سنندج- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان با اشاره به توسعه بسته تحولی خوانا در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ گفت: این طرح هم‌اکنون در ۲۸۸ مدرسه و آموزشگاه استان در حال اجرا است.

صدیقه عبداللهی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح در راستای سند تحول بنیادین، سال تحصیلی جاری در اولویت فعالیت ها قرار گرفته و قرار است در ۴۸۰ مدرسه دوره اول و دوم دبستان اجرا شود.

وی افزود: بسته تحولی مدرسه خوانا به دنبال ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دوره ابتدایی و استقرار تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان است که شامل ارتقای مهارت‌های چهارگانه زبانی، گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن و آداب و مهارت‌های زندگی است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان با اشاره به شرکت بیش از ۶۰ هزار دانش آموز استان در طرح خوانا تاکنون گفت: این طرح در ۲۸۸ آموزشگاه و۲ هزار و ۳۳۵ کلاس درس در حال اجرا است.

وی یادآور شد: با توجه به ضرورت ارزیابی اثربخشی طرح خوانا در سال تحصیلی جاری، پیش آزمون آن در۲ منطقه آموزشی استان اجرا شده است.

عبداللهی افزود: آزمون کتبی و شفاهی توسط آزمون‌گران و با نظارت معاون و کارشناسان آموزش ابتدایی استان و شهرستان های منتخب در۲ منطقه آموزشی ناحیه یک شهرستان سنندج و شهرستان سقز در پایه‌های دوم تا ششم در بازه زمانی۱۱ تا ۱۶ آذر  برگزار شد و مدارس مجری و دانش آموزان جامعه هدف به صورت تصادفی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: نمونه پیش آزمون با ۲۲ دانش آموز مدارس شهری دولتی، سه دانش آموز مدارس غیر دولتی  و ۱۰ دانش‌آموز مدارس روستایی در هر پایه تحصیلی تعیین و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده با شرکت ۱۷۵ دانش آموز اجرا شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان افزود: در مجموع اجرای طرح خوانا زمینه ایجاد تحول در نظام آموزشی را بر اساس چرخش‌های تحول آفرین سند تحول بنیادین فراهم می‌کند و گفتمان مهارت محور جایگزین گفتمان دانش‌محور شده و به دنبال تربیت دانش‌آموزانی با ادب، مسوولیت‌پذیر و دارای عزت نفس بالا است.

استان کردستان بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز دارد  که بیش از ۱۶۰ هزار نفر از این تعداد در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند.