شهرری- ایرنا- تولیت آستان قدس رضوی گفت: تفرقه انگیزی در خلال یکی از نمازهای جمعه توسط امام جماعت نااهل اهل سنت را محکوم می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام احمد مروی روز چهارشنبه در پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس کشور که در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) درحال برگزاری است، افزود: در این شرایط و موقعیت که بیان سخنان تحریک آمیز و سخیف و برخلاف اصول دین و آیات قرآن شریف، ذهن هر انسان آگاهی را به این سمت می‌کشاند که این آتش پراکنی ها از سوی دشمن ساخته شده و آنان به ویژه دولت استعمارگر انگلیس، از هر طریقی به دنبال تفرقه در جامعه اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه از علمای روشن بین،  واقع بین و متعهد اهل سنت که این سخنان سخیف را محکوم کردند تشکر کنم، خاطرنشان کرد: این سخنان غصه ما را در ایام فاطمیه دو چندان کرد.

حجت الاسلام مروی ادامه داد:  آستان ها می‌توانند در احیای سنت‌های اصیل فراموش و یا کمرنگ شده تلاش کنند و سنت‌های خوب و بسیار ارزشمندی مانند جلسات قرائت قرآن خانگی و انجمن مختلف قرآنی را پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: در حوزه‌های مختلف باید آستان های مقدس در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و انقلابی وحدت رویه و هماهنگی داشته باشند که مصداقش در زمان کرونا با هماهنگی بین تولیت ها رقم خورد،  می‌توانیم در حوزه‌های دیگر  وحدت‌ رویه ها را ادامه دهیم.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: ما به عنوان تولیت آستان ها در حوزه های مجاور کم کاری و از آن غفلت کردیم و باید برای آنها برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به لحاظ فرهنگی در جامعه اثر بگذاریم باید در حوزه اجتماعی فعال باشیم و  تاسیس بیمارستان، آزادی زندانیان و دیگر فعالیت‌هایی از این دست، باید از سمت آستان ها توسعه پیدا کند.

آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)  نیز در این اجلاسیه با اشاره به سخنان اهانت یکی از ائمه جمعه اهل سنت، گفت: پیشنهاد می شود در بیانیه اجلاس آستان های مقدس به طور منطقی، مدبرانه و با حفظ اصل وحدت آنچه که به‌عنوان‌ شبهه ایراد شده، پاسخ داده و عزتمندانه از مواضع شیعه یاد شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات دولت در راستای تحقق منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری، افزود: در این راستا باید گام های بلندی در راه احیای آستان های مقدس برداشته شود.

به گزارش ایرنا، برخی سخنان مولوی گرگیج امام جمعه اهل سنت آزادشهر طی روزهای گذشته باعث اعتراض و گلایه مسلمان شیعه و سنی شد و در شبکه های اجتماعی نیز بازتاب زیادی پیدا کرد.

پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی در هتل کرامت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) روز چهارشنبه آغاز شد.