افشار فتح اللهی شامگاه سهشنبه در دیدار با خبرنگاران افزود: بخش زیادی از این مشکل نتیجه بی برنامهگی و سوء مدیریت در دورههای گذشته بوده که مشکلات منطقه به درستی اولویت بندی نشده است.
وی ادامه داد: برای رفع این مشکل پیگیریهایی انجام شده که به زودی در این زمینه حامل خبر خوشی برای مردم جزیره قشم خواهیم بود.
پل خلیج فارس اولویت دوم جزیره است
مدیرعامل منطقه آزاد قشم تصریح کرد: پل خلیج فارس پس از آب مهمترین مطالبهای است که با تحقق آن توسعه جزیره به صورت روزافزون خواهد بود.
وی افزود: اقدامات مناسبی نیز در این زمینه انجام شده که امیدواریم تا سه سال آینده پل خلیج فارس مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
شرکتهای حمایتی سازمان منطقه آزاد قشم زیانده هستند
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در گذشته شرکتهایی ایجاد شده تا بازوی حمایتی سازمان باشند و بدنه این سازمان چابک شود، اما در عمل بیشتر آنها کمکی به این سازمان نمیکنند.
وی افزود: شرکتهایی که با این سازمان همکاری میکنند وضعیت عجیبی دارند که بسیاری از آنها زیانده هستند که اصلاح ساختار آن جزو اولویتهاست و در اولین فرصت انجام میشود.
فتح اللهی ادامه داد: بروکراسی و روند طولانی فرایندهای اداری نیز خود باعث فساد میشود که باید با کوتاه کردن فرایندها و شفاف سازی آن میتوان سیستم را اصلاح کرد.
برند قشم باید احیا شود
وی گفت: برند قشم در کشور باید احیا شود که برای موفقیت در این زمینه باید خبرنگاران و رسانه رویکرد مناسبی در ترسیم وجهه جزیره قشم داشته باشند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در هر نقطهای ممکن است برخی کمبودها وجود داشته باشد و یا اتفاقات ناگوار رخ دهد، اما در قشم ظرفیتها و امتیازهای بیشماری وجود دارد که تا کنون به صورت درست معرفی نشده است.
وی ادامه داد: اگر خاک دامنگیر جزیره قشم به مثل تبدیل شده است، به دلیل وجود مردمان و بومیان خونگرمی است که انسان ر ا دلبسته این خاک میکند.
فتح اللهی تصریح کرد: مهمترین سرمایه این جزیره، مردمان آن هستند که میزبانی از گردشگران و مسافران را بر عهده دارند و حضور آنان به این جزیره معنا میدهد.
وی با اشاره به آسیب فعالان اقتصادی قشم در اثر شیوع ویروس کرونا در ۲ سال گذشته افزود: در شرایط کنونی نیز که ذهن مردم حجم انباشتهای از سفر را در ذهن دارند، رسانهها کمک کنند تا با یک همت همگانی گردشگری قشم احیا و شکوفا شود.
فرصتهای سرمایهگذاری قشم بی شمار است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ابراز کرد: فرصتهای زیادی برای سرمایهگذاری در قشم وجود دارد که برای جذب سرمایهگذار باید اطللاعات مناسبی در اختیار عموم قرار گیرد.
وی افزود: برای این منظور باید زیرساختهای منطقه در حوزههای برق، آب و راه ارتقا پیدا کند.
فتح اللهی ادامه داد: در حوزه راهسازی، ۳۰۰ کیلومتر راه شامل ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۱۰۰ کیلومتر جاده روستایی مورد نیاز است که در رایزنی با وزارت مربوط اختصاص اعتبارات ملی برای آنجام آن درخواست شد.
وی تصریح کرد: البته فعالیتهایی نیز با همراهی پلیس راهور و دیگر نهادهای مربوط برای شناسایی موانع و مشکلات در نقاط حادثه خیز در حال انجام است تا با ایجاد روشنایی، سرعتگیر و غیر آن ، حوادث جادهای مدیریت شود.
