تهران- ایرنا- یک تحلیلگر اسپانیایی مسائل خاورمیانه معتقد است مقامات اسرائیلی با اعلام مواضع متناقض و تقلا برای ایجاد سردرگمی برای انحراف افکار عمومی جهان از واقعیت های مسائلی چون مذاکرات وین و جنایاتی که صهیونیست ها علیه ملت مظلوم فلسطین مرتکب می شوند، جهان را به لبه پرتگاه کشانده اند.

به گزارش ایرنا، «ائوخنیو گارسیا گاسکن» در مقاله ای که در روزنامه پوبلیکو اسپانیا منتشر شد، نوشت: اسرائیل، آمریکا را در دریای سردرگمی درباره ایران فرو برده است. هدف اسرائیل این است که آمریکا و سایر کشورهای جهان را به حاشیه بکشاند و در حالت معلق نگهدارد.

به عقیده این تحلیل گر اسپانیایی، اسرائیل اهداف مهم دیگری را دنبال می کند : علاوه بر انحراف اذهان عمومی جهان از اشغالگری وحشیانه نظامی خود در فلسطین، اسرائیل قصد دارد به سلاح های پیشرفته تر آمریکا دست یابد و مانع ادامه پیشرفت های ایران و متحدانش در منطقه شود.

وی با اشاره به نفوذ لابی صهیونیسم بر آمریکا نوشت : رژیم «نفتالی بنت» اجازه نمی دهد یک روز بدون دادن اولتیماتوم به آمریکا و تهدید به مداخله نظامی علیه ایران بگذرد که این رویکرد صرفا درجهت منافع انحصاری اسرائیل است و اسرائیل با چنین رفتارهایی ، به عمد جهان را بر لبه پرتگاه نگهداشته است.

خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته ای و رویکرد ضدو نقیض غرب

این تحلیلگر اسپانیایی با طرح کنایی و جدی این سوال که آیا خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا از توافق هسته ای، اقدامی مثبت بوده است؟ به رویکرد متناقض و سردرگم مقامات اسرائیل و متحدانش اشاره می کند: در حالی که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی که ترامپ را وادار به خروج از برجام کرد، این اقدام آمریکا را «پیروزی بی سابقه» توصیف می کرد، اختلاف نظرها و انتقادات بسیاری علیه این اقدام به جریان افتاد.     

واقعیت این است که از سال ۲۰۱۵ با انعقاد توافق هسته ای بین ایران و کشورهای گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان)، تهران که با جدیت به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است، ذخیره اورانیوم غنی سازی شده خود را به اندازه ای رسانده بود که برخی مقامات اسرائیلی مدعی شدند که ظرف چند ماه می توان از این مرحله تا ساخت بمب اتمی پیش رفت، موضوعی که تهران بارها به شدت آن را رد کرده بود.  

به گزارش ایرنا، این ادعاهای بی اساس رژیم صهیونیستی در حالی صورت می گیرد که این رژیم با در اختیار داشتن زرادخانه هایی مملو از بمب های اتمی، بزرگترین ترین تهددید برای خاورمیانه و تهدیدی جدی برای امنیت جهان به شمار می رود اما مقامات و رسانه های غربی درباره آن خاموش هستند.

این تحلیلگر اسپانیایی در ادامه مقاله خود آورده است از زمان خروج آمریکا از توافق هسته ای و به ویژه در سه سال اخیر، واشنگتن به تبعیت از اسرائیل، تحریم های سرسختانه ای علیه ایران اعمال کرد، اما ایران (طبق مفاد برجام و در جهت کاهش تعهدات هسته ای) با فعال کردن ذخیره سازی اورانیوم خود واکنش نشان داد و این موضوع به خوبی نمایان کرد که تحریم ها اثر معکوس داشته است.

طی روزهای اخیر برخی مقامات ارتش و اطلاعات اسرائیل به واشنگتن سفر کرده اند تا جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را تحت فشار قرار دهند تا در پی احیای مجدد توافق هسته ای ۲۰۱۵، که واشنگتن در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از آن خارج شد، نباشد. دولت وقت امریکا به ریاست ترامپ درحالی از برجام خارج شد که تمام جهان متفق القول حامی این توافق بودند و فقط اسرائیل آن را برنمی تابید.

همزمان با فشارهای سنگین رژیم صهیونیستی بر آمریکا برای خروج از برجام، برخی مقامات اسرائیل نیز علیه اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته ای اظهار نظر کردند. «تامیر پرادو» رئیس سابق موساد تا سال ۲۰۱۶ قرار دارد که این اقدام نتانیاهو در واداری ترامپ به خروج از برجام را «تراژدی» و یک «اشتباه نابخشودنی راهبردی» می داند، همچنین «آموس یادلین» رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی اسرائیل نیز آن را «سیاستی کاملا غلط» برای منافع اسرائیل خواند.

«موشه یعلون» وزیر دفاع اسبق اسرائیل تا ۲۰۱۶، نیز اقدام نتانیاهو را «بدترین اشتباه یک دهه گذشته» توصیف کرد و «گادی آیزنکوت» رئیس پیشین ارتش اسرائیل تا ۲۰۱۹، نیز انتقاداتی مشابه را علیه رفتارهای غلط اسرائیل عنوان کرده است.

این اظهارات و رویکرد ضدونقیض که از سوی مقامات رژیم صهیونیستی علنی شده به اضافه اطلاعات محرمانه تری که فقط در دسترس دولت آمریکاست، ناآرامی و سردرگمی های بسیاری برای واشنگتن و سایر کشورهای جهان ایجاد کرده است به طوری واشنگتن نمی تواند درک کند اسرائیل واقعا در پی چیست.

این تحلیل گر می افزاید: اما هدف واقعی اسرائیل این است که با ادامه دار کردن تنش ها و درگیری ها، آمریکا و سایر قدرتهای جهان را در حالت معلق قرار دهد و از این طریق دستاوردهای سیاسی بسیاری در منطقه از جمله سرپوش گذاشتن بر فاجعه غمبار فلسطین به چنگ آورد.  

در ادامه مقاله آمده است: با این ترفند، اسرائیل به قدرت هژمونیک منطقه تبدیل می شود که تمام درگیری های منطقه آسیای غربی (خاورمیانه) را براساس منافع خود هدایت می کند؛ گاهی به روش مستقیم و گاهی از طریق متحدانش در منطقه بخصوص امارات متحده عربی و مصر هدف خود را دنبال می کند.   

این تحلیلگر اسپانیایی در ادامه می نویسد (همزمان با فشارهای سنگین از سوی تل آویو علیه واشنگتن)، پس از حدود ۱۱ ماه از ورود به کاخ سفید، بایدن همچنان به وعده های انتخاباتی خود و تعهداتش برای بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵، عمل نکرده است.

این تحلیل گر در پایان مقاله خود آورده است تردید و تعلل های دولت آمریکا، ایران را بر آن داشته که برای احیای برجام ، خواستار تضمینی باشد مبنی بر اینکه دولت یا دولت های بعدی آمریکا آن را بار دیگر آن را نقض نکنند؛ موضوعی که باعث بی اعتمادی منطقی ایران به عملکرد طرف های غربی شده است و بر سر موفقیت آمیز بودن مذاکرات مانع ایجاد می کند.