تهران- ایرنا- نماینده مجلس شورای اسلامی به «شهاب‌الدین عزیزی‌خادم» رییس فدراسیون فوتبال توصیه کرد تا سواد حقوقی خود را افزایش دهد.

به گزارش ایرنا؛ «احمد راستینه» روز دوشنبه در حاشیه بدرقه اعزام کاروان کاراته به مسابقات قهرمانی آسیا در جمع خبرنگاران، گفت: در فصل بودجه هستیم و با لایحه‌ایی که آمده باید بگویم مجلس گام بلندی برای حمایت از ورزش برداشته است. برای سال ۱۴۰۱ باید اقدام ویژه در حمایت از ورزش کشور انجام داد.

وی افزود: بارها گفته‌ام که تک تک قهرمانان ورزشی پرچمداران عزت و شرف ایران هستند و باید حمایت شوند. حمایت از آنها سرمایه‌گذاری در ورزش است. تمام تلاش خود را در مجلس و در لایحه بودجه برای کمک ویژه به ورزش خواهیم کرد. اکنون وزارت ورزش برنامه‌ریزی خوبی را شروع کرده که نتایج آن بیش از گذشته در ورزش کشور نمایان می‌شود.

نماینده شهرکرد درباره تایید بند یک اساسنامه فدراسیون فوتبال و محل اختلاف مجلس با فدراسیون توضیح داد: قانون است که فدراسیون‌ها یک نهاد عمومی غیردولتی مستقل هستند که مجامع آنها برایشان تصمیم می‌گیرد. در مجامع رای گیری می‌شود، رییس فدراسیون انتخاب می‌شود؛ آنچه نیاز ورزش کشور در فدراسیون هاست در قالب نهاد عمومی غیردولتی مستقل انجام می‌شود.

راستیه گفت: دولت لایحه‌ایی به مجلس داده و خواسته تا بند یک اساسنامه تغییر کند. اختلاف سر این است که در قانون ما عنوان نهاد خصوص مستقل که از دولت بتواند ردیف بودجه بگیرد وجود ندارد. یعنی ما یا نهاد خصوصی داریم یا نهاد دولتی. برای اینکه فدراسیون‌ها مشکل استقلال نداشته باشند، نهاد عمومی غیردولتی مستقل تعریف کردیم؛ یعنی تمام اختیارات یک نهاد خصوصی را دارند و این پیام روشن است و به تمام فدراسیون‌های جهانی داده شد و خود فدراسیون‌های جهانی می دانند در کشور ما بن‌بستی در فدراسیون‌ها از نظر قانونی وجود ندارد.

نماینده مجلس ادامه داد: از آنجایی که دولت درخواستی داشت، شروع به بررسی ولی دوستان اصرار دارند این بند یعنی حذف عمومی در مجلس تصویب شود. این از اختیارات نمایندگان نیست اما وظیفه دارم در کمیسیون تخصصی بررسی کنم. سال گذشته لایحه‌ایی که ۱۳ سال بلاتکلیف مانده بود درباره اهداف وظایف و اختیارات ورزش و جوانان را در مجلس تصویب کردیم. وزارت ورزش صاحب قانون شد و در آن قانون کاملا ماهیت فدراسیون‌ها  مشخص شد.

وی اضافه کرد: اکنون نمی‌شود پس از یکسال از تصویب، دوباره لایحه آورد. حرف ما این است که شما خلاء قانونی ندارید و فدراسیون مستقلی هستید. دولت در تصمیمات شما دخالت نمی‌کند. نه تنها دخالت نکرده بلکه حمایت کرده است.

رییس کمیته تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی به عزیزی‌خادم توصیه کرد تا سواد حقوقی خود را افزایش داده و گفت: مشاور حقوقی ایشان نامه سرگشاده‌ایی در رسانه‌ها منتشر کرده که جالب است. مراحل و فرآیند تصویب قانون اینگونه نیست که درخواستی به مجلس بدهید و بگوید باید قانون شود.

نماینده مجلس گفت: عزیزی‌خادم می‌داند فدراسیون فوتبال سال‌هاست با تصمیمات مجمع اداره شده و افتخارات خوبی کسب کرده است. اینکه چرا این حاشیه‌ها را مطرح می‌کند و پیام غلط به فیفا می‌دهند عجیب است. فیفا می‌داند در کشور ما بن‌بست قانونی وجود ندارد. فدراسیون فوتبال نهاد عمومی غیردولتی مستقل است و کاملا اختیارات بخش خصوصی را دارد.

راستینه ادامه داد: حال اگر رییس فدراسیون اصرار دارد یک بند اساسنامه را باید تغییر دهیم این اصرار فرد است و اشتباه. اصرار بر اشتباه هم اشتباه است و دوستان حاشیه سازی نکنند. مجلس در فضای آرام به رسالت قانونی خود عمل کرده و خواهد کرد.

نماینده مجلس می گوید: فیفا در جایگاهی نیست که برای ما تعیین و تکلیف کند. فیفا براساس قوانین داخلی کشورها احترام می گذارد و اینکه آقایان می گویند ما فرصت نداریم این حرف اشتباه است. اکنون فدراسیون فوتبال بر اساس اساسنامه خود و شرح و وظایف و اختیاراتش یک نهاد خصوصی مستقل است که تعریف شده است.

وی درباره حذف بودجه کمیته های المپیک و پارالمپیک افزود: دولت برای اینکه فرایند نظارت را شفاف کند این تصمیم را گرفت. در مجلس بررسی می کنیم و انچه به نفع ورزش کشور است تصمیم می گیریم.