درخواست نگاه ویژه به حمل و نقل قشم داریم
وی افزود: حمل و نقل جزیره قشم فرسوده است و قابل مقایسه با سایر مناطق آزاد و حتی داخل کشور نیست.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: با توجه به ممنوع بودن واردات خودرو تا کنون، تلاش میشود که بتوانیم بخشی از نیاز جزیره را با واردات خودرو رفع کنیم.
وی افزود: همچنین مقرر شد که خودروهایی که در گمرکات کشور وجود دارد که ترخیص نشده، است، در مناطق آزاد مورد استفاده قرار گیرد.
فتح اللهی ادامه داد: در مذاکره با دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور درخواست شد تا با توجه به وسعت قشم و وضعیت ناوگان این جزیره، سهم عمدهای برای این منطقه در نظر گرفته شود.
خط تردد بومیان در جزیره قشم ایجاد میشود
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تلاش میشود تا فعالیت اسکله لافت به صورت شبانهروزی شود.
وی افزود: همچنین ایجاد خط تردد ویژه بومیان جزیره قشم نیز از پیش به عنوان یک مطالبه درخواست شده بود که این امر نیز محقق میشود.
فتح اللهی با اشاره به حذف عوارش تردد متولدان قشمی ادامه داد: تردد همه ساکنان و معافیت قشموندان از عوارض تردد نیز پیگیری خواهد شد.
کمپ ورزشی استاندارد در قشم ایجاد میشود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با توجه به اقدامات انجام شده، مشارکت قشم در بحث مدیریت تماشکران و مسافران جام جهانی و حواشی این رویداد خاص ورزشی قطعی است.
وی افزود: البته با رایزنیهایی که با یکی از باشگاههای ورزشی انجام شده، یکسری از امکانات ورزشی نیز به روز رسانی میشود و کمپ ورزشی استاندارد در قشم ساخته میشود.
فتح اللهی ادامه داد: البته مذاکرات نهایی این بحث در حال انجام است که سعی می شود با انجام آن در موضوع جام جهانی امکان استفاده وجود داشته باشد.
وی با اشاره به برگزاری برهی رویدادهای ورزشی در سطح ملی و حضور چند تیم ملی در قشم در ماههای اخیر اظهار کرد: این کمپ پس از جام جهانی نیز میتواند میزبان تیمهای ملی در قشم باشد.
خط هوایی قشم- نجف ایجاد میشود
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: با توجه به ظرفیت موجود، با یکی از ایرلاینها برای ایجاد خط هوایی قشم- نجف دیدارهایی انجام شد.
وی این دیدارها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: امید است که به زودی امکان مسافرت از قشم به نجف اشرف فراهم شود.
فتح اللهی ادامه داد: راهاندازی خط هوایی به عمان نیز از دیگر برنامههایی است که در دستور کار قرار دارد.
مشکلات دوگانگی مدیریتی به زیان مردم است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ابراز کرد: ضرر و زیان ناشی از مشکلاتی که در حوزه دوگانگی مدیریتی رخ میدهد، بر دوش مردم است که باید برای رفع هرچه بیشتر آن تلاش کرد.
وی با اشاره به دیدار با شورا و شهردار قشم افزود: وظایف و ارائه خدمات در این دیدار تقسیم بندی شد و اتفاقات مشابهی با سایر شهرداری ها در جزیره رخ خواهد داد.
فتح اللهی در ادامه با انتقاد از نبود اصناف و اتحادیهها، ادامه داد: نظارت بر کار اصناف باید توسط اتحادیهها انجام شود که برای تحقق آن مذاکراتی با صمت استان هرمزگان انجام شد.
وی همچنین از قیمت بالای میوه و ترهبار در قشم انتقاد و بیان کرد: در این حوزه به صورت خاص فعالیت ویژه ای با همکاری صمت استان انجام میشود تا به یک استاندارد واقعی دست یابیم.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان گفت: ترتیبی اتخاذ میشود تا جلسات مشترک با اهالی رسانه به صورت ماهانه انجام شود تا همه انتقادات و مسایل مهم از نظر خبرنگاران و فعالان رسانهای مطرح شود.
جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سالهای ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.
پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایههای خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدفهای ایجاد منطقه آزاد قشم است.
شهرستان قشم شامل جزیرههای قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آبهای خلیج فارس گسترده شده است.