تهران- ایرنا- دبیر پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت در مراسم بزرگداشت ابراهیم مختاری, گفت: ترمیم فیلم‌های ایرانی کار درخشانی است که در کشور رخ می‌دهد و در مقایسه با جشنواره‌های جهانی می‌بینیم که کار ما در داخل با نمونه‌های خارجی برابر و حتی بهتر از آنان بوده است. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم بزرگداشت ابراهیم مختاری (۱۳۲۶) کارگردان، مستندساز و عضو هیئت مؤسس انجمن مستندسازان سینمای ایران شامگاه سشنبه (۲۳ آذرماه) در پردیس سینمایی چهارسو برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که توسط شهنام صفاجو مدیر تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اجرا شد، محمد حمیدی مقدم، دبیر پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت به بیان سخن پرداخت و در مورد ابراهیم مختاری و ترمیم فیلم زعفران اثر این کارگردان مستند گفت: از خانم لادن طاهری مدیر فیلم خانه سینمای ایران تشکر میکنم که اتفاق ترمیم آرشیو سینمایی ایران به همت تلاش‌های بسیار زیاد ایشان رخ داده است. 

وی ادامه داد: آن شب که بارون اومد اثر کامران شیردل اولین فیلمی بود که در سینمای ایران ترمیم شد و این اولین ترمیم که فیلمی مستند بود، اهمیت سینمای مستند و مسیر جالب فیلم خانه ملی ایران در ترمیم فیلم‌های سینمایی را نشان می‌دهد. 

ترمیم فیلم‌های سینمایی ایرانی کاری درخشانی است که در کشور رخ می‌دهد و وقتی به جشنواره‌های جهانی می‌رویم و کارهای خارج از کشور را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که کار ما در داخل با نمونه‌های خارجی برابر و حتی بهتر از آنان بوده است. 

دبیر پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت تصریح کرد: امروز مهیا شد برای تماشای سه اثر از استاد ابراهیم مختاری (صاحب این مجلس) که با بحث‌های پس از آن، کار ارزشمندی صورت گرفت. 

زمان، یکی از عناصر کارهای ابراهیم مختاری است

در ادامه شمیم مستقیمی، مستندساز به عنوان اولین نفر از همکاران و دوستدارن ابراهیم مختاری رو سن آمد و با اشاره به کیفیت کارهای مختاری و زمانی که او برای این کارها صرف کرده و می‌کند، گفت: دوازده سالیست که ابراهیم مختاری را بیشتر و نزدیکتر می‌شناسم، او شخصی است که رفتارش با زمان و حسی که از زمان دارد بسیار متفاوت است.

وی افزود: او نمی‌خواهد زمان را شکست بدهد یا از زمان سبقت بگیرد بلکه برای او زمان یکی از عناصر کارش است که پای کارهایش می‌ریزد تا آن‌ها بارور شوند. 

در ادامه ویدئویی از صحبت‌های ابراهیم مختاری درمورد نگاه او به کارهایش و شیوه انجام آن‌ها برای مخاطبان پخش شد.

پس از آن پیروز کلانتری روی صحنه آمد و با اشاره به کارهای ابراهیم مختاری بیان کرد: ما او را خسرو صدا می‌کنیم و در دو دهه اخیر افسوس خورده‌ایم که چرا خسرو مستند نمی‌سازد. 

محسن عبدالوهاب مستندساز و تدوینگر در ادامه گفت: صحبت از خسرو مانند این است که از خودم صحبت کنم به دلیل این که سال‌های طولانی‌ای که او را می‌شناختم و می‌شناسم. 

این مستندساز ادامه داد: من در فیلم زعفران برنامه ریز و تدوینگر کار بودم و این شروع همکاری ما بود. خسرو در عرصه سینمای مستند انسانی چندوجهی است؛ در این مفهوم که منتقد، بنیانگذار، پژوهشگر، تدوینگر است. 

پس از آن ویدئویی از یکی از مصاحبه‌های ابراهیم مختاری برای مخاطبان پخش شد که در آن مختاری به توضیح شیوه کار خود، استفاده از نگاتیو، دکوپاژ و... می‌پرداخت. 

ابراهیم مختاری در ادامه روی صحنه آمد و اظهار داشت: خوش‌حالم از این که با شما نسخه ترمیم شده فیلم مستند زعفران را می‌بینیم و از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به دلیل حمایت مادی و معنوی برای ترمیم این فیلم ممنونم. 

پیشگامی فیلمخانه ملی ایران و نقش لادن طاهری به عنوان مدیر این فیلمخانه قابل تأمل است و کاری که در این مرکز انجام می‌شود، کاری بسیار مهم و جاودان است. 

مختاری یادآور شد: لادن طاهری را به رغم این‌که سن زیادی ندارد مادر فیلمخانه ایران میدانم که با وسواس و سختگیری، کارها را با دقت بسیار و پیگیری به انجام می‌رساند و حضور چنین آدم‌هایی در نهادهای دولتی به‌سان سرمایه‌های نادر و ارزشمند است. 

در انتهای این مراسم با تقدیم لوحی به ابراهیم مختاری از فعالیت‌های حرفه‌ای ایشان تقدیر شد و پس از آن نسخه ترمیم شده فیلم مستند زعفران برای حضار به نمایش درآمد.