تهران- ایرنا- رییس دانشگاه تهران گفت: دوره جدید مدیریت راهبردی - محوری تحت عنوان جهاد علمی، برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی، تمرکز عمدتا بر مسئولیت پذیری اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، سیدمحمد مقیمی روز دوشنبه در سی‌امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران افزود: با توجه به اینکه پاردایم چهارم علم و پژوهش در قالب بحث اشتراک گذاری داده ها (دیتا شیرینگ) مطرح می شود، نکاتی را عنوان خواهم کرد. در دوره جدید مدیریت راهبردی محوری تحت عنوان جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی می خواهیم تمرکزمان را عمدتا بر مسئولیت پذیری اجتماعی بگذاریم که از این طریق یک دانشگاه کار آفرین و مبتنی بر یک سبک مدیریتی متناسب با آن که به مدیریت جهادی تعبیر می کنیم،  ان شاءالله محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: در سبک مدیریتی خودمان وقتی صحبت از مدیریت جهادی می کنیم سه عنصر عقلانیت، معنویت و عمل گرایی در دستور کار است. به این ترتیب که باید ساختار و نظام مدیریتی را ایجاد کنیم که اولا" مبتنی بر مفروضات عقلانی باشد و از همه همکاران و ظرفیت ها به گونه ای استفاده کنیم که ساختاری متناسب با ماموریت های جدیدی که در دانشگاه های نسل سوم تعریف می شود طراحی کنیم. منتها در این مرحله باقی نمانیم و بادقت بالا ساختارهای را طراحی کنیم که به عمل گرایی منتهی شود.

رییس دانشگاه تهران توضیح داد: یکی از محورهایی که به آن توجه ویژه داریم حوزه پژوهش و فناوری است. دانشگاه تهران واحدها و نهادهای متنوعی را در درون خود ایجاد کرده که بحث پژوهش و فناوری را دنبال کنند، اما پاشنه آشیل این ساختار این است که آنها به هم متصل و مرتبط نیستند.

مقیمی با تاکید بر این که وقتی ارتباط ساختاری رسمی بین این عناصر وجود نداشته باشد، دانشگاه کارآفرین شکل نخواهد گرفت، گفت: تولید ایده تا تجاری‌سازی فعالیت ها باید در یک قالب ساختاری منسجم و یکپارچه با هم دیده شوند. به همین دلیل از معاون پژوهشی دانشگاه تهران خواهش کردم هم زمان به مدت یک ماه سرپرستی پارک علم و فناوری دانشگاه را هم برعهده گیرد تا بتوانیم این زنجیره ساختاری را برقرار کنیم. 

وی اظهار داشت:‌ وقتی در هفته پژوهش و روز پژوهش بحث می کنیم عمدتا در حقیقت چالش های مربوط به ارتباط دانشگاه و صنعت را مطرح می کنیم.  این چالش ها همچنان وجود دارد و حتما پیگیری های را انجام دادیم که اگر فرصت شد گزارشی ارائه خواهم داد که در مرز دانشگاه با نهادهای بیرونی چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. منتها باید یک ساماندهی درونی از نظر ساختاری و روابط ایجاد کنیم که گام نخست آن ایجاد ساختار جدید در حقیقت معطوف به این است که بتوانیم سبک عقلانیت توام با معنویت و عملگرایی را همراه کنیم.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: وقتی صحبت از دانشگاه کار آفرین می شود،باید ساختارها و فرآیندها را از حالت بروکراتیک خارج کنیم و اختیارات را به واحدهای عملیاتی و صف دانشگاه واگذار کنیم. یکی از این حلقه ها اداره پارک علم و فناوری به صورت هیات مدیره‌ای یکی از اقدامات علمی در این خصوص است.

وی با بیان این که فعالیت محتوایی در حوزه پژوهش هم باید انجام شود، گفت: فعالیت‌های پژوهش‌ها باید در فعالیت های محتوایی نقش آفرینی کند و در دسترس قرار گیرد. نباید تنها به انتشار محتوای پژوهشی اکتفا کرد؛ چرا که امروز با مسائل میان‌رشته‌ای مواجه هستیم که با یک تخصص قابل حل نیست. برای تحقق دانشگاه کارآفرین باید سعی کنیم تیم‌های میان‌رشته‌ای مانند گروه حکمرانی را شکل دهیم.

وی به مسئولان پژوهشی دانشگاه تهران تاکید کرد: سامانه جامع پژوهشی در حال حاضر یک فعالیت فرایندی را عرضه می‌کند ولی باید در بخش‌های محتوایی و به اشتراک‌گذاری داده‌های پژوهشی هم فعال شود. در پارادایم چهارم علم و پژوهش در قالب بحث به اشتراک گذاشتن داده‌ها تعریف می‌شود. داده‌ها و اطلاعات فعالیت‌های پژوهشی را باید در دسترس قرار دهیم و به اشتراک بگذاریم و صرفا به انتشار دستاوردها در قالب مقاله محدود نشویم.

رییس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: علاوه بر به اشتراک گذاشتن داده‌ها، باید از سمت پژوهش‌های انفرادی به سمت پژوهش‌های تیمی روی آوریم. بسیاری از مسائل وجود دارند که با یک تخصص قابل حل نیستند و می‌طلبد تیم‌های میان رشته‌ای با حضور چندین تخصص شکل گیرند. شکل‌گیری دانشکده‌های حکمرانی، گردشگری، امور مالیاتی و گمرک و ... در راستای همین نگاه میان‌رشته‌ای و حل مسائل جامعه که دارای ویژگی های چند بعدی است.

به گزارش ایرنا،‌ سی‌امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران امروز دوشنبه ۲۲ آذر ماه همزمان با سومین روز از هفته پژوهش و فناوری با هدف تجلیل و قدردانی از پژوهشگران برتر دانشگاه در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است.

در این دوره از جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران از ۴۱ برگزیده در چهار گروه اعضای هیات علمی (پیشکسوت نمونه، پژوهشگران برجسته، پژوهشگران نمونه و پژوهشگران جوان نمونه)، ۲ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشجویان در دو مقطع دکترا (رساله نمونه) و کارشناسی‌ارشد (پایان‌نامه نمونه) تقدیر شدند.

برگزیدگان این دوره از جشنواره پژوهش و فناوری ۶ استاد پیشکسوت، هفت عضو هیات علمی برجسته، هشت عضو هیات علمی نمونه، هفت عضو هیات علمی جوان، پنج دانش‌آموخته دکتری، سه دانش‌آموخته مقطع کارشناسی‌ ارشد و سه کارشناس برتر دانشگاه تهران و همچنین ۲ عضو هیات علمی برگزیده از دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند.

در این مراسم از سامانه جامع پژوهش های کاربردی نیز رونمایی شد.