واکسن‌های ضد کووید-۱۹ کودکان شامل یک میلیون و ۳۰۰ هزار دُز واکسن فایز برای کودکان پنج تا ۱۱ ساله به اسپانیا وارد می‌شود.

به این ترتیب روند واکسیناسیون کودکان از چهارشنبه (۱۵ دسامبر) در این کشور کلید خواهد خورد.

تنها چند ماه پیش، موارد ابتلا به کووید-۱۹ در اروپا از زمان آغاز همه‌گیری به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود. هنوز لذت کنار گذاشتن ماسک‌های اجباری و محدودیت‌های سختگیرانه رفت‌وآمد، کام ساکنان قاره سبز را شیرین نکرده بود که روند صعودی شمار مبتلایان به این بیماری حتی پیش از ظهور گونه جدید «اومیکرون» از آفریقای جنوبی، دولت‌ها را به سمت اعمال دوباره محدودیت‌ها و شهروندان را به خیابان‌ها برای نمایش اعتراضات سوق داد.

اتریش از دیروز یکشنبه به سه هفته وضعیت قرنطینه برای افراد واکسینه شده پایان داد؛با این حال بیش از ۲۵ هزار نفر در اعتراض به طرح واکسیناسیون اجباری در تظاهراتی گسترده در چندین شهر این کشور تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان پوسترهایی را حمل می‌کردند که بر آنها شعارهایی نظیر "فاشیسم را متوقف کنید"، "نه به واکسیناسیون" یا "دست از سر فرزندانمان بردارید" نوشته شده بود.

دولت اتریش اعلام کرد هیچ کس مجبور به تزریق واکسن نمی‌شود اما کسانی که در مقابل دریافت واکسن مقاومت می کنند باید ۶۰۰ یورو در مرحله اول جریمه بدهند و این رقم می تواند تا ۳ هزار و ۶۰۰ یورو نیز افزایش یابد.

در اسپانیا پلیس این کشور اعلام کرد که هزار نفر از مردم بارسلون علیه مجوز بهداشتی کووید-۱۹ در کاتالونیا تظاهرات کردند. این دومین هفته متوالی است که تظاهرات در بارسلون برگزار می شود.