تهران- ایرنا- دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یکی از اصلی ترین وظایف کتاب ها و برنامه های درسی، آشنا کردن دانش آموزان با پژوهش از جنس جستجوگری و طراحی تحقیق است.

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی با تاکید بر اینکه برنامه های درسی و کتاب ها وظیفه دارند دانش آموزان را با دو نوع  پژوهش آشنا کنند، افزود: اول پژوهش هایی از جنس «جستجوگری» و دیگری پژوهش از جنس «طراحی تحقیق» باید مورد توجه جدی و اهمیت قرار گیرد.

امانی طهرانی خاطر نشان کرد: درصورتی که در مدارس بر پژوهش های دانش آموزی تمرکز و فعالیت بیشتری انجام شود، تفکر علمی و پژوهشی در دانش آموزان شکل می گیرد و کنترل متغیرها و طراحی یک آزمایش برای آزمون مسئله یا یافتن راه حل و پاسخگویی به یک موضوع و... تمرین می شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم طراحی الگوی ویژه پژوهش های دانش آموزی، عنوان کرد: جای خالی نسخه «مفهوم پژوهش دانش آموزی» در ادبیات علمی و پژوهشی کشور به شدت احساس می شود.

وی درباره لزوم انجام پژوهش های آموزشی و تربیتی، اظهار داشت: پژوهش راه های ناشناخته و درهای ناگشوده زیادی را در مسیر تعلیم و تربیت دانش آموزان می گشاید و کمک می کند تا بتوانیم از ظرفیت ها و داشته های خود متناسب با شرایط و موقعیتی که در آن قرار گرفته ایم، استفاده کنیم.

امانی طهرانی تصریح کرد: هر یک از ما در هر موقعیتی، باید تلاش کنیم از یک منبع پژوهشی معتبر برای انجام فعالیت های خود استفاده کنیم، این یک اقدام و تمرین بسیار مفید و مؤثر برای انجام فعالیت ها است.

وی درخصوص وضعیت پژوهش در سطح کشور، بیان کرد: باید تلاش کنیم با حمایت رسانه ها، پژوهش را از صحنه آکادمیک خارج و به صحنه جامعه بیاوریم تا مردم با واقعیت های علمی و پژوهشی بیشتر آشنا شوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آگاهی بخشی در جامعه، هم کار روزنامه نگاران علمی و هم مراکز علمی و پژوهشی است.

انتقاد از انتشار مطالب فاقد چارچوب های دقیق علمی پژوهشی 

وی افزود: امروزه درباره بسیاری از موضوعاتی که در کشور ریشه علمی دارند، اخبار و نوشته های علمی به ویژه در فضای مجازی به صورت گسترده نشر داده می شود و افراد بدون اینکه به ماهیت مطالب توجهی داشته باشند آنها را به سرعت بازنشر می دهند. از جمله مطالب درباره ترسالی و خشکسالی، پزشکی، طب ایرانی و اسلامی و حتی در زمینه های تاریخی و اجتماعی منتشر می شود که همگی فاقد چارچوب های دقیق علمی و پژوهشی هستند.

امانی طهرانی ادامه داد: در چنین فضایی به تدریج اخبار از چارچوب های تفکر منطقی، نقادانه، تحلیل علمی، ارزیابی همه جانبه و روش حل مسأله خالی می شود و به مرور زمان، تصمیم گیری های جامعه بدون توجه به چارچوب های علمی و منطقی انجام می شود.

وی با بیان اینکه امروز علم برای بشریت مهم ترین دستاوردها را به همراه داشته است، تاکید کرد: بکارگیری روش های علمی و پژوهشی چه در حیطه فناوری و چه درباره مسائل اجتماعی و... به کاهش مشکلات مختلف جامعه منجر شده و یک نوع کنش مثبت را به وجود می آورد که برای جامعه بسیار مفید و مبارک است.

امانی طهرانی گفت: مهم ترین عرصه در پژوهش معلمی شامل درس پژوهشی، درس کاوی، مطالعات موردی و اقدام پژوهی است که این چهار روش اصلی پژوهش های معلمان در کشور است و به بهبود بخشیدن یک موقعیت منجر می شود. یعنی پژوهش هایی که به سرعت طراحی و اجرا می شوند تا یک موقعیت را بهبود بخشند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: نگاه ما باید به پژوهش های علمی، منطقی و مبتنی بر رویدادها و شرایط و موقعیت مدارس کشور باشد تا کمک مؤثری در امر تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم به نظام آموزش و پرورش کشور انجام دهیم.