علی حاجی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: برای حل این مشکل اگر در حریم بم زمین به اندازه کافی نداشته باشیم روش های مختلف مانند تغییرکاربری، الحاق، ساخت شهرک متصل و منفصل را در دستور کار قرار می دهیم.
وی درباره اقدام ملی مسکن نیز گفت: بخشی از کار توسط بنیاد مسکن انجام شده و پیشرفتی هم داشته اند اما انتظار می رود بنیاد مسکن به واسطه اینکه نقش کارگزاری دارد نظارت برای ساخت و سازها را انجام دهد.
حاجی زاده اظهارداشت: در مسکن اقدام ملی هیچگونه معامله یا تغییراتی مجاز نیست و براساس طرحی که در سیستم فنی تصویب شد باید اجرا شود.
وی افزود: از سال گذشته مطالعه الحاق زمین در بم شروع شده اما اتفاق خوبی هنوز صورت نگرفته است زیرا محلی که پیش بینی کرده ایم و مشاور مطالعات را انجام داده بخشی از اراضی در محدوده زون آب(سفره های آب زیرزمینی) قرار گرفته و بخشی هم به دلیل انجام نشدن مطالعات مربوط به تدقیق گسل بلاتکلیف مانده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان افزود: برای ۷۰ هکتار باقی مانده الحاق زمین نیازمند تاییدیه منابع امور آب درخصوص سفره های زیرزمینی و مرکز تحقیقات درباره تعیین حریم گسل هستیم تا الحاق صورت گیرد.
حاجی زاده افزود: در بحث قانون جهش تولید مسکن که مردادماه امسال تصویب شد اسناد تمامی اراضی دستگاه ها باید به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود؛ همچنین الحاق و تغییر کاربری از روش های دیگر تامین زمین است.
تغییر کاربری خلاف و گسترده در شهر جهانی بم
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در ادامه با اشاره به ثبت جهانی منظر شهر بم و ممنوعیت های تغییر کاربری باغ ها تاکید کرد: در باغ-شهر بم کوچکترین تغییر کاربری به صورت مجاز یا غیرمجاز برای باغ های بم خلاف است و برخورد خواهیم کرد؛ هر چند به نظر اتفاقات غیرمجاز زیادی در طول سالهای قبل انجام شده است.
وی افزود: به طور مثال باغ بزرگی روبه روی فرمانداری وجود دارد که آثار تفکیک در آن مشخص است و اگر شهرداری مجوز تفکیک داده باشد اداره راه و شهرسازی بم باید از شهرداری شکایت کند.
حاجی زاده تصریح کرد: تفکیک باغ ها باید در چارچوب قوانین مربوط به باغ ها باشد و امکان تغییر کاربری از باغ به مسکونی وجود ندارد؛ کوچکترین اغماض از طرف مشاور طرح تفصیلی نیز قابل پذیرش نیست.
ردیف ملی پروژه کرمان- بم مسدود شده است
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان درباره محور ارتباطی مهم شرق استان کرمان نیز تاکید کرد: طرح پروژه کرمان- بم که در قالب طرح چهارخطه کردن مسیر باغین- ماهان- بم بود سال ۹۹ پایان یافت و ردیف ملی این پروژه بسته شد که تلاش کردیم در سازمان برنامه و بودجه بتوانیم این طرح را ادامه دار کنیم اما این امر تاکنون صورت نپذیرفته است.
وی بیان کرد: محور ماهان- بم جزو جاده های ترانزیتی کشور است که مهمترین مانع برای باقی ماندن پروژه های این محور نبود ردیف بودجه است؛ همچنین موانعی در احداث پروژه پل ابارق از جمله جابه جایی تیرهای برق و ساختمان های تجاری پایین جاده نیز وجود دارد که باید جابه جا شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: مطالعات تقاطع ورودی «خواجه عسکر» انجام شده و نیاز به بازنگری مجدد دارد؛ ضمن اینکمه باید تردد محلی حوزه روستای اسلام آباد نیز تعریف شود تا مردم از این طرح استفاده کنند.
به گفته وی دسترسی های داخل روستا و ساماندهی آنها مربوط به دهیاری می شود و در دستور کار راه و شهرسازی قرار ندارد.
کاربری های ورودی بم متناسب با طرح هادی نیست
وی افزود: خواجه عسکر ورودی شهرستان بم محسوب می شود اما متاسفانه با وجود انواع و اقسام خدمات و کارواش ماشین های سنگین و سبک در این منطقه صحنه زیبایی درست نشده است.
