گناباد-ایرنا- مرکز نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی گناباد همزمان با سومین روز از هفته پژوهش سه شنبه شب در مراسمی افتتاح شد.

فرماندار گناباد در مراسم افتتاح مرکز فناوری گیاهان دارویی این شهرستان با اشاره به ظرفیتهای خاص گناباد در زمینه کشت و تولید گیاهان دارویی گفت: با راه اندازی این مرکز بستر به فعلیت رسیدن ظرفیتهای بالقوه و ایده های موجود در این بخش در مسیر فناوری و تجاری سازی فراهم می شود.

حامد قربانی افزود: راه اندازی مرکز فناوری گیاهان دارویی به توسعه کسب و کارهای دانش محور و شناسایی، نیاز سنجی و آسیب شناسی و تبدیل ایده های برتر در مسیر کارآفرینی،  اشتغال زایی و شتاب دهی فعالتیهای استارتاپی کمک می کند. 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مرکز فناوری گیاهان دارویی به صورت یک استارتاپ به افراد، محققان و صاحب نظران که دارای ایده در زمینه گیاهان دارویی هستند و امکان فناوری و تجاری سازی ایده ها برای آنان فراهم نیست کمک می کند که ایده های خلاقانه خود را در مسیر رونق اقتصادی و اشتغال و کارآفرینی جهت دهی کنند.

دکتر شهلا خسروان افزود: مرکز نوآوری گیاهان دارویی در کنار مرکز رشد گیاهان دارویی گناباد که از چند سال قبل به بهره برداری رسیده است به صورت یک مکمل برای بهره گیری بیشتر از ظرفیتهای این بخش در مسیر اشتغال و کارآفرینی و رونق اقتصادی کمک می کند و به محققان ، دانشجویان و دانش آموزان کمک می کند که ایده ها را تبدیل به  فناوری و محصول کنند.

وی اضافه کرد: این مرکز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال تجهیز و راه اندازی شده است که از این میزان ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از طرف دانشگاه علوم پزشکی گناباد تامین شد.

گیاهان دارویی با توجه به ظرفیتهای خاص خود می توانند موجب ایجاد اشتغال، تأمین امنیت غذایی، ایجاد منبع ذخایر ژنتیکی در عرصه ملی و جهانی و یک منبع درآمد ارزی برای کشور شوند و یکی از راههای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی، توسعه تولیداتی است که ضمن بهبود وضع اقتصاد داخلی، سبب افزایش صادرات غیرنفتی شود و در این میان، گیاهان دارویی و معطر علاوه بر نقش خاص در اقتصاد داخلی با برنامه ریزی صحیح در توسعه صادرات غیرنفتی هم نقش زیادی دارند.

از مجموع هشت هزار گونه گیاهی شناسایی شده در ایران ۲ هزار و ۴۰۰ گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای، آرایشی و بهداشتی هستند از این تعداد ۳۵۰ گونه گیاه دارویی در خراسان رضوی به صورت خودرو یا دست کاشت رویش دارند که ۳۰۰ نوع آن در گناباد هم شناسایی شده‌ است و این شهرستان از مناطق بسیار مستعد کشت این گیاهان در استان به شمار می رود.
زیره سبز، گل ‌محمدی، خاکشیر، سماق، آویشن، نعنا فلفلی، رزماری، اسطوخودوس، بابونه، ختمی، پنیرک، شیرین بیان، کاسنی، همیشه بهار، سرخارگل، آلوئه ورا و گل گاوزبان از مهمترین گیاهان دارویی موجود در شهرستان گناباد هستند.

بیستم تا بیست و پنجم آذرماه به عنوان هفته پژوهش نام‌گذاری شده است.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.