به گفته حاجی زاده کاربری های ورودی منطقه خواجه عسکر متناسب با طرح هادی نیست و این کاربری ها باید منطبق با طرح هادی انجام گیرد؛ لذا نباید این همه کارواش ماشین سنگین وجود داشته باشد و باید ساماندهی شود.
پروژه دوبانده کردن دارزین- دهبکری باید ملی شود
این مسئول تاکید کرد: پروژه دوبانده کردن محور دارزین - دهبکری باید از طریق نماینده مردم در مجلس پیگیری شود تا جزو پروژه های ملی قرار گیرد و ردیف اعتباری ملی به آن داده شود زیرا اعتبارات کمیته برنامه ریزی شهرستان برای این پروژه کفایت نمی کند.
پروژه پل ولایت با اولویت دادن به جاده باید طراحی می شد
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان درباره پروژه تقاطع غیرهمسطح پل ولایت بم نیز که از جمله مشکلات شهری بم است اظهارداشت: برای ورودی بم با نگرش یک نقطه یا اتصال داخل شهری به این موضوع نگاه شده اما کارهای بهتر از این هم می شد انجام داد.
وی توضیح داد: ورودی بم در مسیر جاده ترانزیتی است که بار ترافیکی بالا و با اهمیتی دارد و می بایست سال ۹۳ در راه و شهرسازی با اولویت دادن به جاده این ورودی طراحی می شد.
مسیر عبوری نباید فدای اتصالات محلی شود
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان توضیح داد: مسیر عبوری نباید فدای اتصالات محلی شود زیرا کارکرد اصلی این مسیر جاده است و شهر در طول سال های بعد توسعه پیدا کرده، به این قسمت رسیده است و فعلا جایگزین دیگری ندارد؛ شاید در سال های بعد بتوان به گونه دیگری ساماندهی کرد.
برای ادامه پروژه پل ولایت هیچ قولی نمی دهیم
حاجی زاده اظهارداشت:برای ادامه پروژه نمی توانیم هیچ قولی بدهیم زیرا سابقه فنی پروژه برای ما بسیار مهم است و آنچه به لحاظ اجرایی تاکنون انجام گرفته از طرف شهرداری بم بوده؛ باید بررسی بیشتری داشته باشیم ببینیم چگونه می توانیم در این مسیر کمک کنیم
گزارش ایرنا درباره ۵ سال بلاتکلیفی در پروژه پل ولایت بم را در اینجا بخوانید.
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان ادامه داد: برای برخی پروژه ها باید از مسئولیت های اجتماعی صنایع، معادن و مجتمع های بزرگ حوزه شهرستان نیز استفاده کرد؛ همچنین از جایگاه منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم در این نقطه می توان کمک گرفت.
باید کارهای باقی مانده را در قالب دیون پایدار کنیم
وی گفت: این طرح در قالب پروژه های پیشنهادی سفر رییس جمهور به دو روش یکی پایدار کردن طرح قبلی و دیگری ادامه کارهای باقی مانده در قالب دیون مطرح شود یا در کمیته برنامه ریزی سال آینده شهرستان ساماندهی ابارق تعریف شود تا بتوانیم با پیمانکار قرارداد ببندیم.
به گفته وی چون پروژه های محور ماهان-بم ردیف اعتباری ندارند در نتیجه با هیچ پیمانکاری نمی توانیم قرارداد ببندیم.
تاکنون برای طرح تفصیلی بم هیچ اعتباری دریافت نشده است
حاجی زاده درباره مشکل دیگر شهرستان بم اشاره و مطرح کرد: قرارداد طرح تفصیلی بم در ارتباط با مسایل مربوط به شهر و داخل محدوده با مدت زمان هشت ماه منعقد شد اما متاسفانه تاکنون باوجود پیگیری های صورت گرفته هیچ اعتباری برای آن درنظر گرفته نشده است.
به گفته وی برای این پروژه در اعتبارات سال ۹۹ مبلغی تخصیص پیدا نکرده و تاکنون برای سال ۱۴۰۰ هم از وزارتخانه اعتباری ابلاغ نشده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان درباره مشکلات شهرک امام بم نیز بیان داشت:سال های ۷۶ در بحث آماده سازی این شهرک صورت جلسه ای بین شهرداری و مسکن و شهرسازی تنظیم شده که به صورت مشارکتی انجام شود و بخشی از اراضی بابت آماده سازی به شهرداری تحویل و سهم شهرداری هم داده شود.
به گفته وی تمامی اراضی توسط شهرداری واگذار شده و هیچ زمینی توسط مسکن و شهرسازی واگذار نشده است که باید این موضوع هم تعیین تکلیف و در کارگروهی به صورت هفتگی پیگیری شود.
شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.